Skip to content

ליברמן ונתניהו על ניתוק אספקת הגז: "אנו מתייחסים לזה כסכסוך מסחרי"

גורמים מדיניים ובראשם שר החוץ ליברמן מנסים להרגיע ומדגישים כי אין קשר בין ההודעה על הפסקת אספקת הגז לישראל - ובין יחסי ישראל ומצרים. גורמים מדיניים: "אין מדובר כלל בסכסוך הקשור בדרך כלשהי ליחסים המדיניים בין ישראל למצרים"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

גורמים מדיניים מנסים להרגיע ומדגישים כי אין קשר בין ההודעה על הפסקת אספקת הגז לישראל לבין יחסי ישראל ומצרים. ראש הממשלה, בנימין נתניהו: "אנו לא רואים את ניתוק הגז כדבר שנובע מהתפתחויות פוליטיות"

מאת צבי זינגר

שר החוץ אביגדור ליברמן מנסה להרגיע את הרוחות ולפוגג את ההערכות כי ההודעה על הפסקת אספקת הגז לישראל תפגע בהסכם השלום עם מצרים. בריאיונות שהעניק הבוקר לרשת ב' ולגלי צה"ל, הדגיש ליברמן כי הוא מקווה שהמחלוקת בעניין אספקת הגז תסתיים כמו כל סכסוך עסקי, ואמר כי אסור להפוך אותו לוויכוח פוליטי.

ליברמן (saeima, ויקימדיה)
כמו כול סכסוך עסקי. ליברמן (Saeima, ויקימדיה)

ליברמן הדגיש עוד, כי ישראל מעוניינת לשמור על הסכם השלום, וכי האינטרס המצרי דומה. "אנו עוקבים אחרי הנעשה במצרים ומקווים שהכול יסתדר על הצד הטוב ביותר", אמר שר החוץ.

"אני רוצה להאמין שמדובר בסכסוך מסחרי ולא פוליטי, העברת סכסוך מסחרי לפוליטי היא טעות. הסכם השלום חשוב לישראל ולא פחות גם למצרים, ועל כן אנו מתייחסים לזה כסכסוך מסחרי", אמר ליברמן. "ישראל עשתה כל שביכולתה כדי ללכת לקראת מצרים. הסכמנו לכניסת שבעה גדודים לחצי האי סיני, בניגוד לסעיפי הסכם קמפ דייוויד, וזאת כדי לחזק את הביטחון, ולאפשר למצרים לשמור על קו הגז באזור. בעיני, כפי שהדברים הידרדרו, זהו דבר מיותר".

שר החוץ התייחס לעובדה שמצרים נמצאת חודש וחצי לפני הבחירות לנשיאות. "בתקופה כזו כל אחד רוצה רק להסלים את המצב, ולאמץ קו יותר נוקשה," אמר ליברמן. "אנו רוצים להאמין שכל ההתפתחויות האחרונות לגבי הגז, הן חלק ממערכת הבחירות שתסתיים בחודש הבא, ושיחל דיאלוג, כפי שצריך להיות בין שתי מדינות שכנות. אני מציע להמתין עוד חודש וחצי ולראות מה יהיה אחרי הבחירות לנשיאות, וזאת בתקווה שהדברים יחזרו למסלולם".

 רה"מ בנימין נתניהו התייחס בצהריים לנושא אספקת הגז ממצרים בפגישתו עם ראשי הבונדס: "אנו לא רואים את ניתוק הגז כדבר שנובע מהתפתחויות פוליטיות. זהו למעשה סכסוך עסקי בין החברה הישראלית לחברה המצרית. אך לצד זה, אני חייב לומר שיש לנו מצבורי גז שיעניקו לישראל עצמאות אנרגטית, לא רק ממצרים אלא מכל מקור אחר, ושיהפכו את ישראל לאחת מיצואניות הגז הטבעי הגדולות בעולם. לכן אנו די בטוחים מבחינה זאת".

סגן שר החוץ, דני איילון ושגריר מצרים בישראל, יאסר ראדה: "מחלוקת מסחרית ולא פוליטית". (תצלום: משרד החוץ)
סגן שר החוץ, דני איילון ושגריר מצרים בישראל, יאסר ראדה: "מחלוקת מסחרית ולא פוליטית". (תצלום: משרד החוץ)

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לנושא אספקת הגז ממצרים גם אחר הצהריים, בפגישתו עם מתמודדי חידון התנ"ך העולמי לנוער: "צריך להבהיר שמדובר בסכסוך עסקי בין חברה פרטית ישראלית לתאגיד הגז המצרי", אמר נתניהו. "אנו עומדים בקשר רציף עם המצרים. אין פה עניין מדיני. מה שיש – זה הרבה מאוד גז. ככל שעובר הזמן, המצבורים שלנו של גז בים התיכון הולכים וגדלים וזה יענה גם על הצריכה שלנו, וגם יאפשר לנו לייצא גז ולהרוויח הרבה מאוד כסף. ישראל תהפוך  יצרנית גז ויצואנית גז. יש פסוק בתנ"ך שאומר 'מן מן השמיים', ופה יש 'גז בתוך המים'. אנחנו נוציא אותו לתוך מדינת ישראל ולטובת כלכלת ישראל".

סגן שר החוץ דני אילון  נפגש אחר הצהריים עם שגריר מצרים בישראל, יאסר ראדה. אילון ביקש מהשגריר הבהרות בנוגע לאספקת הגז לישראל. השגריר הדגיש כי מצדה של מצרים מדובר במחלוקת מסחרית ולא פוליטית.

אילון השיב כי ישראל מצפה ממצרים לפתור את המחלוקת המסחרית כפי שמקובל בין מדינות שכנות ידידות וכי למען היציבות האזורית חשוב לשמור על המשך יחסים תקינים בין שתי המדינות.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן