Skip to content

הנשיא המודח של מאלי התפטר

התפטרותו של הנשיא המודח, אמאדו טונאמי טורה, סוללת את הדרך להעברת השלטון מידי הכת הצבאית לנשיא הזמני, דיוקונדה טראורה – ולחזרה למשטר דמוקרטי מאת אורי קציר הרפובליקה של מאלי עברה בימים האחרונים כל כך הרבה תהפוכות צבאיות ופוליטיות, שרבים מאלה העוקבים אחר המתרחש שם כבר הספיקו לשכוח שרק לפני שבועיים-שלושה הודח נשיא המדינה ונמלט למקום […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
התפטרות במכתב ממקום המסתור. הנשיא המודח, אמאדו טורה (מקור תמונה: ויקיפדיה(

התפטרותו של הנשיא המודח, אמאדו טונאמי טורה, סוללת את הדרך להעברת השלטון מידי הכת הצבאית לנשיא הזמני, דיוקונדה טראורה – ולחזרה למשטר דמוקרטי

מאת אורי קציר

הרפובליקה של מאלי עברה בימים האחרונים כל כך הרבה תהפוכות צבאיות ופוליטיות, שרבים מאלה העוקבים אחר המתרחש שם כבר הספיקו לשכוח שרק לפני שבועיים-שלושה הודח נשיא המדינה ונמלט למקום מסתור. ואולם, הלילה הודיע הנשיא המודח רשמית על התפטרותו מתפקידו. זאת, כחלק מהסדר פוליטי שבמסגרתו תוותר הכת הצבאית על השלטון ותעביר אותו, לתקופת ביניים, לידי יו"ר הפרלמנט, שיוכרז כנשיא וידאג לקיום בחירות חדשות בתוך 40 יום.

בחירות בתוך 40 יום וכאב ראש קשה בצפון. הנשיא הזמני, דיוקונדה טראורה (מקור תמונה: ויקיפדיה).

שר החוץ של בורקינה פאסו, ג'יבריל באסולה, המשמש כמתווך בינלאומי בסכסוך במאלי, הודיע הלילה כי קיבל מכתב ובו הודעת התפטרות החתומה על ידי הנשיא המודח, אמאדו טונאמי טורה. התפטרות זו סוללת את הדרך להסתלקות הכת הצבאית, שהדיחה אותו, מהשלטון. כאמור, עתה אמור להתחיל במדינה תהליך שישיב אותה חזרה למסלול דמוקרטי. הסדר זה גם מאפשר את הסדרת הסנקציות הכלכליות שהטילה הקהילייה הכלכלית של מדינות אפריקה המערבית (ECOWAS) על מאלי וכן הענקת חנינה לכל אנשי הצבא שהשתתפו במרד נגד טורה.

ואולם, התסבוכת שעימה אמור להתמודד הנשיא החדש, דיוקונדה טראורה, לא תיפתר כולה באמצעות הסכם זה. שכן, יהיה עליו לטפל במרד בני הטוארג, שכבשו בסערה את צפון המדינה והכריזו שם על הקמת מדינת טוארג עצמאית בשם אזוואד. באזור זה נהנים קנאים מוסלמים מהשפעה רבה, והם נחשבים כבני בריתם של מורדי הטוארג, עד כדי כך שבמערב גובר והולך החשש שאזוואד תהפוך להיות בסיס חדש לטרור האיסלאמי הבינלאומי. ברם, הכרזת העצמאות החד-צדדית של בני הטוארג אינה מוכרת כרגע על ידי שום מדינה – ואף מעוררת את התנגדות הפונדמנטליסטים האסלאמים שסייעו להם במרידתם.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן