Skip to content

עיראק: חבר פרלמנט גולה ישוב לעיראק לטהר את שמו מאישומי טרור ומעילה

לאחר כמה שנים שבהם אולץ לחיות בגלות בשל אישומים בדבר מעורבות בטרור שניתנו לו בארצו, הודיע הפוליטיקאי העיראקי הצבעוני משעאן אל-ג'בורי כי ישוב לבגדאד לטהר את שמו ולהקים בה מחדש את עסקיו. גורמים שיעים בעיראק רומזים כי עתידו לא צפוי להיות מזהיר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

לאחר כמה שנים שבהם אולץ לחיות בגלות בשל אישומים בדבר מעורבות בטרור שניתנו לו בארצו, הודיע הפוליטיקאי העיראקי הצבעוני משעאן אל-ג'בורי כי ישוב לבגדאד לטהר את שמו ולהקים בה מחדש את עסקיו. גורמים שיעים בעיראק רומזים כי עתידו לא צפוי להיות מזהיר

מאת סלאמה אבו רביעה

איש העסקים העיראקי משעאן אל-ג'בורי
חוזר הביתה לבגדאד. הפוליטיקאי ואיש העסקים העיראקי משעאן אל-ג'בורי (מתוך עמוד הפייסבוק האישי שלו)

משעאן אל-ג'בורי, איש עסקים ואיל תקשורת עיראקי ששימש בעבר כחבר בפרלמנט העיראקי, שהואשם בסיוע לטרור ובמעילה בכספי ציבור ונמלט מעיראק לדמשק כדי להמשיך ולנהל משם את עסקיו, מוכן לחזור לעיראק ולעמוד בפני בית המשפט. כך אמר אתמול (ש') עו"ד טארק אל-מעמורי, פרקליטו של אל-ג'בורי לסוכנות הידיעות "פראנס פרס".

 עוד אמר אל-מעמורי שמרשו, בעל ערוץ הלווין "א-ראי", שזכה למימון נדיב משליט לוב, מועמר קדאפי, לפני מותו בשנה שעברה 2011, יגיע לעיראק ב-13 במאי הקרוב ויעמוד בפני בית הדין בתיק המתנהל נגדו בעוון מעילה בכספי המדינה, תיק שבגינו הוצא נגדו בשנת 2007 צו מעצר. בית המשפט הרשיע אותו אז במעילה ודן אותו שלא בנוכחותו ל-15 שנות מאסר. אל-מעמורי הוסיף שהחוק העיראקי קובע כי במצב שבו נאשם שהואשם שלא בנוכחותו מסגיר עצמו לבית המשפט או לחלופין, כאשר הוא נתפס, מתחייב על פי חוק לערוך לו משפט חוזר.

 נראה שאל-ג'בורי החליט לחזור לעיראק ולהתייצב בפני ההאשמות המיוחסות לו לאחר ששופט בית המשפט העיראקי החליט לבטל את ההאשמות נגדו בדבר מעורבות בטרור מכיוון שהשופט לא מצא שום עדות שתגבה האשמה כזו נגדו. ההאשמות עלו לאחר שערוץ הטלוויזיה בבעלותו של אל-ג'בורי, "א-ראי",הציג סרט דוקומנטרי על הדרכים לייצור חומרי נפץ. אם ההאשמות היו מתבררות כנכונות, עלול היה אל-ג'בורי לעמוד בפני גזר-דין מוות והוצאה להורג. אולם לאחר שהבין אל-ג'בורי אל-נכון שאין סכנה לחייו, החליט לחזור לעיראק.

 ב-2007 החליט הפרלמנט העיראקי להסיר את חסינותו של אל-ג'בורי, שברח באותה עת מעיראק והשתקע בדמשק בירת סוריה. בשנת 2008 הכריז משרד האוצר האמריקני על חילוט נכסיו של אל-ג'בורי ועל סגירת ערוץ הטלוויזיה "א-זאוורא", שהיה בבעלותו וששידר משטח סוריה, לאחר שהואשם שהערוץ תומך בטרור בעיראק.

 אל-ג'בורי אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית, שהוא מתכוון לחזור בשבוע הבא לבגדאד על מנת להתיישב בה באופן קבוע והדגיש כי בכוונתו להעביר את ערוץ הטלוויזיה "א-שעבּ" (העם) שבבעלותו מסוריה לעיראק.

אל-ג'בורי נודע בקריאתו לפיוס עם אנשי מפלגת הבעת', שסדאם חוסיין עמד בראשה, ושפעילותם נאסרה בעיראק בשם מדיניות הדה-בעת'יפיקציה שהוחלה במדינה לאחר 2003. רבים מחברי המפלגה ברחו בעקבות זאת אל מחוץ לעיראק מחשש לפעולות-נקם מצד שונאי שלטונו של סדאם חוסיין ומביוחד מבני העדה השיעית העיראקית, שסדאם דיכא באכזריות בשנות ה-90.

המנהיג השיעי מוקדתא א-סדר התייחס לחזרתו של אל-ג'בורי לעיראק ואמר שהוא חוזר למדינה כדי לבנות מחדש את הקריירה הפוליטית שלו ולהשתלב בשלטון וכי גורלו עלול להיות כגורלו של המנהיג הסוני העיראקי טארק אל-האשמי, שעזב את עיראק לקטר וערב הסעודית לאחר שהואשם בתמיכה בטרור על ידי השלטונות העיראקיים. א-סדר הודיע גם שאין בידיו כלהוכחה לכך שבית המשפט בעיראק זיכה את אל-ג'בורי מאישומי הטרור הניצבים מעל ראשו.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן