Skip to content

משבר פוליטי חדש במיאנמר: סו צ'י החרימה את כינוס הפרלמנט החדש

הסיבה: מחלוקת על נוסח השבועה של חברי הפרלמנט החדשים. סו צ'י וחברי מפלגתה מסרבים להישבע "לציית" לחוקה אלא רק "לכבד" אותה מאת גרשון גירון לפני ימים אחדים נעשתה היסטוריה במיאנמר, כאשר המדינה המבודדת קיימה בחירות חופשיות לכמה עשרות מושבים פרלמנטריים שהתפנו, ובמהלכן נבחרה גם מנהיגת האופוזיציה וכל פרס נובל, אונג סאן סו צ'י. בחירתה של […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הסיבה: מחלוקת על נוסח השבועה של חברי הפרלמנט החדשים. סו צ'י וחברי מפלגתה מסרבים להישבע "לציית" לחוקה אלא רק "לכבד" אותה

מאת גרשון גירון

אישה קטנה גדולה
החוקה אינה דמוקרטית ולא נישבע לה. אונג סאן סו צ'י

לפני ימים אחדים נעשתה היסטוריה במיאנמר, כאשר המדינה המבודדת קיימה בחירות חופשיות לכמה עשרות מושבים פרלמנטריים שהתפנו, ובמהלכן נבחרה גם מנהיגת האופוזיציה וכל פרס נובל, אונג סאן סו צ'י. בחירתה של סו צ'י הייתה איתות נוסף של הכת הצבאית השלטת על כוונתה לאפשר מרחב חופשי יותר בחיים הפוליטיים של המדינה המסוגרת. אלא שמתברר כי הבכך לא תמו המחלוקות.

היום התכנס הפרלמנט של מיאנמר בבירה החדשה נייפידאו לישיבה ראשונה בהרכבו החדש. אבל סו צ'י ו-42 חברי מפלגתה שנבחרו יחד עימה, סירבו להשתתף בישיבה. ההיעדרות התרחשה בגין מחלוקת על נוסח שבועת האמונים, הדורשת מחברי הפרלמנט לציית לחוקה. סו צ'י וחבריה טענו כי החוקה הקיימת אינה מקובלת עליהם וכי יש לשנותה. "אנו רוצים לשנות את החוקה הזאת מפני שאינה חוקה דמוקרטית", אמר אמש דובר מטעם המפלגה, און קיינג. החוקה הנוכחית מקצה 25% ממושבי הפרלמנט לחברים שלא נבחרו אליו, היינו לאנשי הממסד הביטחוני של המדינה.

חבר בכיר במפלגת האופוזיציה אמר שהוא מאמין שהפרלמנט ידון בנושא היום והחלטה תתקבל במהלך השבוע.

המתח בגין השבועה הוא אות ראשון לחיכוך בין האופוזיציה לממשלת הרפורמה של הנשיא ת'יין סיין, מאז הבחירות. לדברי האופוזיציה הסכים הנשיא לפני הבחירות לשנות את נוסח השבועה.

מכשול השבועה צץ בדיוק שעה ששרי החוץ של האיחוד האירופי אמורים לנקוט היום צעדים להקלת חלק מהעיצומים המוטלים על מיאנמר ועל בכירי המשטרה הצבאי שלה. בשבוע שעבר הבטיחה קתרין אשטון, שרת החוץ של האיחוד, שהוא "יעודד חברות אירופיות לחפש הזדמנויות" במדינה.

בחודש יוני תצא סו צ'י שהיתה נתונה במעצר בית במשך שנים רבות, לנורווגיה כדי לשאת שם את הנאום שנמנע ממנה לשאתו כאשר הוענק לה פרס נובל לשלום בשנת 1991.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן