Skip to content

מאבק בין לוב ובית הדין הבינלאומי בהאג סביב הסגרת בנו של קדאפי

הסאגה סביב הסגרת בנו של הרודן המודח קדאפי לבית הין בהאג אינה מסתיימת: הלובים מסרבים למסור את סייף אל-אסלאם קדאפי למשפט בהאג ומתעקשים להעמידו לדין בארצם. גורם בממשלת לוב: "העמדתו לדין של סייף אל-אסלאם קדאפי בלוב - עניין בעל חשיבות לאומית עליונה"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הסאגה סביב הסגרת בנו של הרודן המודח קדאפי לבית הין בהאג אינה מסתיימת: הלובים מסרבים למסור את סייף אל-אסלאם קדאפי למשפט בהאג ומתעקשים להעמידו לדין בארצם. גורם בממשלת לוב: "העמדתו לדין של סייף אל-אסלאם קדאפי בלוב – עניין בעל חשיבות לאומית עליונה"

מאת יצחק קמחי-זוארץ

המועצה הזמנית הלובית הציגה ביום ג' האחרון את את האולם שבו ייערך המשפט של סייף אל-אסלאם קדאפי, בנו של רודן לוב המודח. הצגת האולם היא צעד סמלי הנועץ מסמרות מבחינתה של מועצת המעבר, המעוניינת להעמיד את קדאפי הבן לדין על אדמת לוב ולא למסור אותו לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג.

סייף אל-אסלאם, בנו השני של מועמר קדאפי, שהיה "הפנים" של אביו ושל משטרו בימי המהומות במדינה, נעצר בטריפולי ב-21 באוגוסט 2011 על ידי נערים התומכים בכוחות המועצה הזמנית. מיד לאחר מעצרו, התנהלו דין ודברים בין בנגאזי לבין גורמים בהאג, להסגרתו של קדאפי הבן לבית הדין הבינלאומי, אלא שעוד באותו הלילה הצליח סייף אל-אסלאם להימלט ממעצר המורדים.

לאחר הימלטו נפוצו ידיעות סותרות בדבר גורלו והיו שסברו כי מצא את מותו במהלך הבריחה. לבסוף, ב-19 בנובמבר 2011 דיווח שר המשפטים הלובי כי סייף אל-אסלאם קדאפי נעצר בשנית על ידי השלטונות‏.

סייף אל-אסלאם קדאפי בתמונות שצולמו בסוף אוגוסט 2011, במהלך בריחתו ממעצר
סייף אל-אסלאם קדאפי בתמונות שצולמו בסוף אוגוסט 2011, במהלך בריחתו ממעצר

לאחר מעצרו השני של סייף אל-אסלאם, הביעה המועצה הזמנית בבנגאזי את התנגדותה למסור אותו לידי בית המשפט הפלילי בהאג ואמרה כי תתעקש לשפוט אותו על אדמת לוב. ראש ממשלת לוב, עבד א-רחים אל-קיב, אמר כי מאחר שלוב מכבדת את החוק הבינלאומי ניתן יהיה לקיים את הדיון בעניינו של סייף אל-אסלאם בלא כל קושי על אדמת לוב.

בית הדין הבינלאומי: על לוב לקיים את צו המעצר הבינלאומי

דוברים מטעם בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג אמרו השבוע כי ממשלת לוב טענה בבקשתה שלא להסגיר את סייף אל-אסלאם, כי "היא מחשיבה את העמדתם לדין של סייף אל-אסלאם קדאפי ושל עבדאללה א-סנוסי (ראש המוח'אבראת הלובי תחת קדאפי) עניין בעל חשיבות לאומית עליונה".

ממשלת לוב, העושה את צעדיה הראשונים לאחר נפילת משטרו של מועמר קדאפי, רואה בהעמדת השניים לדין בלוב עצמה סוגיה חשובה "לא רק כדי להביא צדק לעם הלובי, אלא גם להראות כי מערכת הצדק החדשה בלוב מסוגלת לנהל משפט הוגן ועומדת בכל הסטנדרטים המשפטיים הבינלאומיים".

מאריק מריזנסקי, חוקר בארגון זכויות האדם "אמנסטי" אמר לסוכנות הידיעות רויטרס, כי על לוב לפעול על פי פסיקתו של בית הדין הפלילי הבינלאומי. לדבריו "העניין העיקרי אינו השאלה אם הממשל הלובי יכול להקים בית משפט מתאימה לצרכי המשפט. הדבר המרכזי עיקרי הוא מערכת המשפט הלובית עצמה – האם היא יכולה לקיים משפט על-פי הסטנדרטים הגבוהים ביותר של הדין הבינלאומי".

סייף אל-אסלאם קדאפי עם היתפסו
מוותר על שירותי עורך דין ובוחר לייצג את עצמו. סייף אל-אסלאם קדאפי עם היתפסו, בעיר זינתאן

בית הדין הבינלאומי בהאג דחה בשבוע שעבר את בקשתה של לוב בדבר דחיית העברתו של סייף אל-אסלאם מלוב לצורף העמדתו לדין בהאג בעוון פשעי מלחמה. בית המשפט הורה ללובים "למלא את חובתם לקיים את צו המעצר שהוצא כנגד סייף אל-אסלאם בחודש יוני 2011 באשמת הרג של מפגינים במהלך המהומות במדינה ולשלוח אותו לבית המשפט בלא שיהוי". גורמים בבית הדין הבנלאומי טענו כי על-פי ההחלטה של מועצת הביטחון של האו"ם, נדרש שיתוף פעולה מצד לוב בנושא ההסגרה וכי היה ולוב לא תמסור את סייף אל-אסלאם, הדבר עלול להוביל לפנייה למועצת הביטחון.

סייף אל-אסלאם: אייצג עצמי כמו מילושביץ'

סייף אל-אסלאם אמר אתמול (ו') לעו"ד אחמד ג'ילאני הממונה על התיק, כי הוא מוותר על שירותיו המשפטיים וכי הוא נחוש להגן על עצמו במשפט שיתקיים, "כשם שעשה סלובודן מילושביץ'" (נשיא סרביה שייצג עצמו במשפטו בהאג; יק"ז). ג'ילאני מסר אמש את הדברים לסוכנות הידיעות רויטרס, לאחר שנועד עם בנו של הרודן המודח בכלאו לפני כחודש, לדיון בעניינים משפטיים הקשורים לתיקו.

סייף אל-אסלאם מוחזק כיום בכלא בעיר זינתאן, במערב לוב, אליה הועבר לאחר שנתפס בדרום המדינה. יש בעיר אנשי מיליציה מקומיים שאינם ששים למסור אותו לידי השלטון המרכזי בטריפולי, אמר עורך הדין ג'ילאני. "למרות שאין למועצה המקומית בזינתאן בעיה עקרונית למסור את העציר לידיה של הממשלה המרכזית בטריפולי, החשש העיקרי הוא כי תומכיו הרבים של אביו של סייף אל-אסלאם, הנמצאים בטריפולי, יסייעו לו להימלט ממעצרו.

העונש הצפוי לסייף אל-אסלאם – אם ישפט על מעשיו בבית משפט בלוב – הוא עונש מוות בהוצאה להורג. אולם, אם יישפט מול בית הדין הבינלאומי בהאג הוא צפוי לעונש מאסר בלבד. למרות הידיעה הזו אמר קדאפי הבן כי הוא מוכן לקחת את הסיכון ולעמוד מול בית המשפט בלוב ולא בהאג.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן