Skip to content

פרשת תזריע מצורע: מהי הצרעת המודרנית וכיצד אנו חווים אותה?

השבוע אנו קוראים בפרשות תזריע מצורע. מהי צרעת וכיצד אנו חווים אותה כיום? משה לוי מתאר את הצרעת המודרנית. משה לוי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

במקביל להיעלמותה של הצרעת הפיזיולוגית, קמה לה הצרעת הרוחנית. אנו מטילים נגעים בבגדים שלנו ברגע שפותחים את הארון המלא בבגדים ומכריזים "אין לי בגדים". המטבח שלנו נגוע דקות לאחר ששופץ, משום ש"הוא קטן יותר ממה שדמיינתי", והאף או החזה תמיד יכולים להיות יותר יפים

מאת משה לוי

תרבות הצריכה מתבססת למעשה על חוסר שביעות רצון. די לנו בבגדים שבארון, הרכב שלנו דווקא לא רע, המטבח יכול לשמש אותנו עוד שנים ארוכות, הבית קצת קטן אבל מסתדרים, ובכל זאת אנו צורכים עוד ועוד, כי איננו מרוצים ממה שיש. כמה מהדברים שרכשתם לאחרונה הייתם צריכים מאוד? כמה חפצים שוכבים במחסן כאבן שאין לה הופכין, שנקנו בחדווה ובאמונה כי חיינו אינם שווים בלעדיהם? המכונה לאפיית לחם, אופני הכושר, הדברים הקטנים מאיקאה, כולם הפכו למיותרים מהר מאוד.

תוצר של הצרעת המודרנית בחברה שלנו (צילום אילוסטרציה: עמית מנדלזון)
תוצר של הצרעת המודרנית בחברה שלנו (צילום אילוסטרציה: עמית מנדלזון)

אדם מביט בחייו ומגלה פגמים. את מביטה בפרסומת של סטודיו C ובטוחה כי את זקוקה בדחיפות לחדר כושר, אתה מביט בבגדיך ורואה בלויי סחבות הדורשים שיפור דחוף, אתם מביטים בביתכם ורואים רק ארונות ישנים, קירות מלוכלכים, מקלחות עבשות.

התורה מציינת שלשה סוגי צרעת. האחד מתגלה בדמות פריחה בגוף, כתמים לבנים בעור הגורמים לצרעת. השני מתגלה בדמות כתמי עובש עמוקים בבגדים והשלישי בבית. חכמי ישראל מקשיבים לצליל המילה מצורע ושומעים כי מדובר במי שהוציא שם רע ובאו עליו קללות המצורע.

חכמים אינם מתכוונים לאיזו ענישה שמימית למי שמרכל ומוציא שם רע. כוונתם היא כי מי שגופו, בגדיו וביתו נראים בעיניו רע, סופו שתבוא עליהם הצרעת. אצלי בבית, בכל פעם שאנו מחליטים למכור רכב, לפתע הוא מתקלקל. הצרעת אמנם נעלמת מן העולם, רבים מאיתנו קראו את "האי של סופיה", אולם במקביל להיעלמותה של הצרעת הפיזיולוגית, קמה לה הצרעת הרוחנית. אנו מטילים נגעים בבגדים שלנו ברגע שפותחים את הארון המלא בבגדים ומכריזים "אין לי בגדים". המטבח שלנו נגוע דקות לאחר ששופץ, משום ש"הוא קטן יותר ממה שדמיינתי", והאף או החזה שלנו תמיד יכולים להיות יותר אסתטיים.

ואז מגיע לביקור הכהן הגדול. בעבר הייתה מגמתו לטהר את הנגע, למתק את השם הרע. הוא המתין שבעה ימים, בא לבדוק שוב, מתפלל ומקווה כי הנגע יהיה טהור. היום הוא מגיע ופוסק כי "המטבח כבר מיושן, ואם לא תחליפו את האינסטלציה תהיה פה הצפה. יש לכם ביטוח?". או "הנה אלבום תמונות, תוכלי לבחור את האף שאת רוצה בו. תסתכלי בעמוד שמונה, חזה כזה ישנה לך את הדימוי העצמי לגמרי". ואולי "תראה איך החליפה יושבת עליך. אתה שם לב להבדל בין מה שיש לך ובין זו?". וכך הופך הכל סביבנו למצורע, לנגוע, לדורש תיקון או החלפה כאן ומיד.

ארגוני החסד כבר מבקשים לא להביא להם בגדים יותר, וידי המנתחים הפלסטיים מלאי עבודה, וקבלני השיפוצים מתעשרים, והמפרסמים ממשיכים להזכיר לנו כי מה שיש להם טוב ממה שיש לנו, ואם רק נקשיב להם נהיה מאושרים ויפים. לדקה אחת, עד שנבחין בפרסומת לדור הבא של המטבחים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן