Skip to content

הנאום של רובי ריבלין בטקס המשואות – אמיתות אנושיות בסיסיות

לא לקבל את היש כמובן מאליו, האמת לא שייכת רק לצד אחד, ולפחד מהשיגעון. מאת אילנה ארד לוין
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מעבר להתייחסותו לאירועי האקטואליה בשנת העצמאות החולפת, ביטא יו"ר הכנסת שלושה עקרונות חשובים: לא לקבל את היש כמובן מאליו, לדעת שהאמת לא שייכת רק לצד אחד, לפחד מהשיגעון 

מאת אילנה ארד לוין 

יום עצמאות שמחאהבתי את נאומו של יו"ר הכנסת, רובי ריבלין, בטקס הדלקת המשואות. אני חושבת שזה נאום מכונן, מהסוג שעל כל אדם לשימו על לוח ליבו. אם נגזים נאמר, נאום שיש ללמדו במערכת החינוך, חזור ושנן.

 מעבר להתייחסותו לאירועי האקטואליה בשנת העצמאות החולפת, ביטא ריבלין שלוש אמיתות אנוש בסיסיות:

 1. לעולם לא לקבל את היש כמובן מאליו

ריבלין התייחס לעצם קיום המדינה, אך בהכרח יש להרחיב זאת להתייחסות לכל היש. ראשית כל,  את החיים עצמם. הם לא מובנים מאליהם, בכל רגע שהוא, הם עלולים להתנדף ללא כל סיבה והצדקה, כמו אלו של הילה בצלאלי ז"ל שאילו הייתה נמצאת כנראה מספר סנטימטרים ימינה או שמאלה, הייתה נשארת בינינו ביום העצמאות הזה והוריה לא היו נאלצים בכאב לב דוקר להדליק משואה לזכרה.

יש להכיר תודה על כל היש כל הזמן: החיים, כבר אמרנו, הבריאות, הזוגיות, המשפחה, הפרנסה, המים, אקולוגיה בריאה ומאוזנת של כדור ארץ ובקצרה רשימת כל היש. כל רגע הוא עשוי להיעלם ולהתפוגג. יש לחוות מלאות בהיותו של היש ולהוקירו כל הזמן. לשמור עליו ולטפחו, כי שום דבר בעולם אינו מובן מאליו ואינו קיים לעד.

2. תזה, אנטי תזה, סינתזה

חוויית אחדות וביחד היא חוויה ממלאה ומחממת לב. אחת החוויות הרגשיות הבסיסיות שאנחנו כמהים אליהן תמיד: אהבה, שייכות, אחדות, וכמובן "ושבו בנים לגבולם", כמו בחוויית חזרתו של גלעד שליט מהשבי. אלו הן חוויות ההתעלות העמוקות ביותר. יש להתחמם בהן ולאורן.

אלא שעלינו לזכור תמיד שצמיחה אנושית, עיצוב זהות פרטית, חברתית ולאומית מקורן תמיד בדיאלוג המתמיד שבין הניגודים:

אין התפתחות ללא התנגדות. אין לפחד מן האחר והשונה. יש להתבונן בו, להכירו ולהבינו.

לעתים השוני גדול מאוד ומחייב התעמקות אמת כדי לראות את העולם מזווית כה אחרת מזו שלנו. הדבר מחייב יושר פנימי, סקרנות ורצון אמת בדיאלוג.

רובין ריבלין
רובי ריבלין. המהות האנושית מקורה במגוון הדעות (צילם: רפי מיכאלי)

ריבלין מנה יהודים וערבים שאינם חובבי ציון, חילונים וחרדים, מתנחלים ומתנגדי ההתישבות בשטחים, שמאל וימין פוליטים, עשירים ועניים. המהות האנושית מקורה במגוון הדעות, האמונות והעמדות. האמת בוודאות אינה שייכת לצד אחד בלבד, היא רבת פנים. יש ליצגה נאמנה, לנסות לשכנע ולהילחם בעדה ועליה, אך בו בזמן יש לשמוע את עמדת הזולת.

להילחם על מחיר הקוטג' רלבנטי לא פחות מלהילחם על ביטחון המדינה ועל השאלה מדוע בצבא העם משרת רק חצי העם.

3. לפחד מן השיגעון

בתוך כל ה"לא לפחד כלל" הזה מן המגוון והשוני, הפחד גם הוא חלק מהאמת האנושית, ויש לתת גם לו מקום. כך שעלינו בהחלט להביא בחשבון גם את הפחד.

יש לפחד מן הקיצוניות  ומן הקנאות, אמר ריבלין. אלו משתייכים לתחום האי רציונליות, ולמעשה הם מצבים, רגשות ומעשים החורגים מן השפיות.

שריפת מסגדים מטורפת בדיוק כמו יריקה בפניה של ילדה בת שמונה. זוהי שבירת כלים, התנפצות האנושיות, זוהי בדיוק הגדרת השיגעון: פסיכוזה אישית, קבוצתית, לאומית ודתית.

כאשר הכלים נשברים מתחיל תהליך חורבן העולם, כך במיסטיקת הקבלה היהודית, כך בעליית הנאצים לשילטון. וכך במשחקי הילדים "שברו את הכלים ולא משחקים".

התוצאה במציאות האנושית היא כאוס.

הבא ניזהר כולנו משבירת הכלים, ונשמור על שפויות וכללי משחק בסיסיים.

קריאה נוספת:

מדינה יקרה, ביום הולדתך אשאיר את כל הביקורת בצד ליום אחד

מיום שבאתי לעולם, יום יום, שעה שעה, רגע רגע, תודעת השואה זורמת בדמי

  • אילנה ארד לוין היא פסיכולוגית קלינית, סקסולוגית ויועצת נישואין. האתר של אילנה

1 Comment

  1. sofar
    26 באפריל 2012 @ 23:50

    אהבתי גם אני את נאומו של רובי ריבלין, כמו את נאומו של יעקב אחימאיר בטקס קבלת פרס ישראל.
    שני האישים הללו מרגישים הרגשת שליחות והתנהגותם ממלכתית לעילא ולעילא.
    כבר מזמן לא שיבחתי כך פוליטיקאי ועיתונאי, וזוהי לי זכות נעימה להתבטא בצורה זו!

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן