Skip to content

מצרים: הצעת חוק מבקשת למנוע השתתפות אנשי שלטון מובארק בפוליטיקה

עקב הגשת מועמדותו לנשיאות של עומר סולימאן, מבכירי שלטון מובארק, הודיע חבר פרלמנט מצרי על כוונתו להגיש הצעת חוק על מנת למנוע מאנשי השלטון הקודם את ההתמודדות בבחירות לנשיאות. האםן מצרים נכנסת לעידן הרדיפה וההתנערות מכל סממני המשטר הישן בדומה לעיראק?
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

עקב הגשת מועמדותו לנשיאות של עומר סולימאן, מבכירי שלטון מובארק, הודיע חבר פרלמנט מצרי על כוונתו להגיש הצעת חוק על מנת למנוע מאנשי השלטון הקודם את ההתמודדות בבחירות לנשיאות. האםן מצרים נכנסת לעידן הרדיפה וההתנערות מכל סממני המשטר הישן בדומה לעיראק?

מאת נועה גרבר

פרויקט לקראת הבחירות לנשיאות מצרים 2012על רקע הגשת מועמדותו של עומאר סולימאן לנשיאות מצרים, הודיע חבר המפלגה המתונה "אל-וסט", עיסאם סולטאן, כי מפלגתו עומדת להגיש הצעת חוק האוסרת על אנשי שלטון מובארק לקחת חלק בשלטון החדש. בנאום שנשא סולטאן ביום א' האחרון בפני הבית התחתון של הפרלמנט המצרי, הוא העביר ביקורת קשה על החלטתו של סולימאן להגיש את מועמדותו. סולטאן אמר כי סולימאן הוא "דמות מושחתת משלטון העבר, שאחראי להרג של אזרחים מצרים רבים", וכי "חובתו של הפרלמנט להדיר את אנשי השלטון הקודם ממצרים שלאחר המהפכה".

סולטאן הזכיר את "חוק ההדרה" משנת 1952, שחוקק לאחר המהפכה הצבאית שהעלתה את גמאל עבד אל-נאצר לשלטון – חוק שאסר על דמויות המזוהות עם השלטון הקודם לקחת חלק בשלטון שלאחר המהפכה. סולטאן אמר כי בסמכותו של הפרלמנט לאכוף חוק זה "מחר, ואפילו היום". במסגרת התיקון שעומדת להציע מפלגת אל-וסט לחוק זה, האיסור יהיה בתוקף למשך חמש שנים.

סולימאן איננו המועמד היחיד במרוץ לנשיאות מצרים שמועמדותו עומדת בסימן שאלה. היום נאסר על איימן נור, יושב ראש המפלגה "מחר המהפכה" מלהציג את מועמדותו. נור קיבל חנינה מאישום הנוגע להונאה לפני שבוע, עובדה שהייתה אמורה לאפשר לו להשתתף בבחירות כמועמד, אולם ביום שבת החליט בית המשפט המצרי כי הוא יוכל לקחת חלק פעיל בפוליטיקה המצרית רק בעוד שש שנים.

מועמד נוסף שנאלץ לבטל היום את מועמדותו הוא הסלפי חאזם סלאח אבו אסמאעיל, שהעובדה שאימו נושאת דרכון אמריקני העלתה ספקות לגבי הלגיטימיות של מועמדותו, שכן על פי החוק המצרי לא ניתן למועמד בעל אזרחות כפולה להציג את מועמדותו לנשיאות מצרים. אתמול (ב') הוחלט כי אבו אסמאעיל לא יוכל להתמודד.

גם מועמדותו של ח'יירת א-שאטר, מועמדה של מפלגת החירות והצדק המזוהה עם האחים המוסלמים, תלויה בספק: א-שאטר בילה שבע שנים בכלא המצרי בימי שלטונו של מובארק, עובדה שעלולה להערים קשיים משפטיים על מועמדותו. על מנת להקדים תרופה למכה וכדי שלא להיוותר עם אף מועמד לנשיאות, הודיעה היום מפלגת "הצדק והשוויון", שכזכור הבטיחה שלא תציג אף מועמד מטעמה לראשות מצרים, על מועמד נוסף לנשיאות שמועמדותו מוגשת ליתר ביטחון – יו"ר המפלגה, מוחמד מורסי.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן