Skip to content

ברק מציע קרקע חלופית למתיישבי שכונת האולפנה

ישיבת הממשלה התנהלה בצל הוויכוח סביב שכונת האולפנה. ברק הרגיז את המתנחלים כשאמר כי שאלת הבעלות עומדת לדיון בבית המשפט ואם אכן יתברר שהקרקע פרטית, לא תהיה ברירה - או לפנות את השכונה או לקנות אותה. הוא ציין, כי בבית אל אותרה קרקע חלופית למי שיפונה. התושבים: "איננו כלי שח-מט של אהוד ברק, שברצותו יבנה […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ישיבת הממשלה התנהלה בצל הוויכוח סביב שכונת האולפנה. ברק הרגיז את המתנחלים כשאמר כי שאלת הבעלות עומדת לדיון בבית המשפט ואם אכן יתברר שהקרקע פרטית, לא תהיה ברירה – או לפנות את השכונה או לקנות אותה. התושבים: "איננו כלי שח-מט של אהוד ברק"

מאת ניצן קידר

פינויה של שכונת האולפנה בבית אל היה הנושא העיקרי שהעסיק את שרי הממשלה, לפני שנכנסו אל הישיבה השבועית. שר הביטחון השמיע התבטאות נדירה בקולו שלו בנושא, והצליח להרגיז את המתנחלים כשדיבר על אפשרות הפינוי.

שכונת האולפנה בבית אל. (צילום: מטה שכונת האולפנה)
איתרנו 22 דונם שיכולים לשמש למגורים חלופיים. שכונת האולפנה בבית אל. (צילום: מטה שכונת האולפנה)

הוא ציין, כי בבית אל אותרה קרקע חלופית, שתוכל לשמש את מי שיפונה מהשכונה. "צריך להבין, שממשלה חפצת חיים במדינה דמוקרטית במאה ה-21 איננה יכולה באופן מהותי ועמוק לנהוג בצורה אחרת. שאלת הבעלות עומדת לדיון בבית המשפט ואם אכן יתברר שהקרקע פרטית, לא תהיה ברירה או לפנות את השכונה או לקנות אותה. בתוך היישוב עצמו איתרנו 22 דונם שיכולים, בנסיבות מסוימות, אם וכאשר יושלם תכנונם, לשמש כמקום שבו יהיה אפשר לבנות מבנים חלופיים במקרה הצורך", הבהיר ברק, שלא פסל את האפשרות שהמדינה תמצא פיתרון יצירתי לסוגיה שמטרידה רבים משרי הממשלה.

ברק (צילום: ציפי מנשה)
מדינה דמוקרטית במאה ה-21 איננה יכולה לנהוג בצורה אחרת. ברק (צילום: ציפי מנשה)

הדברים נאמרו, בין היתר, על רקע איומו של השר דניאל הרשקוביץ' מהבית היהודי הבוקר, ולפיהם פינוי תושבי השכונה יביא את הקץ על הקואליציה. תושבי השכונה הגיבו לדברי ברק באופן כמעט מיידי וציינו: "תושבי שכונת האולפנה מכירים טובה לאהוד ברק, שבהיותו ראש ממשלה העניק מענקים ונתן תמריצים למשתכנים בבתים שבנה בבית אל, סלל כבישים ומדרכות וחיבר אותם לכל התשתיות. איננו כלי שח-מט של אהוד ברק, שברצותו יבנה את בתינו וברצותו יחריבם", אמר דובר השכונה.

בניגוד לשבוע שעבר, שרי הליכוד לא הפריחו איומים לאוויר, אלא בעיקר דיברו על הצורך בפיתרון מוסכם. שר האוצר, יובל שטייניץ, אמר כי "את גבעת האולפנה אסור לפנות מבחינה הגיונית, ציונית ומוסרית. גם בתוך הקו הירוק לא נפנה יישוב שלם או שכונה שלמה. הצעתי עיקרון של שבע בריבוע, לפיו כל יישוב שמורכב משבעה בתי אב ונמצא על הקרקע יותר משבע שנים – לא מפנים, גם אם מישהו מוכיח בעלות, אלא נותנים פיצויים מוגדלים. לא היינו הורסים שכונה בתל אביב ובכפר סבא, אם אחרי 20 שנה מישהו היה מוכיח שיש לו בעלות על הקרקע," אמר שטייניץ.

השר סילבן שלום הוסיף, כי "מדובר במצב לא פשוט, אני מציע לא להתלהם או להוביל לדברים קיצוניים, אך לא ניתן יד לפינוי השכונה: תנועת הליכוד מאמינה בהתיישבות ולכן אנחנו מאמינים ונפעל שהשכונה תישאר במקומה".

אומצו המלצות דו"ח הוועדה להגברת התחרותיות

בישיבתה אימצה הממשלה פה אחד את המלצות דו"ח הוועדה להגברת התחרותיות במשק. הממשלה הטילה על ראש הממשלה, שר האוצר ושר המשפטים, להגיש תזכיר חוק לוועדת שרים לענייני חקיקה בהקדם האפשרי. ראש הממשלה ציין, כי "החלטת הממשלה היום היא צעד נוסף להורדת יוקר המחיה. עוד בצוות 'מאה הימים' הושם דגש על הצורך לפעול להגברת התחרותיות במשק, וכבר לפני שנה וחצי הוקמה הוועדה הזו, שתוצאותיה ייתקנו עיוותים שנוצרו בשנים האחרונות ושהממשלה הזאת מתקנת אותם".

אושרה הקמת "היכל השמות"

בנוסף אישרה הממשלה את הקמתו של "היכל השמות", היכל זיכרון לחללי מערכות ישראל בבית הקברות הצבאי בהר הרצל, בעלות של כ-40 מיליון שקל. היכל השמות ינציח תחת קורת גג אחת את כלל חללי מערכות ישראל, והוא ישמש מקום לקיום טקסים ממלכתיים וביקורים רשמיים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן