Skip to content

הפסקה חד צדדית באספקת הגז ממצרים לישראל מסכנת את הסכם השלום

בישראל התקבלה בהפתעה מוחלטת הודעתה של "אמפל" לבורסה, על הפסקת אספקת הגז לישראל. מדובר בצעד חד צדדי מצד מצרים, ויש לה השלכות כלכליות מרחיקות לכת, אך בראש וראשונה יש לכך השלכות על הסכם השלום עם ישראל, משום שהנספח הכלכלי הוא חלק בלתי נפרד ממנו, ומדובר בהפרה בוטה של ההסכם. שר האוצר מודאג. ישראל דורשת הסברים […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בישראל התקבלה בהפתעה מוחלטת הודעתה של "אמפל" לבורסה, על הפסקת אספקת הגז לישראל. מדובר בצעד חד צדדי מצד מצרים, ויש לה השלכות כלכליות מרחיקות לכת, אך בראש וראשונה יש לכך השלכות על הסכם השלום עם ישראל, משום שהנספח הכלכלי הוא חלק בלתי נפרד ממנו ומדובר בהפרה בוטה של ההסכם. שר האוצר מודאג. ישראל דורשת הסברים ממצרים

מאת רונית שימרון, עמי אטינגר, צבי זינגר ונורית קרטן

ההחלטה החד-צדדית על הפסקת אספקת הגז ממצרים לישראל תפסה את ישראל בהפתעה גדולה ולא ממש מוכנה לכך. במשרד החוץ כלל לא ידעו מזה, ואח"כ דרשו הסברים ממצרים. שר האוצר מודאג מהתקדים המסכן את הסכם השלום. חברת אמפל בודקת אפשרויות משפטיות למזער את הנזקים הצפויים. במצרים עצמה לא הזכירו את העניין ולו גם במילה אחת, מה שמפתיע כשלעצמו.

פיצוץ צינור הגז הטבעי בסיני בפברואר 2011
פיצוץ צינור הגז הטבעי בסיני בפברואר 2011

מצרים הודיעה היום אחה"צ ל- EMG, ספקית הגז הטבעי, על ביטול הסכם אספקת הגז הטבעי לישראל.  אמפל, בשליטת יוסי מימן, מחזיקה בכ-12.5% ממניות EMG, שהקימה את צינור הגז מאל-עריש שבסיני לאשקלון.

בהודעה לבורסה הערב, מסרה חברת אמפל- אמריקן-ישראל, כי קיבלה דיווח מחברת  איסט מדיטרניין גז (EMG), שבה היא מחזיקה כבעלת עניין  12.5%, כי היום היא קיבלה הודעה מחברת אג'יפשן ג'נרל פטרוליום קורפורשן (EGPC) ומחברת  הגז הממשלתית המצרית – איג'פשן נט'ורל גז הולדינג קומפני (EGAS) על ביטול הסכם אספקה וקניית הגז עם EMG.

בהודעתה לבורסה אומרת EMG, כי היא רואה את ביטול ההסכם כצעד שנעשה שלא בתום לב ולכן היא ביקשה שההודעה תבוטל. "חברת אמפל ובעלי מניות בינלאומיים אחרים בחברת EMG שוקלים עתה את האופציות השונות העומדות לרשותם, ביניהם בקשה לסעדים משפטיים ופניה לשתי הממשלות".

כפי שפורסם בעבר, יזמה EGM באוקטובר 2011 בוררות נגד EGPC ו-EGAS בשל הכישלון לספק גז בהתאם להסכם ביניהן, בדרישה לפצותה, בגין הנזקים שנגרמו לה בגין כשלון זה. כמו כן אמפל ובעלי המניות בינלאומיים ב- EMG יזמו הליך של הגשת תביעות נגד ממשלת מצרים הקשורה בעניין זה בהסכמים דו צדדיים עם ישראל.

הסכם אספקת הגז בין מצרים, ישראל וחברת EMG נחתם בשנת 2005, בהתחייבות הדדית של שתי המדינות לקיומו.. אספקת הגז לישראל החלה לפעול ב-2008 ונמשכה ללא הפסקה עד המהפכה שהייתה במצרים אשתקד, שבעקבותיה סולק מובארק מהשלטון. מאז, יותר משנה לא מגיעה אספקת גז  סדירה ממצרים, בעקבות פיצוצים חוזרים של צינור האספקה העובר בסיני.

בהיבט המדיני מדובר בהפרת הנספח הכלכלי, שהוא חלק בלתי נפרד מהסכם השלום, שנחתם בין ישראל למצרים. על פי ההסכם, התחייבה מצרים לספק נפט לישראל תמורת תשלום, כאשר לפני מספר שנים הנפט הומר לגז למשך 20 שנים, לפי דרישת ישראל. כאמור, ב-2008 החלה הזרמת הגז לישראל, כאשר הקמת צינור הגז הסתכמה בכ-460 מיליון דולר.

הלקוחה המרכזית של EMG היא חברת החשמל, שכבר העלתה את תעריפי החשמל בעקבות התייקרויות מחירי הדלקים על רקע השיבושים באספקת הגז ממצרים. הזרמת הגז הופסקה פעמים רבות במהלך השנה האחרונה ולא חודשה מה-5 במארס 2012, ולכן, על פי הערכות בשוק, מחירי החשמל לא צפויים לזנק בעקבות ביטול ההסכם.

שר האוצר יובל שטייניץ רואה בדאגה רבה את ההודעה המצרית החד צדדית על ביטול הסכם הגז עם ישראל, הן מבחינת ההיבטים המדיניים והן מבחינת ההיבטים הכלכליים. "מדובר בתקדים מסוכן שמעיב על הסכמי השלום ועל אווירת השלום בין מצרים לישראל".

לעומת זאת, במשרד החוץ אמרו ל"מגפון" כי העניין "אינו מוכר" וכי לא התקבלה כל הודעה רשמית מהמצרים, על הפסקת האספקה של גז טבעי. בינתיים, התעדכנו במשרד החוץ במתרחש וביקשו הבהרות מקהיר, דרך שגריר מצרים בישראל.

המצרים כלל לא פרסמו עדיין את ביטול ההסכם, עובדה מתמיהה ביותר, מאחר שברחוב המצרי מרבים לאחרונה להשמיע תביעות לביטול הסכם השלום עם ישראל ולביטול אספקת הגז. כלי התקשורת המצריים אפילו לא ציטטו  את הידיעה מכלי תקשורת ישראלים, מה שכן נעשה ברשות הפלסטינית. שם ציטטו את חדשות ערוץ 2 ואתרי חדשות ישראלים.

במשרד האוצר אומרים עוד, כי עתה "חייב להיעשות מאמץ מוגבר, כפול ומכופל, להקדמת הזרמת הגז הישראלי מאפריל 2013 למהלך שנה זו – 2012, ולפתור את כל המכשולים הביורוקרטיים כדי לבצר את עצמאותנו האנרגטית ולהוזיל את החשמל למשק ולאזרחים כאחד".

שר האנרגיה והמים, עוזי לנדאו, אומר בתגובה כי נערך זה כשנתיים לאפשרות של אי אספקת גז ממצרים וכי כבר יותר משנה לא מגיעה אספקת גז סדירה ממצרים. בהתאם לזאת, הנחה השר לנדאו את משק האנרגיה הישראלי להיערך למצב החדש "ובכל מקרה, ישראל פועלת לביסוס עצמאותה האנרגטית ולפיתוח מהיר של מקורות האספקה הישראליים."

שאול מופז, היו"ר החדש של האופזיציה, הוציא הודעה המגנה את מצרים, שהביאה את יחסי המדינות לשפל כמוהו לא היה מאז נחתם הסכם השלום. "מדובר בהפרה בוטה של הסכם השלום. הצעד מחייב תגובה אמריקנית מיידית כמי שהיו ערבים לקיומו של הסכם קמפ דייויד".

 קרא עוד: ליברמן על ניתוק אספקת הגז: "אנו מתייחסים לזה כסכסוך מסחרי"

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן