התערוכה משכית 70/30/10, חוגגת למשכית 70 שנה לקיומה כמותג, 30 שנה לסגירתה ו10 שנים להקמתה מחדש. משכית הוקמה כחברה ממשלתית לטיפוח תעסוקת בית בקרב עולים חדשים, בהמשך, במחצית השנייה של המאה העשרים, צמחה לרשת חנויות ברחבי הארץ, נסגרה ב־1994 והוקמה מחדש כמותג אופנה בבעלות פרטית ב־2014.
משכית עיצבה את הזהות הישראלית ופיתחה את מה שהפך להיות "אופנה ישראלית מקורית". "יותר מכל משכית מזוהה עם כינון הישראליות. פעילותה המוקדמת ליוותה את הקמת המדינה ובניין האומה והחברה בישראל. מאז סגירתה בשנת 1994 הפכה לסמל תרבותי ושובצה כאבן חן יקרת ערך בדברי הימים של האופנה המקומית. התערוכה מתמקדת במורשת האופנתית של החברה הממשלתית לטיפוח תעסוקת הבית, שלימים הפכה למותג של אופנה עילית, ומציעה הווה מתמשך לסיפורה של משכית עם חידוש פעילותה בשנת 2014. התערוכה מקבצת רגעים יפים של המצאת הישראליות, שיש בהם תושייה ומעוף, אך היא אינה מעלימה עין מנקודות העיוורון שאפיינו אותה ביחס למאבקים החברתיים ולמתחים הפוליטיים שביסודה. בתוך העושר החזותי, החומרי והחושי שהיא מציעה, מקופלים נרטיבים של זהות, לאום וחברה שמוסיפים ללוות אותנו עד היום", מסביר אוצר התערוכה, שחר אטואן.
הישן והחדש מוצגים זה לצד זה, כדי ליצור דו־שיח בין עיצובים עכשוויים לדגמים היסטוריים, זאת באמצעות שבעה פרקים בנושאי מארג, מסורת, אדמה, מדבר, צבע, לבנה, כוכב. כל פרק מציג היבט ייחודי של הסגנון והאסתטיקה שהפכו את משכית למותג האייקוני.
לצד עבודתן של המייסדת רות דיין והמעצבות פיני לייטרסדורף ונאורה ורשבסקי (אופנה וטקסטיל בהתאמה), שתרמו רבות לעיצוב ה"מלתחה המשכיתית" מוצגת הרלוונטיות העכשווית של משכית, בהובלתה של המעצבת שרון טל.
הצצה לסיור בתערוכה. צילום: שרה פלד
התצוגות כוללות אריגים ייחודיים שנטוו בנול ידני מראשית דרכה של משכית, אריגים שנשלחו בשנות ה-60 למעצבי על כמו איב סן לורן, הובר דה ז׳יבנשי ופייר קארדן שיצרו מהם דגמים מקוריים, הרקמות האייקוניות של משכית שהתבססו על מסורות עתיקות שהביאו העולים שהועסקו בחברה, הרקמות של משכית העכשווית, המשלבות חומרים כגון חוטי ברזל, צדף, פלסטיק ועוד. הפריט האייקוני מעיל המדבר המפורסם שעיצבה פיני לייטרסדורף לראשונה בשנת 1955, כשלצידו הפרשנות החדשה שנתנה לו משכית החדשה.
כל פרק בתערוכה, מציג היבט ייחודי של הסגנון והאסתטיקה שהפכו את משכית למותג דומיננטי כל כך, ולא רק בישראל, כמו ג'סיקה פרקר, לנצח קרי בראדשו מ"סקס והעיר הגדולה", שהפכה למעריצה נלהבת ובתערוכה מוצגת השמלה שעיצבה טל במיוחד עבורה.
התערוכה מלווה בשימוש בטכנולוגיית מציאות רבודה שפיתחה חברת Mix d Place שבאמצעותה מדריכה וירטואלית תלווה את המבקרים בתערוכה ותחלוק איתם את הסיפורים מאחורי הפריטים. את פרויקט המציאות הרבודה יוביל היזם אלון מלכנר ייזם, שחיבר בין הפריטים האיקונים לבין העתיד של חווית המשתמש.
אוצר התערוכה: שחר אטואן
פתיחה: 29 ביולי 2024
נעילה: 14 בדצמבר 2024
מרכז רוטישלד, מוז"א, מוזיאון ארץ־ישראל, תל־אביב. רח' חיים לבנון 2, רמת אביב, תל אביב