Skip to content

אובמה לאיראנים: מסכים לפיתוח תוכנית גרעינית לצורכי שלום

בתמורה להסכמה, דורשים האמריקנים מאיראן לסגור מייד ולפרק בעתיד את המתקן הגרעיני החדש הסמוך לעיר הקדושה קום, וכן להפסיק העשרת אורניום ולהוציא מהמדינה אורניום שכבר הועשר עד לרמה של 20%. האיראנים דחו את הצעת אובמה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בתמורה להסכמה, דורשים האמריקנים מאיראן לסגור מייד ולפרק בעתיד את המתקן הגרעיני החדש הסמוך לעיר הקדושה קום, וכן להפסיק העשרת אורניום ולהוציא מהמדינה אורניום שכבר הועשר עד לרמה של 20%. האיראנים דחו את הצעת אובמה

מאת גרשון גירון וצבי זינגר

מסתירים מתקן גרעיני סמוך לעיר קדושה
תשתית בקום. מסתירים מתקן גרעיני סמוך לעיר קדושה

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, הודיע לאיראן שוושינגטון תסכים לפיתוח תוכנית גרעינית איראנית לצורכי שלום, אם תוכיח הרפובליקה האסלאמית שהיא אינה שואפת לייצר נשק גרעיני.

המסר נשלח לאיראן באמצעות ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, שביקר בשבוע שעבר את המנהיג הרוחני של איראן, עלי חמינאי.

ביום חמישי הודיעה ארצות הברית שהיא עדיין מצפה מאיראן לקיים בשבוע הבא שיחות על תוכניתה הגרעינית השנויה במחלוקת עם שש המעצמות (חמש החברות הקבועות במועצת הביטחון וכן גרמניה), למרות המחלוקת באשר למיקומן. לפי שעה, המועמדות לארח את השיחות הן איסטנבול ובגדד.

כתב הוושינגטון פוסט, דיוויד איגנשיוס, שדיווח על כך בעיתונו, מסר שאובמה ביקש מארדואן לומר לחמנאי ש"על האיראנים להבין שהזמן להסדר בדרכי שלום אוזל ועל טהרן לנצל את חלון ההזדמנויות למשא ומתן". עם זאת, הוסיף איגנשיוס, "אובמה לא ציין מפורשות אם תורשה איראן להעשיר אורניום כחלק מתוכנית גרעין אזרחית שארצות הברית תיתן לה את הסכמתה. הנושא הרגיש הזה יועבר לבירור במסגרת משא ומתן".

טורקיה כבר הודיעה לאיראן שהיא נכונה עדיין לארח שיחות בין איראן לקבוצת שש המעצמות, המכונה בימים אלה בשם P5+1. ואולם, אך הרפובליקה האסלאמית דורשת שהפגישה תתקיים בבגדד או בסין. שיחות כאלה התקיימו לאחרונה, בלא תוצאות של ממש, בינואר 2011.

בד בבד עם ההודעה האיראנית, כי היא דוחה את דרישת ארה"ב לסגור את המתקן הגרעיני ליד העיר קום, מבהירה היום ישראל כי עמדתה בעניין האיום הגרעיני האיראני לא השתנתה.

"המדיניות שלנו בעניין איראן לא השתנתה, וזה גם מה שצריך לקרות בשיחות", אמר היום ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בתום פגישה שקיים בלשכתו עם ראש ממשלת איטליה, מריו מונטי. "ראינו שאיראן משתמשת בשיחות בניסיון לעכב ולהוליך שולל. אנחנו נעקוב אחרי השיחות. הדרישות מאיראן צריכות להיות ברורות: להוציא את החומר המועשר, להפסיק ההעשרה ולפרק את המתקן בקום", אמר ראש הממשלה.

 גם שר הביטחון, אהוד ברק,  הבהיר היום כי בניגוד לפרסומים לא חל שום שינוי בעמדתו ובעמדת ישראל לגבי דרישות הסף מאיראן בכניסה לשיחות בהמשך השבוע. בהודעתו מדגיש שר הביטחון ברק כי העמדה הישראלית נותרה בעינה:

* הפסקת העשרת האורניום ל-20% והוצאת כל החומר המועשר לרמה זו מאיראן, למדינה המקובלת על שני הצדדים.

* הוצאת כל החומר המועשר לרמת 3.5% למדינה מוסכמת על שני הצדדים, למעט כמות של מספר מאות קילוגרמים, שאיננה מאפשרת המשך העשרה לכלי נשק או מתקן גרעיני.

* הוצאתו מפעולה של המתקן התת קרקעי בקום.

* הצבת כלל הפעילות האיראנית בתחום זה תחת פיקוח החוק של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) בהתאם לפרוטוקול המלא.

* חשיפה מלאה של ההיסטוריה והפעילות בתחומים החשודים כשייכים לתוכנית הצבאית.

"בתמורה", אומר שר הביטחון, "יוכלו האיראנים לקבל מוטות דלק לכור המחקר".

לשכת שר הביטחון מדגישה כי עמדה זו הובהרה על ידי שר הביטחון ברק לגורמים האמריקאים הבכירים ביותר והוא חזר עליה הן בראיון לCNN והן בראיונות אחרים בארץ ובעולם.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן