Skip to content

איראן מאשימה את סעודיה בשיתוף פעולה סודי עם ישראל

שלב נוסף בסכסוך בין איראן וערב הסעודית, שהחריף מאוד בשנים האחרונות. ערב הסעודית מואשמת כעת שהתירה לישראל להשתלט על שני האיים סנאפיר וטיראן הנמצאים בים סוף. סוכנות הידיעות האיראנית החצי ממשלתית טוענת כי הסעודים אשמים בהפקרת אדמה קדושה בידי כופרים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שלב נוסף בסכסוך בין איראן וערב הסעודית.  כעת מואשמת ערב הסעודית שהתירה לישראל להשתלט על שני האיים סנאפיר וטיראן הנמצאים בים סוף. סוכנות הידיעות האיראנית  החצי ממשלתית טוענת כי הסעודים אשמים בהפקרת אדמה קדושה בידי כופרים

מאת נמרוד זגגי

 כשנה לאחר שישראל כבשה את האיים, בשנת 1968, נחתם הסכם סודי בין שגריר ישראל דאז בארה"ב, יצחק רבין, לבין המלך הסעודי פייסל , שבאותה תקופה כיהן כשגריר ערב הסעודית בארה"ב. ההסכם מתיר לישראל לעשות שימוש באיים סנאפיר וטיראן, בדרום ים סוף, על מנת להבטיח את האינטרסים שלה. כך מפרסמת סוכנות הידיעות החצי-ממשלתית באיראן, פארס.

במרכז מלחמות ישראל מצרים. סנאפיר וטיראן (צילום: ויקיפדיה)
במרכז מלחמות ישראל מצרים. סנאפיר וטיראן (צילום: ויקיפדיה)

המאמר בפארס מאשים כי לאחר חתימת הסכם השלום עם מצרים,  הייתה ישראל מחויבת לפנות את האזור. ערב הסעודית למעשה התירה לכוחות בין לאומיים להתמקם באיים, מתוך ידיעה כי יש ביניהם גם סוכנים "ציונים". למרות, שאין כל ערך כלכלי לשני האיים האלה, יש להם, כך נטען המאמר, ערך אסטרטגי ואסלאמי רב. העובדה שאיים אלה נמצאים באזור החג'אז בערב הסעודית, הופכת אותם לאדמה קדושה למוסלמים ומכאן שהסעודים אשמים למעשה בהפקרת אדמה קדושה בידי כופרים.

בפארס מצביעים על כמה דברים חריגים, שלטענתם, מאששים את טענותיהם באשר לשיתוף הפעולה בין ישראל לערב הסעודית וביניהם העובדה שעד עצם היום הזה, לא ניתנת רשות לאף אזרח ערב הסעודית להיכנס לאיים ולמים הסובבים אותם גם לא לצרכי ציד או דייג.

על רקע הביקורת שהוטחה בנשיא איראן בשל ביקורו באי אבו מוסא, אחד משלושה איים המצויים תחת שלטון איראני ומהווים סלע מחלוקת בינה ובין איחוד האמירויות, משיבה עתה סוכנות ידיעות איראנית המקורבת לשלטון האיראני בסידרת האשמות משלה.

מאמר המערכת שפירסמה הבוקר סוכנות הידיעות החצי-ממשלתית "פארס", מהווה שלב נוסף בסכסוך בין איראן וערב הסעודית שהחריף מאוד בשנים האחרונות. במאמר נכתב: "בעניין שלושת האיים –  טונבּ הגדול, טונבּ הקטן ואבו מוסא – ערב הסעודית הבליטה את היותה השומרת והאחראית של האדמות הערביות, זאת בזמן שאיים שלה נמצאים כבר שנים תחת כיבוש המשטר הציוני ואין לשליטי ערב הסעודית את האומץ להתנגד לכובשים".

הסכם סודי וסוכנים ציונים. האי טיראן (צילום: ויקיפדיה)
הסכם סודי וסוכנים ציונים. האי טיראן (צילום: ויקיפדיה)

המאמר מאשים את ערב הסעודית כי היא התירה לישראל להשתלט על שני האיים. האיים סנאפיר וטיראן הנמצאים במיצרי טיראן בים סוף, שייכים לערב הסעודית אולם, בשל חשיבותם האסטרטגית עבור מצרים, הם הוחכרו למדינה לאחר 1948. האיים נחשבים לבעלי משמעות אסטרטגית רבה גם עבור ישראל זאת משום שהם חולשים על מיצרי טיראן  – דרכם עוברת כל התנועה הימית  בין ישראל לבין אפריקה והמזרח. סגירתם היוותה פעמיים אחד מהגורמים המרכזיים למלחמה בין ישראל ומצרים.

בפעם הראשונה, ב- 1956, השתלטה ישראל, במהלך מבצע קדש, על האיים והסכימה לפנותם רק לאחר שקיבלה ערבויות מארה"ב המבטיחות את חופש השיט באזור. במלחמת ששת הימים, כבשה ישראל את האיים לאחר שנשיא מצרים, גמאל עבד אל-נאסר הורה לסגור אותם וחסם תנועת אניות לישראל. האיים פונו בשנת 1982 כחלק מהסכם השלום עם מצרים ומאז מוצב באי טיראן כוח משקיפים בינ"ל של האו"ם שתפקידו להבטיח את השיט החופשי באזור.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן