Skip to content

נציג המשפחות השכולות: משפחות נפגעי פעולות איבה נחשבות לשכול סוג ב'

אירוע חריג היה היום בהר הרצל, בטקס לנפגעי פעולות האיבה. כאשר סיים את דבריו נציג המשפחות השכולות, בני המשפחות מחאו כפיים. הם כואבים את מה שנראה בעיניהם אפליה בין שכול לשכול. שכול שמתעלמים ממנו . הוא תקף את עסקת שליט ששחררה מחבלים רבים לחופשי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אירוע חריג היה היום בהר הרצל, בטקס לנפגעי פעולות האיבה. כאשר סיים את דבריו יוסי מנדלביץ', נציג המשפחות השכולות, בני המשפחות מחאו כפיים. הם כואבים את מה שנראה בעיניהם אפליה בין שכול לשכול. שכול שמתעלמים ממנו . הוא תקף את עסקת שליט ששחררה מחבלים רבים לחופשי

מאת אליק מאור וצבי זינגר

יוסי מנדלביץ', נציג משפחות השכולות בטקס לזכר נפגעי פעולות האיבה, שם היום את הפוליטיקלי קורקט בצד ובא חשבון עם ממשלת ישראל ועם מערכת הביטחון. בנאום נוקב וחריף מאין כמוהו, האשים את הממשלה בכניעה לטרור, כאשר שיחררה למעלה מאלף מחבלי חמאס תמורת חייל שבוי אחד. הוא דיבר על אפלייה ועל שכול סוג ב'. כל אותה עת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, האזין לדבריו הקשים בשתיקה. בסוף דבריו זכה מנדלביץ' למחיאות כפיים סוערות מבני המשפחות השכולות – למרות שבטקסי זיכרון מסוג זה, אין זה נהוג.

כואבים . אנדרטה לחללי פעולות איבה, היום
כואבים . אנדרטה לחללי פעולות איבה, היום

מנדלביץ' שכל את בנו יובל, שהיה בן 13 במותו, כאשר נסע באוטובוס בדרכו לבית הספר, קו 37 בחיפה, ומחבל פוצץ את עצמו. האב השכול תקף במילים קשות את ההיררכיה הנהוגה בין השכול של משפחות קרבנות הטרור לבין השכול של משפחות חיילי צה"ל. "התפיסה הערכית הישראלית לא אימצה את המשפחות השכולות של חללי הטרור ואת נכי הטרור אל חיקה. להפך, היא שמרה בקפדנות על ההיררכיה הברורה בין השכול הצבאי, החייל ההרוג, לבין האזרחים, חללי הטרור", אמר מנדלביץ'.

"מבחינת ממשלת ישראל האפליה נמשכת ביום הזה, הנה החלטה המשכיחה את קורבננו הכבד, לתרומת המדינה. ראוי שחללי מערכות ישראל האזרחים יקבלו את המקום הראוי להם בהנצחה. עם שלא זוכר את עברו אין לו גם עתיד", אמר.

הוא הוסיף ותקף את נתניהו על עסקת שליט ואמר כי "השנה הועמד היגון של משפחת חללי הטרור במבחן קשה במיוחד. החזרת החייל השבוי פילגה את הנפגעים והציבור כולו… החייל שוחרר, אך באיזה מחיר? החמאס ניצח ובגדול והשיג עסקה שאחרים לא חלמו עליה".

"חמאס ניצח בעסקה", אמר. "אנחנו רואים את המרצחים בתוכניות טלוויזיה, אלה שאחראים לגרועים שבפיגועים בישראל משוחררים לחופשי. מהי התפיסה הביטחונית לגבי שחרור מחבלים? אנו דורשים לדעת כיצד הממשלה מתכוונת לנהוג.

 בא חשבון. יוסי מנדלביץ
בא חשבון. יוסי מנדלביץ

"התפיסה שאין להפקיר חייל חי שהמדינה שולחת לקרב והינה אחראית לגורלו, איננה יכולה לעמוד באותה ההיררכיה כמו הגנת האזרחים, כי אז אין הצדקה לסכן חיילים בקרב", אמר מנדלביץ'. "המדינה יכולה לפדות שבויים בדרכים צבאיות ואינה רשאית להשתמש בטרוריסטים שרצחו אזרחים כמטבע העובר לסוחר".

נתניהו עצמו דיבר קודם לכן ואמר כי הטרוריסטים אינם יודעים גבולות ואכזריותם ושנאתם אינה יודעת שובע. יש להם דבר משותף: הם רוצים למחות את העם היהודי מעל פני האדמה. הם לא יצליחו בזה. "אנו כאן, בירושלים, ונישאר בירושלים. לא נזוז מכאן, לא נחדל מלבנות, לא נחדל מליצור".

את האווירה בטקס העכירה גם תקרית נוספת, כאשר בכניסה להר הרצל הוחרמו מהורים שכולים חבילות כרוזים, ובהם מכתב ביקורת של רון קרמן, הורה שכול מחיפה, שדרש מראש הממשלה שלא לשאת דברים בטקס.

במשך תקופה ארוכה מתקיים סכסוך בין ארגוני השכול "יד לבנים" ואחרים, אזרחיים. ב"יד לבנים" סוברים כי לחייל שיצא לקרב או פעילות מבצעית יש להתייחס אחרת מאשר למי שנהרג שלא בקרב או בפעילות מבצעית. בקרב המשפחות ששיכלו בנים ובנות בפעילות מבצעית יש האומרים שצריך  להבדיל בין הרוגי תאונות דרכים במהלך חופשה בבית לבין הרוג בפעולה מבצעית.

כך, למשל, התנגדו ומחו על הכוונה להעניק אותות הצטיינות לצוערים שנספו בתוך האוטובוס בכרמל. הכאב הוא אותו כאב, אבל היחס צריך להיות שונה, אמרו. אלי בן-שם, יו"ר ארגון "יד לבנים" אומר שאותות מקבלים אנשים שפעילותם חריגה ויוצאת דופן לטובה. אנשים כמו אביגדור קהלני, או רועי קליין ז"ל שזרק עצמו על רימון כדי להציל את החיילים שעמו.

הסכסוך התעצם עם היוודע הכוונה להקים היכל הנצחה לחללי מערכות ישראל, שלא ייכללו בו שמות נפגעי פעולות האיבה. ביום ראשון החליטה הממשלה על אישור היכל ההנצחה, והמשפחות השכולות של נפגעי פעולות איבה הגיעו טעונות וכועסות.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן