Skip to content

אזהרות חדשות לתרופות המשמשות לטיפול בהתקרחות ובהגדלת בלוטת הערמונית

סיכון לפגיעה בפוריות ובתפקוד המיני גם לאחר הפסקת השימוש בתרופות לטיפול בהתקרחות ובהגדלה של בלוטת הערמונית
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

סיכון לפגיעה בפוריות ובתפקוד המיני גם לאחר הפסקת השימוש בתרופות לטיפול בהתקרחות ובהגדלה של בלוטת הערמונית

מאת גדי שלסקי

מנהל המזון והתרופות האמריקני, ה- FDA, שינה ביום חמישי האחרון את נוסח האזהרה לתוויות התרופות המכילות פינסטריד finasteride, חומר המתערב במנגנון הייווצרותו של אחד מסוגי הורמון המין הגברי טסטוסטרון. תרופות אלה נמצאו יעילות לטיפול בהתקרחות ובהגדלה שפירה של בלוטת הערמונית. כמו כן, במחקר הקליני הראשוני, שהסתיים בשנת 2002 לצורך אישור התרופות, התגלתה ירידה בשיעור המאובחנים כלוקים בסרטן הערמונית בעקבות השימוש בהן. במחקרים מאוחרים יותר התגלה שמדובר בירידה בשיעור הלוקים בסוגי סרטן הערמונית המסוכנים פחות.

פינסטריד 5 מ"ג
פינסטריד 5 מ"ג

לתרופת הפרופסיה (פרופקיה, Propecia 1 מיליגרם פינסטריד) היתוספה כעת אזהרה להיתכנות של תופעות לוואי, כמו פגיעה בחשק המיני ובעיות בשפיכה ובאורגזמה, שנמשכו גם אחרי הפסקת השימוש בתרופה.

לתרופת הפרו-קיור (פרוסקר, Proscar 5 מיליגרם פינסטריד) היתוספה אזהרה להיתכנות תופעת לוואי של פגיעה בחשק המיני, שנמשכה גם אחרי הפסקת השימוש בתרופה.

לשתי התרופות היתוספו תיאורים של מקרים מתועדים חדשים של גברים שסבלו מירידה באיכות הזרע או עקרות, שנסוגו באופן חלקי או מלא לאחר הפסקת השימוש בהן.

ה- FDA מסייג את האזהרה בכך, שלא התגלה קשר סיבתי בין פינסטריד לבין התופעות הנ"ל, אך על רופאים ומטופלים להיות ערים לדיווחים על המקרים החדשים, המצביעים על אפשרות לטווח רחב יותר של תופעות לוואי מאלו שדווחו עד עתה. מכיוון שבסך הכול התגלה במחקרים קליניים שיעור נמוך של תופעות הלוואי האלה, הפינסטריד ממשיך להיחשב על פי ה- FDA כבטוח לשימוש.

יש לציין, שביוני שעבר הוסיף ה- FDA אזהרה שמתארת ממצאים חדשים, המעידים דווקא על סיכון מוגבר ללקות בסוגי סרטן הערמונית המסוכנים יותר בעקבות שימוש יום יומי בפינסטריד 5 מ"ג ודוטסטריד (נמכרת בארץ תחת התווית "אבודרט", Avodart ,Jalyn, 0.5 מ"ג דוטסטריד).

ה-FDA הזהיר רופאים שכל עלייה ברמת ה–PSA בדם, (סמן המשמש להערכת מצב הערמונית) במהלך השימוש בתרופות הנ"ל, או באופן יחסי לרמה שהייתה לפני השימוש, מחייבת "הערכה מחדש" של השימוש בהן, גם אם לאחר העלייה רמת ה- PSA עדיין בטווח הנורמלי.

2 Comments

  1. איה
    17 באפריל 2012 @ 10:49

    אתמול הייתי אצל הרופא שמטפל בי בנשירת השיער, והוא אכן הזכיר את המאמר הזה. אני מטופלת בדקל ננסי (saw palmeto) כבר 9 חודשים, ורואה תוצאות טובות מאוד. ממליצה מאוד, אבל רק בהשגחת רופא, אפילו שאפשר לקנות בכל בית מרקחת בלי מרשם.

    • דודי
      18 ביוני 2013 @ 8:21

      הי איה ,

      תוכלי בבקשה לתת אינפורמציה לגבי התכשיר ? כיצד ניתן להשיג?

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן