Skip to content

המועמד החמישי – כרוניקה של בזבוז זמן וכסף

ביום ראשון האחרון, שבוע לפני הסיבוב הראשון לבחירות בצרפת, התייצב במרסי פרנסואה ביירו, המועמד החמישי או אולי הגלגל החמישי. מעין הכלאה בין ליברל לאיש מרכז, עם נטיות שמאלה אבל גם ימינה, לא ממש ברור. לדבריו, הוא מייצג את האמת, והאמת היא אכן מורכבת
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ביום ראשון האחרון, שבוע לפני הסיבוב הראשון לבחירות בצרפת, התייצב במרסי פרנסואה ביירו, המועמד החמישי או אולי הגלגל החמישי. מעין הכלאה בין ליברל לאיש מרכז, עם נטיות שמאלה אבל גם ימינה, לא ממש ברור. לדבריו, הוא מייצג את האמת, והאמת היא אכן מורכבת 

מאת: עמית מנדלזון (צרפת)

פרנסואה ביירו - הגלגל החמישי. (צילום: עמית מנדלזון)

פרנסואה ביירו הוא מועמד כרוני. זה לא הקמפיין הראשון שלו לבחירות לנשיאות ואפשר לחתום על כך שגם לא האחרון. למרות ההערכה שאני רוחש לו כמועמד היחידי שיש בדבריו מעט הגיון, מועמדותו היא עדיין בזבוז זמן וכסף. הוא מתעקש לייצג את המרכז במדינה שיש בה יש הכול חוץ ממרכז, ובעיני הוא הגלגל החמישי בעגלה שנוסעת ממילא לכל הכיוונים.

פרנסואה ביירו הקים לפני ארבע שנים את מפלגת MODEM, מפלגת מרכז מובהקת, וציפה למקם אותה אותה אחרי שתי המפלגות הגדולות. ציפיותיו התבדו. גם היום, שבוע לפני הבחירות, אמנם צופים לו 10 אחוזי הצבעה, אבל הוא עדיין לא רלוונטי לאיש פרט למעריציו – חוג מצומצם של אנשי מעמד ביניים, בעלי השכלה אקדמית ברובם וצרפתים למשעי.

אגב, באופן מפתיע, בכל עצרות הבחירות, של כל המועמדים, ראיתי מעט מאוד שחורי עור, למרות שיש בצרפת לא מעט.

קהל בורגני, צילום: עמית מנדלזון

ביום ראשון האחרון התייצב פרנסואה ביירו מול 500 אוהדים נלהבים ומיטב נציגי המדיה, לכינוס אחרון במרסי. שעתיים דיבר, ולא חידש דבר… פוליטיקאי.

ביירו הוא רהוט, הגיוני ואולי אף היחידי מבין המועמדים שבאמת נתפס כנטול אינטרסים ועם הרבה רצון טוב. השאלה היא, מה בעצם יש לו לחפש שם? הוא מדבר על סולידריות, אחדות, ומנסה לקדם חוקים לשוויון הנשים ועוד עשרות סעיפים ונושאים שממילא מעוגנים בחוקה הצרפתית שנים רבות. הוא טוען שהוא איש של אמת, אבל למרות המיקום המרכזי במפה הפוליטית, הוא לא ממש רלוונטי והאמת היא לא מטבע עובר לסוחר מבחינת הציבור הצרפתי. הוא איש חביב, אבל לא חביב כמו פרנסואה הולנד, עם הלחיים האדמדמות והחיוך השובב. הוא צרפתי שורשי, אבל לא יכול לעמוד מול ההגיון הנחרץ של מרין לה פן. הוא מדבר על כלכלה בצורה שגורמת לסרקוזי לחייך. אין לו קשר אל האיגודים המקצועיים שמלנשון נשען עליהם. הוא פשוט מבזבז את כספי הציבור.

זה לא שכל החמישה שמדורגים אחריו טובים יותר. שיטת הבחירות בצרפת משאירה בעצם את כל המועמדים שלא הגיעו לסיבוב השני חסרי כל השפעה, דקה אחרי סגירת הקלפיות של הסיבוב הראשון. בעיקר בגלל שהצרפתים לא מוכנים לקבל עצות מאיש. גם אם המועמד "שלהם" ימליץ על הצבעה למועמד זה או אחר בסיבוב השני, סביר להניח שהם יתעלמו מההצעה הזו. הבחירות לאסיפה הלאומית הצרפתית יתקיימו כמה חודשים אחרי הבחירות לנשיאות, כך שלמועמדים לנשיאות אין השפעה גם שם. ועדיין מועמדים כמו ביירו מתעקשים לרוץ על חשבון הברון.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן