Skip to content

סעודיה לחמאס: נתקו יחסיכם עם איראן בתמורה לתמיכתנו

סעודיה מגבירה את לחציה על חמאס לנתק כליל את יחסיה עם איראן בתמורה לתמיכתה של סעודיה בהעברת מטה חמאס מדמשק לעמאן או למיקום חלופי אחר במזרח התיכון. ח'אלד משעל: "לא נוכל להפנות את גבנו לאיראן כאשר סעודיה לא מבטיחה לנו חסות במקומה".
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

סעודיה מגבירה את לחציה על חמאס לנתק כליל את יחסיה עם איראן בתמורה לתמיכתה של סעודיה בהעברת מטה חמאס מדמשק לעמאן או למיקום חלופי אחר במזרח התיכון. ח'אלד משעל: "לא נוכל להפנות את גבנו לאיראן כאשר סעודיה לא מבטיחה לנו חסות במקומה".

מאת אסף דוד

סעודיה מתנה את תמיכתה בחמאס בניתוק יחסיה של התנועה עם איראן. כך דיווח היום (31) היומון אל-קודס אל-ערבי, היוצא לאור בלונדון, בעמודו הראשון. על פי הדיווח, אשר נסמך על מקור מקורב ביותר לממשלת ירדן, סעודיה מגבירה את לחציה על חמאס לנתק כליל את יחסיה עם איראן בתמורה לתמיכתה של סעודיה בשיפור היחסים בין חמאס לכמה ממדינות ערב. ח'אלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס, אף התלונן כי סעודיה הקפיאה לאחרונה את פעילותם של שני ערוצים ששימשו להעברת מסרים בינה לבין חמאס. הוא רמז כי עמדת סעודיה משולה לבקשת התאבדות מחמאס, שכן התנועה אינה יכולה לעזוב את דמשק ולהתכחש כליל לטהראן "כאשר סעודיה אפילו לא מבטיחה חסות חלופית" לחמאס.

התפתחות זו באה על רקע מגעים בין ירדן, קטר וחמאס הנמשכים זה שבועות רבים לארגון ביקור רשמי של משעל, יחד עם יורש העצר של קטר, בעמאן. ביקור זה אמור לסמן את פתיחתו של דף חדש ביחסים הרשמיים בין חמאס לירדן, שנקטעו בגירוש בכירי הלשכה המדינית של התנועה מעמאן בקיץ 1999. על פי המדווח, סעודיה היא העומדת מאחורי עיכוב הביקור; המעצמה המפרצית, שהיא בעלת הברית הפוליטית והתומכת הכלכלית העיקרית של ירדן בעולם הערבי, רומזת לירדן כי דעתה אינה נוחה מחידוש יחסיה עם חמאס, ובוודאי לא מהגישושים לפתיחת מטה של חמאס בעמאן. סעודיה הזהירה את ירדן מ"נורמליזציה ישירה ומהירה" של יחסיה עם חמאס, שרבים מבכיריה ומבני משפחותיהם נמלטים בשבועות האחרונים מדמשק לירדן, מצרים ולבנון.

בתוך כך הכחיש דובר ממשלת ירדן את הדיווחים בישראל על פיהם נרקמת עסקה משולשת בין ירדן, חמאס וקטר לחידוש היחסים בין ירדן לחמאס ולהעברת מטה התנועה מדמשק לעמאן, בתמורה לסיוע כלכלי נדיב של קטר. הדובר, ראכאן אל-מג'אלי, הכחיש קיומה של עסקה כזו, והודיע כי התיאום המשולש נועד להסדרת ביקורו של משעל בלבד. הוא הוסיף כי בתום הביקור ידונו אנשי חמאס עם ממשלת ירדן בהסדרת יחסים טבעיים ביניהם שיאפשרו לאנשי התנועה חופש תנועה לירדן וממנה. הוא הוסיף כי ירדן תשמח לארח את סבב הפגישות הבא בין חמאס לפתח אם תתבקש לעשות זאת על ידי שתי התנועות.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן