Skip to content

מאמצי הצלה בפרו: "איננו יודעים את המרחק המדויק בינינו לבין הכורים"

מבצע חילוץ כורים הלכודים מאז יום חמישי עלול להתעכב בימים אחדים, בשל חשש לקריסות נוספות  מאת גרשון גירון בקיץ 2010 עצר העולם את נשימתו: מכרה הנחושת והזהב סן חוסה שבצ'ילה קרס. לאחר התמוטטות הקרקע וסתימת כל המנהרות, אבד הקשר עם 33 כורים. 17 ימים מורטי עצבים היו בני המשפחות ואנשי צוותי החילוץ תלויים בין תקווה […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מבצע חילוץ כורים הלכודים מאז יום חמישי עלול להתעכב בימים אחדים, בשל חשש לקריסות נוספות 

מאת גרשון גירון

הבהלה לזהב
הבהלה לזהב. המשבר הכלכלי מביא רבים לבצע כרייה פיראטית במכרות בלתי מורשים

בקיץ 2010 עצר העולם את נשימתו: מכרה הנחושת והזהב סן חוסה שבצ'ילה קרס. לאחר התמוטטות הקרקע וסתימת כל המנהרות, אבד הקשר עם 33 כורים. 17 ימים מורטי עצבים היו בני המשפחות ואנשי צוותי החילוץ תלויים בין תקווה לייאוש, עד שנוצר עמם מגע ראשוני באמצעות מנהרה צרה שנקדחה לעבר חדר המילוט של המכרה. 69 יום מאוחר יותר חולצו הכורים באמצעות מעלית מיוחדת שהותקנה בצינור שהוכנס לתוך הפיר. כל הכורים הגיעו בשלום אל פני הקרקע, ומיליוני אנשים, שצפו במתח במבצע החילוץ, נשמו לרווחה.

בימים האחרונים מתחולל בפרו דרמה שמזכירה מאוד את פרשת הכורים הצ'יליאניים. מזה מספר ימים ממתינים בפרו תשעה כורים, שנלכדו בתוך חלל פנימי של מכרה בלתי חוקי, לחילוצם. פיר הכרייה קרס ביום חמישי והתשעה נלכדו במנהרה אופקית כ-250 מטרים מתחת לפני הקרקע.

אוסקר ואלדס, ראש הסגל של נשיא פרו, אולנטה הומאלה, אמר לכתבים כי גג שהתמוטט בתוך מכרה קבזה דה נגרו, כ-325 ק"מ דרומה ללימה, מקשה על ההגעה אל הכורים. הכורים, בני 29 עד 59, לרבות אב ובנו, לא נפגעו והם שוהים יחד. צינור מתכת המקשר בינם לבין כוח החילוץ, משמש לצורך העברה של חמצן, מים ומרק- וכמובן גם לתקשורת עם צוות החילוץ.

אחדים מהלכודים הצליחו לשוחח עם בני משפחה, השוהים במחנה מאולתר לצד כמה עשרות שוטרים, כבאים וכורים אחרים. אף שבריאותם הגופנית סבירה, כמה מהכורים סובלים מחרדה. "אנו מדוכאים, בבקשה, חלצו אותנו מכאן", התחנן הכורה חקינטו פריונה בקול רועד מהמקום שבו הוא לכוד עם עמיתיו. אשתו, ננסי פרננדז, שוחחה איתו באמצעות הצינור וניסתה לעודד את רוחו, תוך שהיא נאבקת בדמעותיה. "בעלי אמר לי שהם סובלים מכאבי ראש וסחרחורות, כאבי עצמות ורעידות", סיפרה, "אבל הם לא נפצעו, ואנחנו רוצים שהעבודה הזאת תסתיים מהר".

הרשויות אינן נחפזות להבטיח סיום חיובי לסאגה. מחוץ למנהרה, מנסרים עובדי חילוץ קורות עץ לחיזוק דפנות המנהרה. אחרים משתמשים בדליים לסילוק ידני של השפוכת החוסמת את הפיר, ומפנים אותה באמצעות קרונית כרייה.

בשבת האמינו המחלצים שהם נמצאים כבר כשני מטרים מהכורים הלכודים, אולם קריסות נוספות פנימה האטו את מלאכתם והם נאלצו להתמקד בתמיכת דפנות החדר כדי למנוע קריסות נרחבות יותר. "בגלל קריסות נוספות במוצאי שבת, איננו יודעים את המרחק המדויק בין הכורים למחלצים, אולם אנחנו בקשר מתמיד", אמר ארין גומז, מנהל במשמר האזרחי המקומי.

קבזה דה נגרו הוא מכרה בלתי מורשה, שבעליו נטשו אותו לפני יותר משני עשורים, אך כורים עודם מוסיפים לחפש בו נחושת וזהב. בשל המשבר הכלכלי, גוברת והולכת בשנים האחרונות תופעת הכרייה הפיראטית בפרו, הנחשבת לאחת מיצרניות הכסף, נחושת וזהב הגדולות בעולם.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן