Skip to content

התחממות בתת-היבשת: נשיא פקיסטן מבקר בהודו

הודו ופקיסטן מאיצות את הדיאלוג ביניהן, במיוחד לקראת נסיגת הכוחות האמריקניים מאפגניסטן. על הפרק: הצורך לאחד כוחות במלחמה משותפת בטרור, לפתור את בעיית הריבונות בקשמיר ולהגיע להסכמה על חלוקת המים באזורי הגבול מאת גרשון גירון הסכסוך בין הודו לפקיסטן נחשב לאחד המסוכנים ביותר בעולם. שתי מדינות שאוכלוסייתן המשותפת קרובה למיליארד וחצי בני אדם, לשתיהן כלכלות […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הודו ופקיסטן מאיצות את הדיאלוג ביניהן, במיוחד לקראת נסיגת הכוחות האמריקניים מאפגניסטן. על הפרק: הצורך לאחד כוחות במלחמה משותפת בטרור, לפתור את בעיית הריבונות בקשמיר ולהגיע להסכמה על חלוקת המים באזורי הגבול

מאת גרשון גירון

מפגש פסגה - זרדארי סינג'
מפגש פסגה - זרדארי סינג'

הסכסוך בין הודו לפקיסטן נחשב לאחד המסוכנים ביותר בעולם. שתי מדינות שאוכלוסייתן המשותפת קרובה למיליארד וחצי בני אדם, לשתיהן כלכלות אזוריות חשובות ושתיהן בעלות יכולת גרעינית מוכחת. על רקע זה, כל מחווה של רצון טוב ביחסים המתוחים ביניהן מעוררת תשומת לב. כמו, למשל, ביקורו של נשיא פקיסטן בדלהי השבוע – ביקור ראשון של מנהיג פקיסטני בהודות מזה שבע שנים.

רשת CNN מדווחת שהנשיא, אסיף עלי זרדארי, קיים היום מפגש פרטי בניו דלהי עם ראש ממשלת הודו, מאנמוהאן סינג. שני המנהיגים תיארו את פגישתם הקצרה כמשביעת רצון, וזרדארי הזמין את עמיתו ההודי לביקור גומלין. סינג השיב בחיוב.

"אני שבע רצון מאוד מתוצאות השיחות," אמר סינג לכתבים לצד נשיא פקיסטן. הוא אמר ששתי המדינות רוצות למצוא פתרונות "מעשיים וניתנים לביצוע" למחלוקות שביניהן. זרדארי הוסיף ואמר שהשיחות היו "פוריות". "היינו רוצים לשפר את יחסינו עם הודו, ואנו מקווים לפגוש (את ראש ממשלת הודו) על אדמת פקיסטן בקרוב", הוסיף.

ביקורו של זרדארי בהודו מתרחש לנוכח הפשרה ביחסי שני הצדדים, ואחרי שפקיסטן הבטיחה להעניק להודו מעמד של "מדינה מועדפת ביותר" ביחסי הסחר שבין השתיים. מאז חלוקת תת היבשת לשתי מדינות, פקיסטן המוסלמית והודו, מדינה חילונית שבה רוב הינדי מוחלט, פרצו בין הצדדים שלוש מלחמות, שתיים מהן על השליטה בחבל קשמיר. בשנה שעברה התחייבו שתי המדינות שלא להניח לשלום השברירי שביניהן להתפורר שוב בגין כמה סוגיות דוקרניות ביחסיהן. בשנת 2004 הסכימו המדינות לקיים משא ומתן על שמונה סוגיות, לרבות קשמיר, מלחמה בטרור ודאגתה של פקיסטן לנוכח הקמת סכרים בצד ההודי של הגבול ביניהן, שהיא חוששת שיפגעו באספקת המים שלה. מאז קיימו ממשלות שונות שיחות במאמץ לשים קץ לאיבה ההיסטורית.

סינג וזרדארי שיבחו את תוצאות סבב השיחות הרביעי שהתקיים בספטמבר 2008, אלא שאחרי התקפת הטרור במומבאי בנובמבר 2008, שבה נרצחו 160 בני אדם, הושעה הדיאלוג. בשנתיים האחרונות קיימו הודו ופקיסטן סדרת פגישות בדרג רם במאמץ לחדש את שיחות השלום ביניהן, תהליך הנחשב חיוני ליציבות האזורית לקראת נסיגת כוחות ארצות הברית מאפגניסטן. ב-2011 הסכימו ניו דלהי ואיסלמאבד לחדש את השיחות.

"דיאלוג בין פקיסטן להודו, ושיפור שיתוף הפעולה ביניהן הוא מצב שיש בו רק מנצחים", אמר על כך מרק טונר, סגן דוברת מחלקת המדינה. משקיפים הוסיפו שפגישת שני המנהיגים היא אות מעודד.

אחרי השיחה עם סינג, עושה מנהיג פקיסטן את דרכו לביקור באתר סופי מקודש באז'מר שבמדינת רג'סטאן.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן