Skip to content

דרום סודאן: צבא סודאן פלש לשטחנו

הדרום מאשים את סודאן בהתקפות מן האוויר ועל הקרקע. הרקע: סכסוך על מאגרי הנפט העשירים המצויים באזור בו עובר קו הגבול. נשיא סודאן, עומר אל-בשיר, נשבע שלא לוותר לעולם על מאגרים אלה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הדרום מאשים את סודאן בהתקפות מן האוויר ועל הקרקע. הרקע: סכסוך על מאגרי הנפט העשירים המצויים באזור בו עובר קו הגבול. נשיא סודאן, עומר אל-בשיר, נשבע שלא לוותר לעולם על מאגרים אלה

מאת גרשון גירון

מלחמת נפט
מלחמת נפט

"ההפצצות החלו ב-9 הבוקר (יום ראשון), ובשעה 1 הם פתחו במתקפה קרקעית בתוך שטח דרום סודאן", כך הודיע שר ההסברה של דרום סודאן, ברנבה מריאל בנג'מין.

ההתנגשויות התחוללו לאחר שצבא הדרום הודיע שהסיג את כוחותיו מאזור הגבול, שהוא שנוי במחלוקת ועשיר בנפט.

את תגובת צבא סודאן אי אפשר היה להשיג וקשה לאמת את העובדות מאחר שמעיתונאים וממשקיפים עצמאיים נמנעת הגישה לאזורי הלחימה.

ביום שישי הודיעה דרום סודאן שתציית לבקשת מועצת הביטחון של האו"ם ותסיג את כוחותיה מהאזור העשיר בנפט, הגליג, שאותו כבשה ב-10 באפריל. לעומת זאת, טוענת סודאן שכוחותיה הם שגירשו את חיילי הדרום מהאזור.

בנג'מין הודיע שצבא ארצו נסוג לבסיסים סמוכים לגבול בתוך שטח דרום סודאן. לדבריו, כוחות סודאניים חצו את הגבול ותקפו אותם שם. "הם מנסים לגרור אותנו חזרה למלחמה, וזה מה שמועצת הביטחון לא רצתה," הוא אמר. "הם מוכרחים להגיד להם לחדול מההתקפות." בנג'מין הוסיף שהתקפות צבא סודאן על בסיסים אלה הן שגרמו מלכתחילה לכיבוש השטח השנוי במחלוקת.

אזור הגליג העשיר בנפט נמצא על גבול שתי המדינות ונשיא סודאן, עומר אל-בשיר, נשבע "לא לוותר לעולם" על האזור השנוי במחלוקת. לאחר חלולת המדינה לשתי מדינות עצמאיות אשתקד, נטל עימו הדרום שלושה רבעים ממאגרי הנפט של המדינה המאוחדת, אובדן שמוטט את כלכלת סודאן.

תעשיית הנפט הסודאנית ספגה מהלומה נוספת מאחר שהלחימה באזור הגליג בלמה את שאיבת הנפט באזור, המספק כמחצית מתפוקת הנפט היומית של המדינה העומדת על 115,000 חביות. על פי תצלומי לוויין, ניכר שחלקים חשובים של תשתית הצינור המוליך את הנפט צפונה, נהרסו.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן