Skip to content

4,500 מטוסי קרב מדגמי אף-16 יוצרו עד היום

4,800 מטוסי קרב מדגמי אף-16 יוצרו עד היום. מטוס מספר 4,500 נמסר למרוקו בטקס מיוחד במתקני חברת לוקהיד-מרטין בפורט וורת'. המטוס על דגמיו השונים מהווה את עמוד השדרה של מטוסי קרב בחיל האוויר הישראלי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מטוס מספר 4,500 נמסר למרוקו בטקס מיוחד, במתקני חברת לוקהיד-מרטין בפורט וורת'. המטוס, על דגמיו השונים, מהווה את עמוד השדרה של מטוסי קרב בחיל האוויר הישראלי

מאת עמי אטינגר

4.500 מטוסי קרב מדגמי F-16 השונים יוצרו עד היום. ביום שלישי השבוע ציינה חברת לוקהיד-מרטין את מסירת מטוס הקרב F-16 מספר 4,500 למרוקו, בטקס חגיגי במתקני החברה בפורט וורת' שבטקסס. בטקס נכחו עובדים, לקוחות, בכירי החברה מהעבר ובהווה, חבר הקונגרס האמריקאי קיי גריינג'ר וראש עיריית פורט וורת', בטסי פרייס.

מטוס הקרב, על דגמיו השונים, נחשב למטוס הקרב המוצלח ביותר בעידן המודרני. מאז הוראת הייצור הראשונה בשנת 1975, הוא יוצר בשותפויות עם חמש מדינות ונבחר למטוס הקרב בחזית הראשונה ב-26 מדינות. והייצור ממשיך – צבר ההזמנות הנוכחי כולל מטוסים שנמצאים בפועל בייצור, ומיועד לטורקיה, מרוקו, מצרים, עומאן ועיראק.

דגמי חיל האוויר

רוב מטוסי הקרב של חיל האוויר הישראלי הם סוגים שונים של F-16 :

F-16A – הדגם החד-מושבי הראשון, המיועד לתקיפה וליירוט. המריא לטיסת הבכורה שלו ב-1978;

F-16B– דגם דו-מושבי,

f-16I
f-16I סופה. פותח במיוחד לפי דרישות חיל האוויר

המיועד לאימון ולהדרכה. מלבד תוספת המושב הנוסף, זהה הדגם הדו-מושבי לדגם A החד-מושבי במערכות, במנוע ובביצועי הטיסה;

F-16C – הדגם החד-מושבי המשופר של ה-F-16, המריא לטיסת הבכורה שלו ב-1984. לעומת דגם A, צויד דגם C במערכות אוויוניקה מתקדמות יותר ובמנוע חזק יותר. מבנה המטוס חוזק כדי להגדיל את כושרו לשאת חימוש מתקדם. תכונות אלו איפשרו לדגם C להתעלות על קודמיו, הן במשימות אוויר-קרקע והן במשימות אוויר-אוויר, ולהצטיין בפעילות בלילה ובמזג אוויר גרוע;

F-16D – דגם דו-מושבי המבוסס על מטוס F-16C, המריא לטיסת הבכורה שלו ב-1984. כמו דגם C גם דגם D כבד ממטוסי ה-F-16 הראשונים, אך הוא מפצה על כך בכושר הנשיאה שלו.

"סופה" – מיועד לתקיפת מטרות ארוכות טווח

הדגם החדיש ביותר של מטוס קרב זה בחיל האוויר הישראלי הוא F-16I המכונה "סופה", והוא המשוכלל מכל הדגמים. זהו מטוס תקיפה דו-מושבי, ארוך טווח, שפותח במיוחד על פי דרישות חיל האוויר. המטוס הוא פיתוח של F-16D, אך שונה ממנו גם בצורתו החיצונית וגם בכושר פעילותו.

ה"סופה" מיועד לפעול גם נגד מטרות אסטרטגיות ארוכות טווח. המאפיינים החיצוניים הבולטים ביותר של המטוס הם שני מכלי דלק חיצוניים מדופנים, המכונים CFT. שני המכלים צמודים לדופן העליון של גוף המטוס. חיל האוויר רכש מטוסים מדגם זה, לאחר שהדגם זכה בתחרות עזה, מול מטוס הקרב של חברת בואינג F-15I. יחד עם המטוסים מדגם זה יש לחיל האוויר הישראלי כמה מאות מטוסי F-16.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן