Skip to content

קרדאווי: מגנה ביקורו של המופתי של מצרים בירושלים

ביקור מפתיע של המופתי של מצרים בהר הבית ובמסגד אל-אקצא מסעיר את העולם הערבי והאסלאמי. מחאות נמרצות נשמעות במצרים נגד נכונותו של המופתי להעניק לישראל מצג שווא של נורמליזציה ביחסים - ההאשמה החמורה ביותר בשיח הפוליטי במצרים. לחזית נגד המופתי המצרי הצטרף גם בכיר הפוסקים בעולם הסוני
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ביקור מפתיע של המופתי של מצרים בהר הבית ובמסגד אל-אקצא מסעיר את העולם הערבי והאסלאמי. מחאות נמרצות נשמעות במצרים נגד נכונותו של המופתי להעניק לישראל מצג שווא של נורמליזציה ביחסים – ההאשמה החמורה ביותר בשיח הפוליטי במצרים. לחזית נגד המופתי המצרי הצטרף גם בכיר הפוסקים בעולם הסוני

מאת יצחק קמחי-זוארץ

המופתי של מצרים, עלי גומעה (Wikimedia/Lucia Luna)
המופתי של מצרים, עלי גומעה (Wikimedia/Lucia Luna)

המופתי של מצרים, עלי גוֹמעָה, והנסיך הירדני ראזי בן-מוחמד ביקרו ביום ד' האחרון בהר הבית והתפללו במסגד אל-אקצא. ראש הווקף, עזאם אל-ח'טיבּ, שנלווה לשניים, אמר כי זו פעם ראשונה שאיש דת בכיר ממצרים מבקר בהר הבית מאז שנת 67'. דוברו של המופתי אמר בקהיר כי הוא בא לירושלים כדי לחנוך מרכז מחקר אסלאמי ולהביע הזדהות עם זכותם של הפלסטינים על מזרח ירושלים.

המופתי ספג ביקורת רבה על מהלכו, בעיקר במצרים. הביקור הסודי הביא לכינוסה של ישיבת חירום מצד בכירים בכל מכוני המחקר האסלאמיים במדינה, מאחר שבמהלך זה עבר גומעה על החלטה של המוסד העליון ללימודי דת, אל-אזהר, שפסק בעבר כי הביקורים במסגד אל-אקצא אסורים כל עוד הוא תחת ריבונות ישראלית.

העתון הלונדוני א-שרק אל-אוסט, הביא את דבריו של חבר ועדת החירום שקמה בעקבות הביקור, ד"ר עבד אל-מועטי ביומי, שאמר כי גומעה נימק את ביקורו במסגד בפני הוועדה וטען כי מהלך זה שנעשה הוא יוזמה אישית ולא ביקור רשמי וכוונתו הייתה לפתוח מרכז מחקרי חדש ללימודי האיסלם על-שמו של האימאם אל-רזאלי.

במסיבת עיתונאים שנערכה בעקבות הקמתה של הוועדה אמר המופתי "לא יכלתי לסרב לקריאתו של מלך ירדן לבקר בירושלים באופן שהוצע מטעמו […] הלכתי להתפלל במסגד אל-אקצא בצהריים ולא היה אף דגל ישראל המתנופף מעל למסגד. כמו כן,  השלטונות הישראלים לא התחימו את דרכוני […] לא ראיתי כל סימן לריבונות ישראלית במקום". בתשובה לשאלה שהוצגה בפניו האם הוא רואה במעשיו מתן אור ירוק לביקורים נוספים במסגד מהצד המצרי, אמר גומעה כי כל מקרה הוא לגופו. "אם נותיר את ירושלים לידיהם של הישראלים ולא נבקר בה, יחשבו הם כי הם שליטיה הבלעדיים".

הביקורת לביקורו של גומעה הגיע מהר מאוד גם מחבריה של תנועת האחים המוסלמים והזרוע הפוליטית שלה, מפלגת החירות והצדק, שגינתה בכל תוקף את הביקור הזה וכינתה אותו "אסון". "מדובר במכה ניצחת לכל המאמצים הלאומיים שנעשו במצרים משך כל השנים כדי למנוע נורמליזציה עם ישראל".

גם תלמידיו של גומעה במוסד אל-אזהר פרסמו שלשום קריאה ברשת החברתית פייסבוק לקיים הפגנה מול בניין ההנהלה של המוסד בקריאה לפיטוריו של גומעה בעקבות הביקור. במהלך ההפגנה נשאו תלמידיו של המופתי שלטים עליהם היה רשום "לא לנורמליזציה – זכות האסירים לא תפגע".

קרדאווי: הביקור בירושלים תחת הכיבוש הציוני – איסור שרעי

הפוסק שייח' יוסף אל-קרדאווי (Wikimedia/Nmkuttiady)
הפוסק שייח' יוסף אל-קרדאווי (Wikimedia/Nmkuttiady)

אתמול (ש') פורסמה ביקורת חריפה גם מצידו של גדול הפוסקים הסונים, השייח' יוסף אל-קרדאווי, ראש הפדרציה העולמית של חכמי הדת המוסלמים, שפירסם בעיתון "אל-מצרי אל-יום" דברים חמורים בגנותו של המופתיבעקבות ביקורו בירושלים. קרדאווי כתב את הדברים הבאים: "כבר פירסמתי בעבר פתווא האוסרת על ביקור בירושלים, ופירסמתי אותה גם בקובץ ספרי הפתוות העדכניות שלי, המאגד את הפתוות שפורסמו בעשור האחרון. הקונצנזוס בין החוקרים של האומה האסלאמית בימינו, בנושא זה הוא כי אסור לבקר בירושלים תחת הכיבוש הציוני. על הדבר קיימת הסכמה כללית בין נוצרים למוסלמים. קיים איסור למוסלמים במצרים ובעולם, וגם הכנסייה האורתודוקסית אסרה זאת על חסידיה".

נראה כי תגובתו של אל-קרדאווי באה בעקבות פתווא שפירסם לפני כחודש, שקבעה כי יש לאסור ביקור של זרים בעיר ירושלים. הפתווא עוררה ויכוח בקרב הציבור הפלסטיני ובעיקר על ידי שר ההקדשים ברשות הפלסטינית, מחמוד אל-הבאש שדרש מקרדאווי לחזור בו מפסק ההלכה שפרסם.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן