Skip to content

רוצח הנערים מנורבגיה: הירי – הגנה עצמית מפני "כוחות רב-תרבותיים"

"אני מודה במעשים אך איני מודה באשמה, ואני טוען שעשיתי זאת כהגנה עצמית", אמר בפתח משפטו. האיש, אנדרס ברייוויק, עשוי להישלח למוסד פסיכיאטרי מאת גרשון גירון אנדרס בהרינג ברייוויק, הנאשם ברצח 77 בני אדם במתקפת רימונים וירי ב-22 ביולי האחרון, הודיע היום בפתח משפטו, המתקיים באוסלו, כי אינו מודה באשמת רצח. ברייוויק הצהיר כי ירה […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"אני מודה במעשים אך איני מודה באשמה, ואני טוען שעשיתי זאת כהגנה עצמית", אמר בפתח משפטו. האיש, אנדרס ברייוויק, עשוי להישלח למוסד פסיכיאטרי

מאת גרשון גירון

אנדרס בהרינג ברייוויק, הנאשם ברצח 77 בני אדם במתקפת רימונים וירי ב-22 ביולי האחרון, הודיע היום בפתח משפטו, המתקיים באוסלו, כי אינו מודה באשמת רצח. ברייוויק הצהיר כי ירה בעשרות מבוגרים ובני נוער כהגנה עצמית בלבד.

מודה בעובדות אך לא באשמה
מודה בעובדות אך לא באשמה. אנדרס בהרינג ברייוויק, בפתח משפטו

ברייוויק הגיע לבית המשפטו כשהוא נחוש להביע עמדה עקרונית אנטי-ממסדית. הוא הרים אגרוף קפוץ והכריז שאינו מכיר בסמכות בית המשפט. בלא אזיקים, לבוש חליפה שחורה וזקנקן מעטר את פניו, הקשיב הרוצח בפנים חתומות לתובעת שהקריאה את האשמות נגדו, ותיארה את מות תריסרי נערות ונערים באי אוטוויה, מירי שכיוון ישירות לראשיהם ולגופם.

ברייוויק נאשם במעשי טרור ורצח. הוא הרג שמונה אנשים בפצצה באוסלו, יצא אל האי מחוץ לעיר וירה בשיטתיות ב-69 בני אדם, רבים מהם נערות ונערים. משפטו עתיד להימשך עשרה שבועות. "אלה יהיו עשרה שבועות של גיהינום", התבטא טרונד הנרי בלאטמן, שבנו נרצח באי, ופירט מדוע: "להקשיב לאיש הזה, לשמוע להסבריו מדוע עשה זאת, ואיך הוא עשה".

אם יורשע ברייוויק, יקבע עונשו בהתאם למידת שפיותו. אם יוכרע על ידי פסיכיאטרים כי הוא אינו שפוי בדעתו, אפשר שלא ייגזר עליו העונש המירבי. כבר בנובמבר אמרו התובעים שפסיכיאטרים קבעו שברייוויק היה פרנואידי וסכיזופרני בעת התקיפה ושאבחנה זו אושרה במהלך 13 ראיונות שערכו איתו מומחים לאחריה. עם זאת, בגין חשיבות שאלת שפיותו לתוצאות המשפט, בית המשפט ביקש חוות דעת נוספת. בדו"ח שפרסמו החודש שני פסיכיאטרים מטעם בית המשפט נקבעה דווקא מסקנה הפוכה: שברייוויק היה שפוי בעת ביצוע הפשע.

הרשויות מתארות את ברייוויק כקיצוני נוצרי וימני בדיעותיו. במנשר ארוך שפורסם באינטרנט ומיוחס לו הוא תוקף את ההגירה המוסלמית לאירופה ואת הליברליזם האירופי, לרבות את מפלגת העבודה הנורווגית, שלטענתו עודדה את התופעה. לדברי עורך דינו, גאיר ליפסטאד, ברייוויק טוען שהשתוללות הירי נבעה מהגנה עצמית, ונועדה להציל את נורווגיה מכיבושה על ידי כוחות רב-תרבותיים ולמנוע טיהור אתני של הנורווגים. לכך התייחס לאחרונה טורה ביירגו, מומחה לטרור במכללת המשטרה הנורווגית. "ברייוויק עסוק, ככל הנראה במידה מופרזת, בדימויו העצמי, ומייחס לעצמו תפקיד של :אדם גדול, פנטסטי, שיציל את אירופה", קבע.

1 Comment

  1. zakito
    16 באפריל 2012 @ 17:56

    how is it possible to measure the sanity of any individual in a reality where craziness is the norm ?

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן