Skip to content

מצרים מוכנה לחדש את אספקת הנפט לישראל – במחיר חדש

איש במצרים אינו יוצא מכליו כדי להשיב את אספקת הגז במהרה לתקנה ונדמה כי המצב משרת את כל הגורמים. פניותיה של ישראל אתמול (א) בערב לקבל הבהרות נענו רק היום בבוקר. הפרלמנט המצרי, הנתון לשליטת האסלאמיסטים, מיהר לברך על ההחלטה ואפילו שרים בממשלה הצטרפו למברכים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 איש במצרים אינו יוצא מכליו כדי להשיב את אספקת הגז במהרה לתקנה ונדמה כי המצב משרת את כל הגורמים. פניותיה של ישראל אתמול (א) בערב לקבל הבהרות נענו רק היום בבוקר. הפרלמנט המצרי, הנתון לשליטת האסלאמיסטים, מיהר לברך על ההחלטה ואפילו שרים בממשלה הצטרפו למברכים

מאת עידן בריר

יום לאחר שנחשף ביטול עסקת הגז בין מצרים לישראל, הודיעה ממשלת מצרים כי תהיה מוכנה לחדש את אספקת הגז לישראל, אך תדרוש להעמיד את סוגית מחיר הגז לדיון חדש. סוגית מחיר הגז שסיפקה מצרים לישראל, הנמוך משמעותית ממחיר השוק של הגז בעולם, עוררה תרעומת ברחוב המצרי עוד בימיו של הנשיא מובארק. אך מאז פינה מובארק את כסאו, עולה הסוגיה פעם אחר פעם לסדר היום המצרי.

צינור הגז בסיני
חוזה מסחרי שבוטל בשל חובות. צינור הגז בסיני

השרה המצרית לשיתוף פעולה בינלאומי, פאיזה אבו נגא, אמרה אתמול (ב') כי ממשלת מצרים לא תמנע כל הסכם לייצוא נפט לישראל ובתנאי שייחתם חוזה החדש המגדיר מחירים חדשים לעיסקה. אבו  נגא הוסיפה: "החוזה שבוטול אתמול הוא חוזה מסחרי בין שתי חברות. הגורם שחתם חוזה מול הצד המצרי, חברת EMG, לא עמדה במחויבויות הכספיות שלה, כפי שמוגדרות בחוזה, והיא קיבלה חמש אזהרות בעניין בעבר. האולטימטום שניתן לחברה להסדרת החוב היה 31 במארס האחרון ולאחריו ההסכם חשוב היה כמבוטל".

העיתון המצרי "אל-אהראם ציטט מומחה לתחום הנפט במצרים, שנותר עלום-שם, ושהעריך כי חובותיה של EMG לשותפה המצרית EGAS מסתכמים בכ-100 מיליון דולר.

תגובות במצרים: ישראל לא תאיים על מצרים

חסן יונס, שר החשמל והאנרגיה של מצרים
צעד חשוב. חסן יונס, שר החשמל והאנרגיה של מצרים

ד"ר חסן יונס, שר החשמל והאנרגיה בממשלת מצרים, כינה אתמול (ב') את ביטול חוזה אספקת הגז לישראל "צעד חשוב" ואמר כי את הגז הזה יפנו כעת לתחנות הכוח המצריות, כדי שניתן יהיה להגדיל את היקף הפקת החשמל במדינה.

יונס הוסיף ואמר כי הדיבורים על השלכות בינלאומיות בעקבות הפסקת יצוא הנפט לישראל מוכרים למשרדו, אך הוסיף כי "משרד האנרגיה מכיר את החוזה שנחתם בין הצדדים על פרטיו ויודע מהן החובות המוטלות על הצד המצרי ומהן החובות של הצד השני".

הפרלמנט המצרי בירך על ההחלטה להפסיק את יצוא הגז לישראל ודחה בכל תוקף את האיומים שהשמיעו בכירים ישראלים בעקבות פרסום הידיעה. ד"ר סעד אל-כתאתני, יו"ר הפרלמנט המצרי, פירסם הצהרה שבה כתב כי "העם המצרי לעולם לא יסכים לשפת האיומים וההפחדות. ההחלטה על הפסקת יצוא הגז מבטאת נאמנה את רצונם של המצרים כולם". אל-כתאתני הבהיר עוד כי מצרים תיוותר נאמנה לעקרונותיה ההיסטוריים ולזכויות של הפלסטינים.

הדיפלומט טאהר פרחאת, מנהל אגף ישראל במשרד החוץ המצרי, חידש אמש את מחויבותו של ארצו לכל ההסכמים וההתחיבויות הבינלאומיים שהיא חתמה עליהם. פרחאת אמר כי ישראל היא אחת מן הרגישות שבסוגיות הביטחון הלאומי במצרים וכי היא עוקבת בדאגה אחר ההתפתחויות והשינויים שחלו בזירה הפוליטית במצרים לאחר מהפכת ינואר 2011, בייחוד לאור העובדה שתחת המשטר הקודם היא זכתה לשיתוף פעולה בתחומים רבים ובתהליך השלום.

3 Comments

  1. עידן בריר
    25 באפריל 2012 @ 0:24

    ככל שאני מצליח להבין מהצלבה של כל המקורות שראיתי, הצד המצרי מאשים את זה הישראלי באי-תשלום כפי שמחויב מן ההסכם והיקף של 100 מיליון דולר (אם כי הסכום נשמע לי פנטסטי ועגול מדי).
    הצד הישראלי טוען שבחלק הארי של הזמן הזה בכלל לא סופק גז ולכן על מה שלא סופק אין חובת תשלום.
    העצוב הוא שיכול להיקבע כאן תקדים מדהים, מטורף ומפחיד, שבו, בגלל התנהלות קלוקלת ומרושלת ובגלל תככים עסקיים, שתי חברות פרטיות (פחות או יותר…) יגררו לתהום יחסים של שתי מדינות.

  2. גרשון גירון
    24 באפריל 2012 @ 12:40

    אחרי כל הרעש והצלצולים, האם מישהו יודע באמת מה מצב העסקים בין השותפות הישראלית למצרים? מי חייב למי וכמה?

    • עמית מנדלזון
      24 באפריל 2012 @ 22:51

      בוא נתערב שמימן יצא מזה עם עוד כסף בכיס ושנינו יודעים מי שילם את הכסף הזה

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן