Skip to content

משפחת החייל מג'די חלבי: אנחנו מחכים לשיחת טלפון

שני אסירים, עמוס נחום ואליאס דאלי, יזמו עסקה, לפיה הם יספקו את המידע על מקום קבורתו של חייל נעדר ובתמורה לכך יקבלו חנינה. ראש הממשלה, שר המשפטים והמתווך בעסקת שליט אשרו את ההסכם שיוביל לגילוי האמת. משפחתו של החייל לא מאמינה בעסקה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

זה שלושה חודשים מנהל האסיר הפלילי, משה מרדכי, משא ומתן מול פרקליטות המדינה. מרדכי משוכנע כי יש בידיו מידע שיוביל לגילוי גופת החייל הנעדר, מג'די חלבי, תושב דליית אל-כרמל. מרדכי טוען, כי בידיו הוכחות מוצקות שיובילו לגילוי גופת חייל נעדר צה"ל. הוא לא יכול היה לומר אם מדובר בגיא חבר או במג'די חלבי.

מדובר, ככל הנראה, במג'די חלבי שנעדר מה-24 במאי 2005, בעת שיצא לבסיסו מביתו בכפר. הוא נראה לאחרונה מושך כסף מכספומט במרכז הכפר, כשהוא לבוש בבגדים אזרחיים, ומאז נעלמו עקבותיו. במהלך הזמן משפחתו לא שקטה ולא נחה, פרסמה ללא הרף מודעות ופנתה לכלל הציבור באמצעות התקשורת ואף הציעה, באמצעות עמותת "לחופש נולד", פרס בן 10 מיליון דולר לכל המוסר מידע אמין ומבוסס על מקום הימצאו.

מג'די חלבי, החייל הנעדר (ויקימדיה מתוך אתר המשטרה)
מג'די חלבי, החייל הנעדר (ויקימדיה מתוך אתר המשטרה)

שמועות וניחושים רבים סבבו את היעלמותו מאז, אך שום ידע אמין ומבוסס לא הגיע לידי המשפחה, צה"ל או משטרת ישראל. וכך, עד היום, היעלמותו נותרה בגדר תעלומה.

משה מרדכי (44), תושב טבריה, עבריין שהורשע לפני ארבע שנים בשני מקרי רצח, של יעקב להב ורמי מוקטרן ב-2004, נשלח לשני מאסרי עולם ומערער בימים אלו על הרשעתו. הוא הסכים לספק מידע זה לשני אסירים אחרים בתמורה לכך שהם יעזרו לו במימון עורך דין פרטי לצרכי ערעורו.

על אופיו של מרדכי אפשר אולי ללמוד מהכרעת הדין בעניינו, שנכתבה על ידי שופט בית המשפט בנצרת ובה תיאר את מרדכי כאדם ש"איננו ראוי כלל לאמוני, והוא נחזה בפני כאדם כוחני, מניפולטיבי וחסר כל עכבות וכי חובת האמת ממנו והלאה. הוא אף ראה חירות לעצמו להלעיט אותנו בסיפורים וטיעונים דמיוניים, חסרי שחר וביסוס".

למרות זאת, שני האסירים, עמוס נחום ואליאס דאלי, פנו לפרקליטות ובקשו להגיע לעסקה, לפיה הם יספקו את המידע שימסור מרדכי, ובתמורה לכך, יקבלו חנינה. זו נחתמה לאחרונה בחתימת שר המשפטים ונשיא המדינה. ההסכם גובש על ידי עורך הדין בועז קניג והתנאי לביצועה מותנה במציאת הגופה והוכחה לכך כי השניים לא היו מעורבים באופן כלשהו ברצח הזה. מרדכי, שסיפק את המידע לשניים, לא יספק בשום שלב את שמו של מבצע הרצח.

נזמי חלבי, אביו של הנעדר, מתקשה להאמין לאמיתות הדברים. "אני לא מאמין למילה אחת של הרוצח הזה", אמר היום, "כבר שמענו על כל מיני חלאות שרצחו וספרו שקרים". בזמנו יצרו איתו שני אסירים ביטחוניים מכלא דמון, באמצעות טלפון ציבורי, וטענו שהם יודעים היכן בנו נוחזק. הם תבעו הקלות בתנאי מאסרם בתמורה לגילוי כל האמת. חקירה חשאית העלתה, כי השניים אינם דוברי אמת. אסיר נוסף שיצר קשר עם המשפחה, הוא  יחיא עדואן פרחאן, רוצחה של הנערה דנה בנט. כשהגיע לבית המשפט הודיע בשחצנות שלא ישב אפילו חודש כי יש לו מידע. גם הוא התגלה כשקרן.

תיווך בעסקה. דוד מידן (צילום: לע"מ)
המדינה צמצמה סיכונים. המתווך בעסקה, דוד מידן (צילום: לע"מ)

במשפחת חלבי קיימת כל העת תקווה שמדובר בנעדר אחר. "אנחנו רוצים להאמין שלא מדובר בבן שלי," אומר חלבי, "רוצים להאמין שהוא יחזור אלינו חי, שלם ובריא". משפחת חלבי קיבלה ביום ראשון (אתמול), שיחה ממשרד הביטחון. בשיחה נאמר להם, שבאותו ערב תפורסם בתקשורת העסקה, שתוביל כנראה לגילוי גופת בנם החייל. על כך מגיב האב: "זו לא הפעם הראשונה שאני מקבל טלפון כזה. כבר קיבלתי כאלו בעבר וכולם התבררו כשקר".

בני המשפחה מצפים לקבל שייחה מסוג אחר. כזו שתבשר להם שבנם חי ושלם. מג'די חלבי, יליד 1985, סיים את בית הספר הטכני של חיל האוויר ולאחריו התגייס לצה"ל. במהלך שירותו הוא הועבר לשרת בבסיס חיל חימוש שליד חיפה, שם שירת עד להיעלמותו המסתורית. כאמור, הפרקליטות חתמה לאחרונה את העסקה עם האסירים באמצעות עו"ד קניג.  גורם בכיר במשרד המשפטים התבטא הבוקר ואמר, כי לא היה תקדים למקרה כזה.

עוד נודע, כי בנימין נתניהו, ראש הממשלה, ושר המשפטים, יעקב נאמן, עודכנו ואישרו את ההסכם וכי בשל רגישות העניין נמסר התיווך לדוד מידן (55), בכיר לשעבר במוסד, אשר תיווך במו"מ בעסקת שליט.  לדעת משרד המשפטים, המחיר עבור המידע המוצק וגילוי גופת הנעדר הנו סביר, ביחס למחיר שנדרשה המדינה לשלם מלכתחילה על ידי האסירים. המדינה, לדעת משרד המשפטים, צמצמה סיכונים ורק גילוי הגופה באופן פיזי יוביל למימוש ההסכם. ז.כ., תושב עוספייה, אחד מהמקורבים למשפחת חלבי, אמר היום למגפון,כי אם אכן יש אמת בדבר, ואם זהות הרוצח תצא לאור, "לא משנה עד כמה תקוצר תקופת מאסרו, אנחנו, הדרוזים, נדאג לקצר את תוחלת חייו".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן