Skip to content

אם יש סייבר סקס, למה שלא יהיה גם סייבר סקסולוג?

הרעיון של טיפול וירטואלי, שבו לא פוגשים את המטפל פנים אל פנים, יכול אולי לתת מענה ולהפחית את המבוכה של מטופלים. מאת עירית קליינר פז
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מחסום הבושה, הקושי לשחזר את הסיטואציה הגופנית-רגשית, הופכים את הטיפול המיני למלאכה לא פשוטה (לא שטיפול פסיכולוגי אחר הוא פשוט). הרעיון של טיפול וירטואלי, שבו לא פוגשים את המטפל פנים אל פנים, יכול אולי לתת מענה ולהפחית את המבוכה של מטופלים

מאת עירית קליינר פז 

בסקירה על גישות חדשניות לטיפול בבעיות מיניות, הוזכרה בפורטל הפסיכולוגי בטיפולנט גם שיטת טיפול דרך האינטרנט. חשבו על כך, במובן מסויים טיפול סקסולוגי דרך תקשורת וירטואלית, בכתב או בדיבור, הוא רעיון מבטיח. יש בכך ניצול של אותה תכונה שנויה במחלוקת של האינטרנט,  האפשרות ליצור תקשורת עמוקה ואינטימית שהיא גם אנונימית. כמו תעשיית הפורנו הענפה ברשת, וכל אתרי הסייבר-סקס, מדוע שלא יהיה גם סייבר-סקסולוג? מה יותר הגיוני מזה?

זוג עם לפטופ
בוא נראה מה אומר על כך הסקסולוג (צילום: photostock / FreeDigitalPhotos.net)

פיסת מחשבה זו מצדיקה הרחבה ועיון בסוגיה פחות מוכרת של טיפול זוגי – הטיפול הממוקד בבעיות מיניות.

זוגות שנתקלים בקשיים, לעתים מתקשים להפריד בין ההיבטים השונים של הבעיה, מה הביצה ומה התרנגולת? מה הסיבה ומה התוצאה? האם המריבות והמתח פוגעים בתדירות או באיכות של יחסי המין, או שלהפך, הקושי להשיג הנאה וסיפוק מעורר את המתח ומביא למריבות?

זוהי שאלה אמיתית וחשובה, שמטפל זוגי צריך לדעת להשיב עליה. לא תמיד זה מעגלי, לעתים יש באמת סיבה, בגוף, בנפש, או באיכות התקשורת, שגוררת אחריה את הבעיות האחרות. סקסולוגיה היא ענף טיפולי מיוחד, עוסקים בה רופאים, פסיכולוגים ועובדים סוציאליים, וכל אחד מביא למקצוע הזה את המומחיות שלו. סקסולוגים רופאים יתמקדו בכלים הטיפוליים הרפואיים, תרופות וטכניקות שהולמות חלק מהבעיות. פסיכותרפיסטים ידגישו מן הסתם את ההיבט הפסיכולוגי וישתמשו בכלים של טיפול רגשי, פסיכואנליטי או התנהגותי.

איך מאבחנים וכיצד מזהים מה מקור הבעיה, בנפש או בגוף? אצל זוגות שמקור הבעיה הוא רגשי, והקשיים המיניים הם "תוצאת לוואי" של היחסים בכללותם, בדרך כלל יש זכרונות מתקופות אחרות של יחסי מין טובים ויש יכולת להרגיש משיכה, חשק והנאה. כמו כן, תשאול רפואי יראה שאצל בני זוג כאלה, התפקוד הגופני תקין, והבעיות מושפעות בעיקר מרגשות של פחד, כעס, וריחוק. בבירור מדוקדק ניתן להתחקות אחר ההתדרדרות של היחסים, ולראות מה הגורם העיקרי – האם הוא טמון בבעיות פסיכולוגיות, אישיות, של אחד או שני בני הזוג? האם זהו "קצר" בהתאמה, בסגנון החיים, בציפיות או בערכים? האם יש גורם סביבתי כמו משפחה מורחבת, אסונות, מחלות, בעיות כלכליות וכדומה. למצבים האלה יתאים טיפול זוגי או אישי שיטפל בעניין העקרוני, מתוך הנחה שהבעיות המיניות ייפתרו מאליהן כאשר יירגעו הגורמים הפסיכולוגים או המשפחתיים.

לעומת זאת, חשוב לזהות את המצבים בהם הבעיות הרגשיות הן "במקום השני", והעניין העיקרי  מתחיל בגוף. כיצד נראות "בעיות סקסולוגיות"?

ראשית, יש קבוצה של בעיות שהן תוצאה של מחלות ומצבים גופנים כמו סכרת, לחץ דם, בעיות גב ועוד מצבים גופניים שפוגעים בתיפקוד המיני, ולאלו מתאים כמובן טיפול רפואי משולב בייעוץ מיני.

בעיות מיניות ראשוניות, שאינן נגרמות ממצב גופני אחר, הן בדרך כלל סימפטומים שמופיעים אצל  אנשים שאצלם התחום המיני הוא "הזירה" הכי רגישה, הכי מסובכת, ושם באים לידי ביטוי הקשיים הרגשיים שלהם. כלומר, מדובר בדרך כלל בקשיים רגשיים, אישיים, שבאים לידי ביטוי במרחב של יחסים מיניים. אצל נשים זה יכול להתבטא בעכבות קשות, סגירות מינית, וגיניזמוס (התכווצות וגינלית לא רצונית) אי יכולת להגיע לאורגזמה ועוד. אצל גברים יכולות להופיע בעיות בזיקפה, שפיכה מוקדמת או מעוכבת ואצל שני המינים יכולים להופיע סימפטומים כמו חוסר חשק, חרדה מכישלון, חרדה מאינטימיות גופנית ועוד. בעיות כאלו, באופן מסורתי, מפנים לטיפול סקסולוגי, שמשלב בדרך כלל טכניקות התנהגותיות יחד עם בירור והבנה של הרגשות והיחסים.

וכאן האינטרנט יכול לתת מענה מקורי, כי אחת הבעיות בטיפול בבעיות אלו שהוא כמובן מתקיים במישור "תיאורטי". הזוג נפגש עם המטפל, מתאר את הקשיים (אחרי תקופה של הכרות ויצירת אווירה של אמון ובטחון) מקבל "שיעורי בית" ומנסה ליישם אותם בבית וחוזר חלילה.

מחסום הבושה, הקושי לשחזר את הסיטואציה הגופנית-רגשית, הופכים את הטיפול המיני למלאכה לא פשוטה (לא שטיפול פסיכולוגי אחר הוא פשוט). הרעיון של טיפול וירטואלי, שבו לא פוגשים את המטפל/ת פנים אל פנים, יכול אולי לתת מענה ולהפחית את המבוכה של מטופלים. הטור הזה נכתב בשביל אותם אנשים שחשים שהם זקוקים לטיפול מיני, ועד עכשיו נמנעו מלחפש אותו בגלל מבוכה לדבר על נושאים אינטימיים אלו עם אדם זר. האפשרות לעשות זאת באופן אנונימי  יכולה להיות פתרון לפחות בתור התחלה, לגשת ולפתוח את הקשיים ולהתחיל בדרך של ריפוי ושיפור איכות חייהם.

מי מעניק טיפול כזה? אני מאמינה שאם תיווצר דרישה, יהיו גם המטפלים הנועזים שירכשו את המיומנות וישתמשו בטכנולוגיה החדשנית כדי להגיש את העזרה הנכונה ואת הטיפול המתאים. יש לזכור, שברגע שהטיפול מתבצע באינטרנט, נעלמים כל הגבולות הגאוגרפיים, ואז, אפשר אולי לפנות לאחד מנכדיו של פרויד בוינה, או לחילופין – להפליג על גבי הרשת לאמריקה, ליורשיהם המקצועיים  של חוקרי המיניות המפורסמים קינסי או מסטרס וג'ונסון.

צילום: photostock / FreeDigitalPhotos.net

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן