Skip to content

צ'ארלס טיילור, רודן ליבריה לשעבר, הורשע בהאג בביצוע בפשעי מלחמה

בית הדין הפלילי הבינלאומי הרשיע את נשיא ליבריה לשעבר בביצוע פשעי מלחמה בסירה ליאון. בצד השבחים להרשעה קיים חשש כי העובדה שלא הורשע בגין הפצעים שביצע בליבריה עצמה, הדבר עלול להוות מסר שפשעים דומים במדינות אחרות יקבלו קדימות עליונה על פשעים בתוך ארצו של הרודן מאת גרשון גירון על ההיסטוריה הזו צ'ארלס טיילור היה מוותר. […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בית הדין הפלילי הבינלאומי הרשיע את נשיא ליבריה לשעבר בביצוע פשעי מלחמה בסירה ליאון. בצד השבחים להרשעה קיים חשש כי העובדה שלא הורשע בגין הפצעים שביצע בליבריה עצמה, הדבר עלול להוות מסר שפשעים דומים במדינות אחרות יקבלו קדימות עליונה על פשעים בתוך ארצו של הרודן

מאת גרשון גירון

על ההיסטוריה הזו צ'ארלס טיילור היה מוותר. רודן ליבריה, ששלט במדינה ביד ברזל בשנים 1997-2003, היה אתמול לשליט הראשון שהורשע בביצוע פשעי מלחמה מאז תום מלחמת העולם השנייה. בית הדין הבינלאומי בהאג, שהרשיע אותו בפשעים אלה, עשוי להיות בעל השלכות משמעותיות על גורלם של רודנים המצויים עדיין בשלטון בארצותיהם.

תקצר היריעה מלתאר את מעלליו של רודן ליבריה בשנים 1997 – 2003, הן בארצו, הן בארצות השכנות. בשנותיו בשלטון ניסה להשיג טיילור שליטה על אוצרות הטבע, בעיקר היהלומים, של מדינת סיירה ליאון. הוא תמך בצבא מורדים שפעל בסיירה ליאון ותקף בשיטתיות את אוכלוסייתה כדי להשתלט על מכרות יהלומים. המורדים של סיירה ליאון מימנו את לחימתם באמצעות חטיפת רבבות אזרחים אותם הכריחו באיומי נשק לעבוד במכרות יהלומים; היהלומים שנכרו הועברו לטיילור, שבתמורה דאג לספק נשק לארגון, באמצעות מעבר בטוח בבורקינה פאסו. יהלומים אלו כונו בשם "יהלומי הדמים".

כמו כן עודד טיילור שימוש ב"ילדים חיילים" – אנשיו חטפו ילדים, סיממו אותם, ואיימו עליהם על מנת שיבצעו כרצונם בלחימה. במקרים רבים כאשר כוחות המורדים הללו כבשו טריטוריה, הם פעלו באכזריות כדי להוכיח את כוחם ולהטיל אימה על המקומיים – ביצעו מעשי ביזה, שריפת מבנים ציבוריים, אונס ורצח.

דוגמה אחת לאכזריותו של טיילור עצמו כלפי נשים בתקופה זו, הוצגה בעדותו של זיגזג מארזה, אחד מחייליו הבכירים, במהלך משפטו בהאג. "הוא הורה לנו למצוא אישה בהריון", סיפר מארזה, "היא הייתה אמורה לשמש חלק מטקס פולחני. עצרנו מישהי והכנסנו אותה למכונית עם זגוגיות כהות. אני חושב שהיא הייתה בחודש השישי או השביעי. לפי הוראותיו לקחנו אותה לאחוזה הנשיאותית 'הפרח הלבן', ואחר כך לקחנו אותה לחוף הים שמאחורי האחוזה. שומרי הראש חפרו בור עמוק. הפשטנו אותה ושמנו אותה בתוך הבור. האישה התחננה על חייה בפני טיילור; הוא ענה לה 'תשכחי מזה'. אז כיסינו אותה בחול". מארזה אישר שהאישה נקברה חיה והוסיף: "טיילור היה הראשון שערם חול ושפך אותו לתוך הבור

אב בית הדין, ריצ'רד לוסיק, מנה חלק מהפשעים שלהם נמצא טיילור אחראי "אזרח נרצח בפומבי ואז הוצאו מעיו והושלכו על הדרך לסימון נקודת ביקורת. נשים ונערות נאנסו בפומבי; אנשים נשרפו חיים בבתיהם".

פסק הדין המרשיע בהאג הוא מהלומה היסטורית לחסינותם של מנהיגים. ואולם, ההתעלמות בו מקורבנותיו הרבים של טיילור בתוך ליבריה (פסק הדין עוסק בעיקר באלימות של טיילור ואנשיו בתחומי סיירה ליאון) היא מסר שעל פיו הם חשופים יותר לתביעה בגין פשעים שביצעו מחוץ לארצותיהם.

ארגוני זכויות אדם וסוכנויות סיוע ברחבי העולם שיבחו את פסק הדין. "מנהיגים רבי עוצמה כמו צ'ארלס טיילור חיים זמן רב מדי בשלווה מעל החוק", אמרה אליס קפלר מ"משמר זכויות האדם", "הרשעת טיילור משגרת מסר חד משמעי שאפילו אלה המחזיקים במשרות הרמות ביותר אחראים לפשעים חמורים".

אולם, רק שמונה נאשמים אחרים למעט טיילור הורשעו בבית הדין המיוחד לענייני סיירה ליאון. בית הדין דן רק את הנושאים שבגינם נשאו הנאשמים "באחריות הגדולה ביותר", לזוועות שהתחוללו בסיירה ליאון. איש מהנאשמים הורשע בגין אלפי פשעי מלחמה שבוצעו בליבריה. רבים ממפקדי צבאה של ליבריה אז, שהיו כפופים במישרין לטיילור, חפשיים עדיין, וחלקם אפילו מכהנים במשרות בכירות במדינה. מאמר מערכת שפורסם בעיתון ליברי היטיב להגדיר זאת בכותבו שמדובר ב"מקרה של הזזת הגופה למפתן דלתו של השכן בתקווה שהסירחון יישאר שם."

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן