Skip to content

באיזו אוזן אתם עונים לטלפון? זה יכול להשפיע על התגובה הרגשית שלכם

בעבר היו מכריחים ילדים שמאליים לכתוב ביד ימין, ונמצא שחלקם החלו לגמגם. הסיבה לכך עכשיו מובנת. מאת רחלי לנגפורד
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בעבר היו מכריחים ילדים שמאליים לכתוב ביד ימין, ונמצא שחלקם החלו לגמגם. הסיבה לכך עכשיו מובנת – נוצר חוסר התאמה בין צד השפה במוח לבין היד הדומיננטית 

מאת רחלי לנגפורד

סימטריית המוח שלנו היא בעלת חשיבות מכרעת לגבי תפקודים חשיבתיים ורגשיים שלא היינו חושבים לקשר בינם לבין המושג "ימין" ו"שמאל". מסתבר שהיד הדומיננטית יכולה לנבא היכן ממוקמים אזורי השפה שלכם במוח וכן להשפיע על אופן התגובה הרגשית שלכם.

ילדה מדברת בטלפון
פשוט לענות לטלפון באופן ספונטני (צילמה: שרית פרקול)

כולנו יודעים שהמוח האנושי מחולק לשתי אונות, ימנית ושמאלית. האונה הימנית מתאפיינת בפענוח רגשי, טונאצית דיבור, דימיון, מרחב ויצירתיות, בעוד האונה השמאלית נחשבה אונת ההיגיון, השפה והאנליטיות.

לורנס סאמרס, נשיא אוניברסיטת הארוורד דאז, חולל מהומה עולמית בשנת 2005, כשטען שלנשים ישנה יכולת מוחית מופחתת בכל הקשור במקצועות טכנולוגים וחישוביים. הוא ביסס את דעתו בחלקה על העובדה שאכן ישנם יותר גברים מאשר נשים במקצועות האלה. בעבר הרחוק יותר המיתוס הזה על יכולות גבריות משופרות בכל הנוגע להנדסה וחישוב התבסס על הממצא שלגברים אונה שמאלית גדולה יותר, בעוד אצל נשים שתי האונות הן באותו גודל.

מאז נשבר המיתוס, גם כיוון שהתגלה בפועל שכישוריהם החישוביים של נשים אינן נופלים מאלו של הגברים, וגם כיוון שנמצא שאמנם מוח גברי הוא גדול יותר (גם לאחר שלוקחים בחשבון הבדלי מבנה גוף), אך מספר תאי המוח זהה אצל נשים וגברים.

דומיננטיות אונתית מקושרת עם מיקום אזורי השפה במוח. אצל רוב האוכלוסייה, אזורי עיבוד מילולי של שפה נמצאים באונה השמאלית. מחקר חדש מצא דרך פשוטה לדעת היכן ממוקמים אזורי השפה במוח.

מחקר מפברואר 2012 מבית החולים הנרי פורד בדיטרויט מצא שאם אתם בעלי אונה שמאלית דומיננטית, סביר להניח שאתם עונים לטלפון בידכם הימנית וממקמים אותו על אוזנכם הימנית.

המחקר מצא מתאם משמעתי בין דומיננטיות המיספריאלית (אונת המוח הדומיננטית של כל אחד) לבין האוזן המשמשת אותנו להקשבה לטלפון. יותר מ-70 אחוז מהנבדקים החזיקו את הטלפון באוזן שנמצאת בצד הגוף הדומיננטי שלהם (יד ימין או יד שמאל). כך למשל, אנשים בעלי אונה שמאלית דומיננטית הם אלו שמרכזי הדיבור והשפה שלהם נמצאים באונת המוח השמאלית, הם אלו שנוטים יותר להשתמש ביד ימין בתור היד החזקה.

במחקר נמצא שרוב בעלי אונה שמאלית דומיננטית עונים לטלפון כשהם ממקמים אותו על האוזן הימנית למרות שלא נמצאו הבדלים ברמת השמיעה שלהם בין האוזן הימנית והשמאלית (כלומר, הם לא שומעים פחות טוב באוזן הפחות דומיננטית). מצד שני, אנשים בעלי אונה ימין דומיננטית בדרך כלל משתמשים ביד שמאל על מנת למקם את הטלפון על אוזן שמאל.

מוביל המחקר, ד"ר מיכאל סיידמן, טוען שהממצא הזה חשוב בעיקר לצורך אבחנה מוחית. עד עכשיו, על מנת לגלות מהי האונה הדומיננטית של אדם היה צורך להזריק לעורך הצוואר שלו חומר מרדים שהיה מנטרל באופן זמני רק אונת מוח אחת – זו שבצד של העורק אליו הזריקו את החומר. לאחר שחצי מוח נרדם היו מבקשים מאדם לדבר, או שואלים אותו על משמעויות של מילים מדוברות, והיו רואים אם הוא מצליח לדבר ולהבין את הנאמר. אם כן, היו מסיקים החוקרים שאזורי השפה שלו נמצאים באונת המוח השנייה, זו שאינה רדומה, ולהפך. זוהי פרוצדורה חודרנית, מורכבת והרבה יותר יקרה.

מהיום, יתבקש כל אחד שרוצה לדעת היכן ממוקמים אזורי השפה שלו פשוט לענות לטלפון באופן ספונטני, בעוד הרופא צופה בו ומסיק מיד שאונת המוח הדומיננטית של הנבדק היא זו ההפוכה לאוזן עליה הוא מיקם את הטלפון.

בעבר היו מכריחים ילדים שמאליים לכתוב ביד ימין, ונמצא שחלקם החלו לגמגם. הסיבה לכך עכשיו מובנת – נוצר חוסר התאמה בין צד השפה במוח לבין היד הדומיננטית.  ממצאי מחקרו של סיידמן יוצגו בכנס השנתי של האגודה לחקר אף-אוזן-גרון בסן דייגו.

במחקר השתתפו 700 נבדקים, ש-90% מהם היו ימניים. כולם דיברו בטלפון בממוצע 540 דקות בחודש. מתוך הימניים (אונה שמאל דומיננטית)- 68% מיקמו את הטלפון באופן קבוע על אוזן ימין, 25% על אוזן שמאל, ו-7% מיקמו על שתי האוזניים – בכל פעם אוזן אחרת. מתוך השמאליים (אונה ימין דומיננטית) 72% ענו לטלפון באוזן שמאל, 23% באוזן ימין ו-5% בשתי האוזניים.

המחקר גם מצא את המובן מאליו: שאם אדם שומע פחות טוב באחת האוזניים, הוא תמיד נוטה לענות ולדבר בטלפון באוזו השנייה.כיצד משפיעה היד הדומיננטית על התגובה הרגשית? האם להיות שמאלי פירושו להיות עצבני יותר?

התשובות במאמר הבא.

רחלי לנגפורד היא חוקרת מוח  ומנהלת שותפה במרכז גלים למימוש הפוטנציאל האישי. היא מחברת הספר "דרוש נסיך על סוס לבן".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן