Skip to content

תשעה ירחי מגפון – סיכום תקופתי

אנחנו כאן, חיים ונושמים, מייצרים עיתון ישראלי מקוון, עיתון אינטרנטי עצמאי ונטול פניות. יש לנו גם הכרה רשמית של גוגל כאתר חדשות. אנחנו חושבים, כותבים, עורכים ומפרסמים על-פי אמות מידה מקצועיות, תוך שמירה על כללים עיתונאיים אוניברסליים, אתיקה, הגינות והוגנות. אנחנו עושים עיתון כפי שצריך לעשות עיתון, כפי שלמדנו לעשות עיתון, כפי שנכון לעשות עיתונות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ב- 5 בינואר 2012 נחשף מגפון – העיתון הישראלי העצמאי  – בפעם הראשונה לקהל הרחב. היום, אחרי תשעה חודשים וכ-8,000 ידיעות, כתבות, מאמרים וסיפורים, ועם שפע צילומים ייחודיים ומרהיבים פרי עדשותיהם של צלמי מגפון וכותביו, אנחנו גאים לסכם שוב ולעדכן.

רעיון הקואופרטיב העיתונאי בישראל נולד עם מעריב ("ידיעות מעריב") בשנת 1948, ושרד (פחות או יותר) עד לשנת 1989, כאשר השליטה במעריב הועברה לידיו של רוברט מקסוול. רעיון הקואופרטיבים העיתונאיים בעולם הוא עניין עתיק הרבה יותר, וקיים ברחבי העולם מזה שנים רבות. בשנים האחרונות חזר לאופנה, ובגדול, במגוון רחב של סגנונות ופורמטים.

הסטטוס המייסד
הסטטוס המייסד

רעיון "עיתון העיתונאים", לימים מגפון, נולד ב-9 בספטמבר 2011, בעקבות מהדורת יומן שישי של ערוץ 10, שבו הוקראה ההתנצלות המחפירה של הערוץ והיומן בפני המו"ל והבעלים של עיתון ישראל היום. למחרת כבר נפתחה קבוצת האוהדים הראשונה; ב-3 באוקטובר 2011 התקיים כנס היסוד; שבוע לאחר מכן התקיימה ישיבת המערכת הראשונה; אחריה עוד אחת ועוד פגישות וישיבות; בחודשים נובמבר-דצמבר 2011 התגבש העיתון לכדי פיילוט, שהלך והתרחב; ב-3 בינואר 2012 הוסרו הסיסמאות. עיתון מגפון הגיח לאוויר העולם.

אסיפת מערכת ראשונה בבית סוקולוב
אסיפת מערכת ראשונה בבית סוקולוב (צילם: רפי מיכאלי)

בתאריך 26.2.2012 הוכרנו רשמית כאגודת שיתופית ("מגפון – עיתון ישראלי עצמאי אגודה שיתופית בע"מ"); ב-14.3.2012 התקיימה האסיפה הכללית הראשונה של האגודה, שבה נבחרו, אושרו ואשררו חברי הנהלת האגודה וחברי ועדת הביקורת, והוצגו בעלי התפקידים באגודה ובעיתון.

כמעט 60 עיתונאים רשומים היום כחברים באגודה, ולכל אחד מהם קול אחד באסיפה הכללית. יותר מ-100 כותבים, עורכים, כתבים, בעלי טורים, עורכי מדורים, צלמים ואחרים המשתתפים בעבודת העיתון, בכל שעות היממה (כמעט), בכל ימות השבוע. אנחנו מכסים את כל התחומים שאותם אנחנו יכולים לכסות; החל בפוליטיקה, מדיניות, מפלגות, פלילים, ביטחון, עולם והמזרח התיכון  וכלכלה – ועד לחברה וסביבה, יחסים, תיירות, תרבות, ספרות, טכנולוגיה, מדיה ותקשורת, חינוך, בריאות, אופנה, אוכל, רכב, קיימות, בעלי חיים ועוד (פירוט חברי מערכת מגפון ותפקידיהם).

מגזינים

מגזינים
חלק מערוצי התוכן של מגפון (צילום/עיצוב: עמית מנדלזון)

הכותבים, הכתבים והעורכים של מגפון מציגים מאות שנים מצטברות של ניסיון עיתונאי. יש בינינו עיתונאים, כתבים, כותבים ועורכים עם ניסיון של עשרות שנים – שעובדים שכם אל שכם עם כתבים וכותבים צעירים, משוחררים טריים מהצבא, סטודנטים, מתמחים, כאלה שאך זה סיימו בית-ספר לתקשורת, בעלי תארים ראשון ושני, דוקטורים ודוקטורנטים. אצלנו יש רבים שרוצים ומוכנים ללמד, ורבים שרוצים ומוכנים ללמוד. כמו שצריך, כמו שנכון, כמו שהיה פעם בכל מערכת עיתונאית. ואין עוד.

ועכשיו, תשעה חודשים באוויר, אנחנו עובדה קיימת. עובדים ברצף, מייצרים עיתון און ליין, עיתון אינטרנטי עצמאי, עיתון נטול פניות ואינטרסים. אנחנו חושבים, כותבים, עורכים ומפרסמים על-פי אמות מידה מקצועיות, תוך שמירה על כללים עיתונאיים אוניברסליים, אתיקה, הגינות והוגנות. העיתון מנוהל ונערך במתכונת היררכית מקובלת – מהעורך הראשי וסגנית העורך, דרך רכזי המערכת, עורכי המדורים והאחראים על התחומים, ועד לחיות השטח – הכתבים, הכותבים והצלמים.

ב-4.6.2012 קיבלנו אישור רשמי מחברת גוגל העולמית, שהיא מכירה במגפון כאתר חדשות, וחדשות שלנו ייכללו בחדשות גוגל (Google News).

אנחנו עושים עיתון כפי שצריך לעשות עיתון, כפי שלמדנו לעשות עיתון, כפי שנכון לעשות עיתונות.

אנחנו עוד לא מייצרים את העיתון שהיינו רוצים לייצר – אבל עושים את העיתון הכי טוב שאנחנו יכולים לעשות.

אנחנו עוד לא מספר 1, אבל אנחנו בהחלט משתדלים יותר.

עברנו הרבה, אבל זו בקושי ההתחלה. הגענו, אנחנו כאן, נהיה כאן הרבה זמן ואין לנו כוונה ללכת לשום מקום.

בעזרתכם, הגולשים והקוראים, התורמים והתומכים, אנחנו במגפון נשנה את מפת העיתונות בישראל. כי עיתונות אמיתית היא עיתונות עצמאית ובלתי תלויה, עיתונות שאין לה אינטרס זולת חופש המידע, חופש הביטוי וחופש העיתונות. עיתונות היא כלי הנשק האולטימטיבי של החברה, החינוך והדמוקרטיה. כי עיתונות היא לא רק מקצוע, היא ממש לא רק פרנסה – היא בפירוש שליחות.

לפרסום במגפון

לתמיכה במגפון

הקליקו והצטרפו: דף האוהדים של קואופרטיב העיתונות | דף האוהדים של מגפון בפייסבוק 

[related-posts title="מאמרים נוספים"]

7 Comments

  1. איציק ביקורות ספרים
    30 בספטמבר 2012 @ 23:55

    כל הכבוד לכם! הגעתי לכאן דרך הפייסבוק של בוקי נאה. ואני שמח לגלות אתכם.
    עלו והצליחו!

  2. דורין
    10 ביוני 2012 @ 20:41

    יישר כוח! זאת הדרך היחידה ליצור מהפכה אמיתית, על ידי יצירת אלטרנטיביות ו..כמה שיותר ובכל תחום.
    שמחה בשמחתכם כל הכבוד על ההתמדה וההתמקצעות .. עוקבת אחריכם ונהנית לראות את ההתקדמות 🙂

  3. תומר
    7 ביוני 2012 @ 8:47

    אני קורא את זה בסמארטפון וכל הפסקאות מיושרות לשמאל. תוכל לסדר את זה?

    • עמית מנדלזון
      7 ביוני 2012 @ 9:57

      עובדים על זה הבעיה היא שכל פעם שמתקרבים לפתרון זה דופק דווקא את התצוגה על האקספלורר כל מחשבים, לא הגיוני, אבל קורא

      • בןבןבן
        10 ביוני 2012 @ 22:24

        אתה מתכוון "אבל קורה,. לא "אבל קורא". או אולי עני טועה…

  4. יאיר טרצ'יצקי
    4 באפריל 2012 @ 22:24

    שיהיה בהצלחה…

    אגב, רעיון הקואופרטיב העיתונאי בישראל נולד עוד לפני מעריב. עיתון הארץ היה קואופרטיב בבעלות עובדיו בשנות ה-20 של המאה הקודמת…

    • טובי פולק
      4 באפריל 2012 @ 23:55

      וואלה… לא ידעתי לגבי עיתון הארץ. תמיד ידעתי שהוא היה הראשון, לפחות מבין אלה ששרדו – אבל חשבתי תמיד שהוא היה בבעלות פרטית מיום היווסדו. היה להם ועד חזק מבמשך הרבה שנים, אבל קואופרטיב? מפתיע

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן