Skip to content

הקהילה הדרום סודנית בישראל: "מרעיבים אותנו ומתעללים בנו"

למרות התחייבות משרד הפנים בפני בית המשפט להימנע מאכיפת האיסור להעסיק דרום-סודנים, אשרות השהייה שלהם לא חודשו ומעסיקים נמנעים מלהעסיקם. חכי"ם פנו אמש במכתב לרה"מ בקריאה לדחיית גירושם של 700 איש בשל המצב הביטחוני וההומניטארי החמור בדרום סודן
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

למרות התחייבות משרד הפנים בפני בית המשפט להימנע מאכיפת האיסור להעסיק דרום-סודנים, אשרות השהייה שלהם לא חודשו ומעסיקים נמנעים מלהעסיקם. חכי"ם פנו אמש במכתב לרה"מ בקריאה לדחיית גירושם של 700 איש בשל המצב הביטחוני וההומניטארי החמור בדרום סודן

מאת כתב מגפון

בימים האחרונים מחריפה המתיחות בין סודן לדרום סודן על רקע מחלוקת הנפט וסימון הגבולות ושתי המדינות נמצאות על סף מלחמה. גירוש הדרום סודנים מישראל נעצר ע"י צו בית משפט וב-6 במאי תוגש תשובתו של משרד הפנים לצו הזמני שניתן בעקבות עתירתם של ארגוני זכויות אדם נגד הגירוש.

פליטים מקבלים מחסה בליל חורף (צילום ארכיון: רפי מיכאלי)
פליטים מקבלים מחסה בליל חורף קר (צילום ארכיון: רפי מיכאלי)

גירושם של 700 הדרום סודנים היה אמור להתחיל ב-1 באפריל, אך ביצוע החלטת הגירוש נמנע עם מתן צו ארעי של בית המשפט, בעקבות עתירה שהוגשה ע"י ארגוני זכויות אדם. משרד הפנים ביקש אורכה להגשת תגובתו לצו הזמני עד ל-6 במאי. במהלך תקופה זו התחייב משרד הפנים כי לא תתקיים פעילות אכיפה כנגד דרום סודנים ומעסיקיהם לא ייקנסו. עם זאת, רשות ההגירה כנראה אינה מאריכה את אשרות השהייה של הדרום סודנים ומעסיקים נמנעים מלהעסיקם.

מוזס גדיה, פליט מדרום סודן, אב לשלושה ילדים, המתגורר באילת, מספר כי הוא ורעייתו פוטרו מעבודתם בבתי המלון ב-31 במרץ ומאז הם מתקשים לכלכל עצמם "נגמר לנו מעט הכסף שהיה לנו ואין לנו במה להאכיל את ילדינו או לשלם את שכר הדירה". נאיפור פוט, אם ל 6 ילדים, מתגוררת בערד, פוטרה גם היא בסוף חודש מרץ ושואלת את ממשלת ישראל: "מה אתם מבקשים מאיתנו? לחזור למולדתנו, שם הקרבות משתוללים ובכל רגע עומדת לפרוץ שם מלחמה?  עצרתם את הגירוש, אבל אתם לא נותנים לנו אפשרות להאכיל את ילדנו. למה מתעללים בנו כאן בישראל?".

אורית רובין, מנהלת התחום הפסיכו-סוציאלי בעמותת א.ס.ף, ארגון סיוע לפליטים, מספרת על משפחות וילדים שהגיעו לפת לחם ובימים הקרובים יושלכו אל הרחוב כי אין יכולתם לשלם שכר דירה: "מדובר במשפחות חסרות פרוטה שגם כך חיות מהיד לפה. ללא עבודה ופרנסה, ההורים והילדים נמצאים במצב בלתי אפשרי. על רשות ההגירה לחדש את אשרות השהייה לאלתר, כך שמעסיקים יחזירו את הדרום סודנים לעבודה בהקדם האפשרי. אם המצב יימשך כך, עוד מספר ימים נגלה ילדים החיים בחרפת רעב ובסבל נורא".

בתוך כך פנו היום חברי כנסת מסיעות שונות לראש הממשלה, במכתב שיזמה עמותת א.ס.ף, ובו הם קוראים לדחות את גירושם של 700 איש, יותר ממחציתם ילדים. במכתב שנשלח אתמול בבוקר נכתב: "אנו, חברי וחברות כנסת מסיעות שונות, פונים אליך בדאגה ובבהילות לנוכח החלטת משרד הפנים לבטל את ההגנה הזמנית הניתנת לפליטי דרום-סודן השוהים בישראל ולשלחם לדרום-סודן למרות המצב הביטחוני וההומניטארי החמור השורר באזור…. אנו רשאים לחלוק על האופן שבו יש להתייחס לגל המהגרים והפליטים המגיעים לישראל, אולם עלינו להיות מאוחדים בדרישה כי ההתייחסות אליהם תבטיח את שלומם ואת חייהם."

מכתבם של חברי הכנסת נשלח בשבוע בו גוברים הדיווחים על אודות המלחמה הכוללת המאיימת לפרוץ בכל רגע בין סודן ודרום סודן. תוצאותיה של מלחמה כזאת תהיינה הרסניות במיוחד לדרום סודן הצעירה, הענייה וחסרת התשתיות שמתמודדת בימים אלו עם הניסיון לקלוט מאות אלפי פליטים דרום סודנים אשר מגורשים למדינה מצפון סודן. בשבוע שעבר פרץ באזור הגבול בין שתי המדינות אחד מהעימותים החריפים ביותר מאז הכריזה דרום סודן על עצמאותה ביולי אשתקד. מועצת הביטחון של האו"ם דרשה משני הצדדים לפעול לסיום הלחימה באופן מיידי, אולם קריאה זו לא הועילה והאזור סובל מהתלקחויות בלתי פוסקות אשר כוללות הפצצות מהאוויר של מטוסי צבא סודן.

חברי הכנסת החתומים על המכתב הם: נינו אבסדזה (קדימה); דורון אביטל (קדימה); דניאל בן-סימון (עבודה); אבישי ברוורמן (עבודה); אילן גילאון (מרצ); זהבה גלאון (מרצ); ניצן הורוביץ (מרצ); דב חנין (חד"ש); איתן כבל (עבודה) ושלמה מולה (קדימה).


1 Comment

  1. אוסנת יהיר
    11 ביוני 2012 @ 8:55

    לדעתי הדרום סודנים הם אנשים מסכנים שלא מגיע להם לחיות כך…!!

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן