Skip to content

פרופ' ששינסקי: לביטול הסכם אספקת הגז לא תהיה השפעה על מחירי החשמל

ששינסקי סבור כי אין שינוי דרמטי מהמצב הנוכחי, שבו לא הייתה אספקת גז מצרי יותר משנה. בקיץ אולי ייווצר מחסור מסוים בגז וחברת החשמל תצטרך להשתמש בדלקים יקרים יותר • זעזועים בשוק ההון: אמפל מציעה הסדר של דחייה בשנתיים של ההחזרים למחזיקי אגרות החוב שלה. הראל מוחקת 47 מיליון שקל סכום החזקתה ב-EMG ובתי הזיקוק […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ששינסקי סבור כי אין שינוי דרמטי מהמצב הנוכחי, שבו לא הייתה אספקת גז מצרי יותר משנה. בקיץ אולי ייווצר מחסור מסוים בגז וחברת החשמל תצטרך להשתמש בדלקים יקרים יותר • זעזועים בשוק ההון: אמפל מציעה הסדר של דחייה בשנתיים של ההחזרים למחזיקי אגרות החוב שלה. הראל מוחקת 47 מיליון שקל סכום החזקתה ב-EMG ובתי הזיקוק שוקלים לתבוע את EMG

מאת עמי אטינגר

"לביטול הסכם אספקת הגז לישראל לא תהיה השפעה על מחירי החשמל. 'תמר' כבר חתמה על הסכם לאספקת גז לישראל למשך 20 שנה וגם נקבע המחיר. כל זה, בתנאי שאספקת הגז מתמר תתחיל, כפי שהם הבטיחו, באפריל 2013", כך מסר ל"מגפון" פרופ' איתן ששינסקי.

פרופ' ששינסקי
השוק הישראלי הפנים. פרופ' ששינסקי

ב-18 בינואר 2009 הוכרז על ידי השותפויות "אבנר", "דלק קידוחים" ו"ישראמקו". כי התגלו שלושה מאגרי ענק של גז טבעי בקידוח תמר 1,  כ-90 ק"ממול חופי חיפה. בשלב הראשון נאמדה כמות הגז בו ב-142 מיליארד מטר מעוקב (BCM) , כמות הגדולה כמעט פי שלושה מעתודות הגז, שנמצאו במאגר של "ים תטיס" מול חופי אשקלון. מאוחר יותר, ב-8 ביולי באותה השנה, דווח כי הכמות גדולה יותר וכי היא מסתכמת ב-180 מיליארד מטר מעוקב (BCM). בתחילת 2011 הוערכה כמות הגז ביותר מ-250 מיליארד מטר מעוקב (BCM).

לנוכח הנתונים האלה מדגיש פרופ' ששינסקי, שעמד בראש הוועדה לבחינת המדיניות הפיסקאלית בנושא משאבי נפט וגז בישראל, הנושאת את שמו, כי לביטול ההסכמים לא תהיה השפעה על מחירי הגז והחשמל בישראל. "הצעד הזה הופנם על ידי השוק הישראלי והוא מגדיל את החשיבות של הפיקוח על המחירים בהם מוכרים היצרנים הישראלים את הגז, כי כעת הם מהווים למעשה מונופול".

גם בתי הזיקוק קיבלו אספקת גז מ-EMG. האם להפסקת הסכם המצרי עם EMG לא תהיה השפעה על מחיר גז הבישול?

אתר קידוח "דלית 1"
אתר קידוח "דלית 1" (צילום: ויקימדיה)

"אולי תהיה השפעה בטווח הקצר. אבל בהמשך לא תהיה השפעה, כי ישנה היום אספקה סדירה מ'ים תטיס'. אין שינוי דרמטי מהמצב הנוכחי, שבו לא הייתה אספקת גז מצרי יותר משנה לארץ. ביטול ההסכם עם חברת EMG הפך את המצב של אי אספקת גז לישראל הלא רשמי לרשמי. לכן אני לא חושב שתהיה לכך השפעה על מחירי גז הבישול והחשמל".

עצירת אספקת הגז לא תשפיע על אספקת החשמל בקיץ, עונת השיא בצריכת החשמל?

"יתכן שבקיץ יהיה מחסור מסוים בגז וחברת החשמל תצטרך להשתמש בדלקים יותר יקרים, אבל בגלל אי אספקת הגז הממושכת ממצרים, רוב ההשפעה מכך כבר נפלה על חברת החשמל, כך שאני לא רואה שינוי דרמטי במצב".

 מה הן עתודות הגז שהתגלו?

 "כפי שציינתי, ב'תמר' יש עתודות ל-20-25 שנה עם כ-250 מליארד מטר מעוקב (BCM) ובשדה לוייתן הסמוך ישנה עתודה של כ-450 מיליארד מטר מעוקב (BCM). מה גם שעל פי הערכות, יש סיכוי למצוא נפט מתחת לשכבות הגז".

 בגלל עתודות העצומות האלה נכון לומר, כי הציבור יצא נשכר מהמלצות ועדת ששינסקי?

 "רווחי המדינה יגדלו, לא רק מהתקבולים מהגז, אלא גם משאר משאבי הטבע, כמו הפוספטים למשל".

זעזועים בשוק ההון

ההודעה על הפסקת אספקת הגז המצרי זעזעה היום את שוק ההון. באסיפת מחזיקי אגרות חוב של אמפל-אמריקן ישראל קורפורשן (סדרה ב'), שנקלעה למצוקה כלכלית גדולה, הוצע למחזיקי האגרות הסדר, שלדעתה עדיף על פירוקה, שעיקריו הן: דחיית קרן אגרות החוב של שלוש הסדרות, באופן אחיד, בשנתיים, ללא כל מחיקה של חוב, תוך ביצוע תשלומי ריבית שוטפים ומתן פיצוי.

"המטרה העיקרית של הדחיה הינה לאפשר לחברה להשלים את המהלכים העסקיים, המדיניים והמשפטיים להחזרת EMG למהלך עסקים רגיל, ולחלופין מיצוי סעדים משפטיים כנגד ממשלת מצרים".

עוד מסרה החברה, כי הסיכוי להחזרת EMG ללא בעל השליטה, יוסי מימן, לפעילות תקינה, הוא קלוש, ולכן יש להבטיח את המשך מחויבותו ותרומתו החיונית להבראת EMG.

החוב הכולל של אמפל למחזיקי האג"ח (לשלוש הסדרות) הוא 237 מיליון דולר. נכסיה העיקריים הם:

EMG – שהייתה והינה המרכיב העיקרי של שווייה, שנקלעה עתה למצבה הנוכחי בשל הפיגועים הרצופים בצינור הגז ועתה, עם ההודעה על ביטול הסכם האספקה עמה.

גדות – חברה לאספקת כימיקלים ושירותים. כ-70% מיתרת המזומנים של הקבוצה מצויים בחברה נכדה המחזיקה בגדות, החייבת לבנק דיסקונט כ-80 מיליון דולר. מניות גדות משועבדות לבנק דיסקונט.

פרויקט האתנול בקולומביה – הפקת דלק מסוג ביו-אתנול מקני סוכר. היקף ההשקעה הכולל הוא כ-380 מיליון דולר. מימון בהיקף של כ-270 מיליון דולר צפוי להתקבל מבנק ברזילאי.

GWE – פרוייקטים עתידיים לייצור חשמל.

מוסדיים

הראל השקעות מסרה בהודעה לבורסה, כי בעקבות ביטול הסכם אספקת הגז ממצרים היא תמחק 47 מיליון שקל, סכום החזקותיה ב-EMG. הראל השקעות החזיקה כ-1.2% ב-EMG, באמצעות כספי הפנסיה של הציבור. בהודעתה הדגישה הראל, כי המחיקה לא תשפיע מהותית על התוצאות הכספיות של החברה והחברות הבנות שלה ולא על התשואות של כספי הפנסיה.

מלבד הראל השקעות, ב-EMG מחזיקות גם: פניקס, פסגות, מנורה, כלל וקרן תשתיות ישראל – כולן  יחד מחזיקות ב- 4.3% ממניות EMG.

 בתי הזיקוק

בעקבות ביטול ההסכם המצרי הודיעה חברת בתי הזיקוק בהודעה לבורסה, כי בעקבות חבלות חוזרות ונשנות בקווי אספקת הגז ממצרים, היתה אספקת הגז לא רציפה ולא סדירה. החברה פעלה לחתום הסכם עם ספק גז נוסף לצורך אספקת גז למפעליה. ואולם, אף שהחברה התקשרה בשני הסכמים להספקת גז טבעי למפעליה ולמפעלי החברות הבנות, הרי שעד היום, הספקת הגז הטבעי הנחוץ לחברה להפעלת מתקניה הינה חלקית ואינה סדירה והחברה משתמשת גם בדלקים נוזליים, בעלויות גבוהות משמעותית מעלות הגז הטבעי.

עוד נמסר בהודעה, כי החברה פועלת למימוש זכויותיה המשפטיות כלפי ספקי הגז הטבעי עימם התקשרה, על פי ההסכמים להם היא צד. בתוך כך, היא בוחנת את זכויותיה ואפשרויות הפעולה שלה מול EMG, בכל הקשור לאספקת הגז עמה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן