Skip to content

מצרים: נפסלה מועמדותם של עומר סלימאן ושל המועמד הסלפי

ועדת הבחירות במצרים ממשיכה להסעיר את הרוחות עם ההודעה על פסילתם הסופית של כמה מן המועמדים הבכירים במירוץ לנשיאות. האם מדובר במפגן עצמאות ועוצמה של הוועדה או שמא קונספירציה בחסות המועצת הצבאית העליונה?
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ועדת הבחירות במצרים ממשיכה להסעיר את הרוחות עם ההודעה על פסילתם הסופית של כמה מן המועמדים הבכירים במירוץ לנשיאות. האם מדובר במפגן עצמאות ועוצמה של הוועדה או שמא קונספירציה בחסות המועצת הצבאית העליונה?

מאת יצחק קמחי-זוארץ

פרויקט לקראת הבחירות לנשיאות מצרים 2012

לאחר פסילה ראשונית של מספר מועמדים לבחירות לנשיאות מצרים, שנמצאות ממש מעבר לפינה, דיווח אתר האינטרנט של היומון המצרי הנפוץ "אל-אהארם" אמש (ג') כי ועדת הבחירות העליונה פסלה באופן סופי את מועמדותם של ראש המודיעין בזמן שלטונו של הנשיא המודח חוסני מובארק, עומר סלימאן, של מועמד המפלגה הסלפית המצרית, אבו אסמאעיל ושל הפוליטיקאי והפעיל הליברלי איימן נור. חמישה מועמדים אחרים נפסלו גם הם מן ההתמודדות.

איימן נור, המועמד הליברלי העצמאי שמועמדותו נפסלה אתמול (Wikimedia/Gigi Ibrahim)
בעל עבר פלילי. איימן נור, המועמד הליברלי העצמאי שמועמדותו נפסלה אתמול (Wikimedia/Gigi Ibrahim)

עוד צוין באתר אל-אהראם, כי הוגשה תלונה על פסילתו של מועמד האחים המוסלמים, ח'יירת א-שאטר, וההחלטה עתידה לעלות לדיון בישיבת הוועדה בראשות פארוק סולטן, ראש בית המשפט החוקתי העליון.

הוועדה מסרה רק ביום שבת שעבר, כי 10 מ-23 בקשות המועמדים נפסלו ולנפסלים הוענקה ארכה של יומיים להגיש לה את ערעוריהם.

אתמול הודיעה הוועדה כי סולימאן לא סיפק את מספר חתימות התומכים הקבוע בתקנון ועדת הבחירות  ממחוז אסיוט, מדרום לקהיר. על-פי תקנון ועדת הבחירות, חובה על כל מועמד להוכיח את תמיכתם של 30 צירים בפרלמנט המצרי או לפחות 30 אלף מצביעים מ-15 מחוזות לפחות ברחבי מצרים, וזאת בתנאי שהמספר המינימלי של תומכים בכל מחוז יעמוד לפחות על אלף.

הודעת הוועדה בעניינו של המועמד הסלפי אבו אסמאעיל, באה לאחר שהתברר שאימו, שמתה בשנת 2010, קיבלה אזרחות אמריקנית בשנת 2006, עובדה שמונעת ממנו להעמיד עצמו לבחירות לנשיאות על-פי החוקה המצרית.

המועמד איימן נור נפסל בגין עברו הפלילי, לאחר שהורשע בבית המשפט על הונאה ונידון למאסר לתקופה של חמש שנים בשנת 2005. בטענה דומה נפסלה גם מועמדתו של ח'יירת א-שאטר, מועמד האחים המוסלמים. השניים יוכלו להעמיד עצמם לבחירה רק משיחלפו 6 שנים מאז קיבלו חנינה ויצאו מן הכלא.

תומכיו של אבו אסמאעיל מתאספים לקראת ההפגנה בכיכר א-תחריר בקהיר
תומכיו של אבו אסמאעיל מתאספים לקראת ההפגנה בכיכר א-תחריר בקהיר

ביום ב' בלילה, ערב לפני פרסום החלטות ועדת הבחירות, אמר אבו אסמאעיל בנאום בפני תומכיו, שהועבר ברשת החברתית פייסבוק: "אנחנו נמצאים במצב של כוננות ומצפים במתח להחלטה". עם פרסום ההחלטה, אתמול במהלך היום, יצאו תומכיו של אבו אסמאעיל להפגין ברחובות קהיר וקראו: "חאתם בגאתו (מזכ"ל הוועדה; יק"ז) הוא שקרן; פארוק סולטן (יו"ר הוועדה; יק"ז) הוא שקרן. משרד הפנים אינו חוקי ומשרד החוץ אינו חוקי."

בתוך כך, הדגיש אחד המועמדים שדווקא לא נפסל, עמרו מוסא, מזכ"ל הליגה הערבית בעבר, את החשיבות שבקיום הבחירות לנשיאות במצרים במועדן, והדגיש כי הבחירות הן עניין חיוני, ולאי קיומן יהיו השלכות חמורות על המדינה, ובמיוחד על כלכלתה. מוסא הזהיר כי הימשכותה של תקופת המעבר הפוליטית והשארת כל האופציות פתוחות או מעורפלת, עלולות להזיק לכל העם.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן