Skip to content

"אנסלם": סרט מופת של אמן על אמן

פסטיבל דוקאביב יציג את יצירת המופת הנוספת של וים ונדרס "אנסלם" בגרסת תלת מימד ובדו מימד. הסרט מציג מסע מהפנט דרך חקירה פנימית של דמותו של האמן הגרמני הנודע אנסלם קיפר, מהרהר על חלוף הזמן של החוויות האנושיות ומשלב עבר והווה עם פלאשבקים מרתקים. מומלץ לצפות בגרסת התלת מימד!
זמן קריאה: 3 דקות
הסרט "אנסלם" של וים ונדרס מתעד את חייו ועבודתו של האמן אנסלם קיפר דרך יצירותיו עצומות המימדים. הסרט שונה מהפורמט הבנאלי של סרטים תיעודיים ביוגרפיים טיפוסיים ומשתמש בקטעי קריינות וראיונות מעטים. במקום זאת, הוא מציג קטעים הלקוחים מתוכניות אירוח טלויזיוניות מהעבר, לצד שחזורים מחייו של קיפר בילדותו באמצעות שחקנים.
ונדרס מתעד את צפייתו באמן אנסלם קיפר, כשהוא בפעולה בסטודיו שלו. הצפייה בו מעוררת תחושות השתאות, לצפות באמן העובד על יצירות גדולות ומורכבות. עוזריו נראים אך לא נשמעים כאשר הם מבצעים עבורו משימות טכניות כמו התזת מים בזמן שהוא שורף את הציורים שלו עם להביור כדי ליצור מרקם מיוחד.
Screenshot from official trailer
ונדרס וקיפר נולדו ב-1945 בגרמניה שלאחר המלחמה, וכל אחד מהם הגיב בצורה שונה להיסטוריה של ארצם. ונדרס פנה לאידיאלים אמריקאיים, בעוד שקיפר התמודד עם ההיסטוריה הגרמנית דרך האמנות שלו, לעיתים בצורה פרובוקטיבית. ברקע הסרט, ונדרס מוסיף קטעי קריאה ושירה מהמקורות שקיפר השתמש בהם, כמו השיר "פוגת מוות" של ניצול השואה פול צלאן ששימש כהשראה ליצירות שעסקו ישירות בזוועות הנאצים. היצירות הוצגו בתערוכת ענק בפאלה רויאל בפריס.
קיפר, שנולד בגרמניה בזמן ומקום קודר במיוחד לבוא לעולם, התגלה כצייר מונומנטלי, פסל, חוקר מדיה מעורבת וסלבריטאי פרובוקטיבי. התהילה העצומה שלו והיצירות המרשימות בגודלן, הכעיסו אנשים וטעמים מאז סוף שנות ה-60, (ונדרס מביא קטעי מדיה ישנים העוסקים בכך). כאשר קיפר החל להתמקד בהיסטוריה הגרמנית העדכנית, רבים הטילו ספק או תקפו את האובססיה שלו למיתוסים, אגדות ואלים – אותם סמלים שהזינו להט לאומני במשטר היטלר והרייך השלישי.
ב"אנסלם", קיפר, כיום בן 78, עובד בסטודיות מרווחות, האחד הוא מפעל ללבנים שהוסב לסטודיו בהופפינגן, גרמניה. אחר, משתרע על 200 דונם. ב-30 שנה האחרונות, קיפר עובד במבנה השוכן מחוץ לכפר הצרפתי ברז'אק, אותו הפך לחלל עבודה ואחסון העבודות.
סרטו של ונדרס משוטט בחייו, מסעותיו, השפעותיו ויצירותיו של קיפר. הפתיחה של "אנסלם" חושפת פסלים של נשים חסרות ראש בטבע, בהשראה מ-17 הדמויות שנמצאו במיצב שלו "נשות העת העתיקה". בהמשך, וינדרס מתעד את טכניקות היצירה של קיפר: על גבי מנופים, עם רתכים וחרשי ברזל, עם אסיסטנטים רבים.
מי שמכיר את העבודות של אנסלם קיפר, מודע לתחושת הניכור, העזובה והחורבן שביצירותיו. מעניין היה לצפות איך הוא מייצר את את התחושה דרך הטכניקות שלו ליצירה: צילום פריים עבור היצירה-הקרנה על משטח יצירה ענק-משיכות צבע עם שפכטל-הנחה של חומרים דליקים כמו קש והצתתם לקבלת מראה השריפה-כיבוי השריפה-יציקת חומר כימי מעכל היוצר טקסטורה-שטיפה. כל המופע הזה אורך כמובן זמן עד לתוצאה הנדרשת. בסרט, וינדרס מתעד את המיצבים והעמדתם, כאשר הוא מנסה להיכנס לדרך המחשבה של קיפר באמצעות זוויות צילום מושלמות. ונדרס משתמש בתאורה וצבעוניות המשרים אוירה זהה לאלו שמופיעים בציוריו של קיפר.
היצירה של קיפר, שמתוארת כדרמטית וטעונה היסטורית, מתמקדת במורשת האפלה של גרמניה ובמיוחד בהריסות שלאחר מלחמת העולם השנייה, שהשפיעו רבות על יצירתו. ונדרס מציג בסרט גם את המתנגדים של קיפר, שמבקרים את השימוש שלו בדימויים פשיסטיים ונאציים או במיתוסים גרמניים מהמאה ה-19. למרות הביקורת, הסרט מצליח להמחיש את הרצינות והמחויבות של קיפר לאמנות שלו.
יצירות עשויות מלט, אפר וענפים שרופים, מייצגים את ההיסטוריה הכואבת. הסרט מעורר מחשבה על הדרך שבה אנשים מתמודדים עם היבטים מכאיבים מההיסטוריה ומראה כיצד אמנים כמו קיפר יכולים לגרום לנו להסתכל על עצמנו בצורה כנה יותר.
הסרט מציג את מסע הגילוי העצמי של אנסלם, כשכל תגלית חושפת רבדים נוספים של זהותו. ונדרס משתמש במטפורות ויזואליות וביצועים ניואנסים כדי לחקור את אישיותו של אנסלם ולהזמין את הקהל להרהור קיומי.
וינדרס משתמש בטכנולוגיית תלת-מימד מתקדמת ומציע דרך לחוות יצירות אמנות שאולי לא נוכל לראות במציאות. באמצעות רחפנים ומצלמות חדשניות, ונדרס לוקח את הצופים לחוש את התלת מימדיות והעוצמה של היצירות המורכבות של קיפר. הרחפן עוקב אחר קיפר, מדווש על אופניו ומדריך אותנו בסיור בין ציוריו הענקיים. כך, אנו הצופים מקבלים את התחושה של כמעט לגעת בטקסטורות, להבין את גודלם ועוצמתם.
אין ספק שזהו אחד הסרטים הדוקומנטרים היפים והמעניינים שנעשו על אמן וע"י אמן אחר. בסרט, משתתפים בנו של קיפר כאנסלם הצעיר ואחיינו של וינדרס כאנסלם הילד.
"אנסלם" יוצג בתלת מימד בקולנע לב דיזנגוף סנטר ב-25.5.24 וב-31.3.בשעה 11 במסגרת פסטיבל דוקאביב 2024
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן