Skip to content

דרמה במזרח: שיגור הטיל של צפון-קוריאה נכשל

למרות כל הלחצים שהפעילו האמריקנים בחודש האחרון, ביצעה פיונגיאנג את השיגור המתוכנן. במערב סבורים שלשיגור אין כל הקשר אזרחי וכי מטרתו היחידה היא בעלת אופי צבאי לחלוטין. CNN: מקורות בוושינגטון טוענים כי השיגור נכשל. בפיונגיאנג מונה השלט קים ג'ונג און למפקדו העליון של הצבא. אבי המנוח מונה כמנהיג הרוחני הנצחי של הצבא  מאת אורי קציר […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

למרות כל הלחצים שהפעילו האמריקנים בחודש האחרון, ביצעה פיונגיאנג את השיגור המתוכנן. במערב סבורים שלשיגור אין כל הקשר אזרחי וכי מטרתו היחידה היא בעלת אופי צבאי לחלוטין. CNN: מקורות בוושינגטון טוענים כי השיגור נכשל. בפיונגיאנג מונה השלט קים ג'ונג און למפקדו העליון של הצבא. אבי המנוח מונה כמנהיג הרוחני הנצחי של הצבא 

מאת אורי קציר

במשך שבועות ארוכים שיגעה צפון-קוריאה את העולם כולו: תשגר את הטיל ארוך הטווח שלה ובאמצעותו את הלוויין שלטענתה הוא "אזרחי", או לא. היום נפתרה השאלה: צפון-קוריאה ביצעה את השיגור המתוכנן, תוך שהיא מותירה את מדינות המערב, וארה"ב בראשן, זועמות ומתוסכלות.

מתיחות בינלאומית. אתר השיגור של הטיל הצפון-קוריאני

בחודש עבר הודיעה צפון קוריאה כי בין ה-12 ל-16 באפריל תשגר לחלל טיל נושא לווין לציון יום הולדתו ה-100 של מייסד המדינה, קים איל סונג. יום הולדתו, ה-15 באפריל הוא יום חג רשמי במדינה. פיונגיאנג טענה כי מדובר בשיגור טיל שמטרתו לשגר לוויין לאיסוף מידע בנושאי חקלאות ואקלים, אך במערב טענו כי אין זה אלא ניסוי שמטרתו לדמות שיגור של טיל ארוך טווח למטרות מלחמתיות גרידא. האמריקנים טענו כי שיגור הטיל ארוך הטווח יפר את החלטות מועצת הביטחון של האו"ם, האוסרות על המשך הפעילות הזו. לאחר שצפון-קוריאה התעקשה להמשיך בהכנות לניסוי, הגביה וושינגטון בהשעותה עסקה לאספקת מזון למדינה הרעבה, שנחתמה תוך התניה מפורשת שניסויים כאלה לא יתבצעו עוד. וגם ליפן, המדינה השכנה החשה מאוימת מצד פיונגיאנג, היה מה לומר: היא כבר הודיעה שתיירט כל חלק של הטיל שיחדור לתחומה.במקביל, הודיעה יפן כי תיירט את הטיל אם מסלולו יעבור מעל שטחה.

זמן קצר לאחר השיגור דיווחה רשת CNN כי על פי מקורות ביטחוניים בוושינגטון, השיגור נכשל והטיל התפרק בעודו באוויר. כעבור זמן קצר הודיעה גם צפון-קוריאה עצמה, במה שנחשב לצעד יוצא דופן עבור מדינה מסוגרת כל כך, כי השיגור נכשל וכי הסיבות לכך נבדקות על ידי צוות של מהנדסים ומומחים.

השיגור יוצר מבוכה גדולה לשליט החדש של צפון-קוריאה, קים ג'ונג און. אולי כדי לפצות על כך, ואולי מסיבות אחרות, החליטה אסיפת המפלגה השלטת למנותו את קים לתפקיד יו"ר ועדת ההגנה הלאומית, שהוא בעצם המפקד העליון על כל צבא המדינה. אסיפת המפלגה קיבלה גם החלטה נוספת, הנשמעת מוזרה למדי עבור מי שאינו תושב צפון-קוריאה: למנות את קים ג'ונג איל המנוח – כזכור, שליטה הקודם של המדינה ואביו של השליט הנוכחי – כמנהיגו הרוחני הנצחי של הצבא. צעד זה מצטרף להכתרתו של מייסד צפון-קוריאה, קים איל סונג, כראש המדינה הנצחי שלה. בכך צפון קוריאה היא המדינה היחידה בעולם שבראשה עומדים אנשים שנפטרו מן העולם הזה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן