Skip to content

האוכל נא לי בצלחת !

בהמשך לאופנות המטבח המלוקולרי, הצמחוני, הטבעוני והאסייתי, עתה מגיעה לארץ אופנת האוכל הנא, הנקראת גם Raw Food. אביב ויצמן התנסתה באוכל שמעולם לא פגש מחבת
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בהמשך לאופנות המטבח המלוקולרי, הצמחוני, הטבעוני והאסייתי, עתה מגיעה לארץ אופנת האוכל הנא, הנקראת גם Raw Food. אביב ויצמן התנסתה באוכל שמעולם לא פגש מחבת

מאת: אביב ויצמן 

מזון "נא", המכונה גם Raw Food או מזון בראשית, מבוסס על מזון צמחי שאיננו מעובד, מבושל, מחומם או אפוי מעל טמפרטורה של 48 מעלות. על פי השיטה, כל מזון שהוא נא, לא מבושל או מעובד, מכיל מרכיבים חשובים, כגון: אנזימים, ויטמינים, מינרלים ואנטי אוקסידנטיים, התורמים לבריאותנו ומסייעים בקידום תהליכים פיזיולוגיים שונים בגוף. כשאנו ניזונים ממזונות אלו ומרבים באכילת ירקות, פירות, אגוזים, זרעונים, גרעינים, נבטים, שקדים, פירות יבשים, דגנים וקטניות (מונבטים), פירות יבשים ואצות ים, הם נשארים איכותיים ועוצמתיים, שומרים על ערכיהם התזונתיים ותורמים יותר לבריאותנו.

הטענה המרכזית התומכת באכילת מזון נא, מעלה כי מרכיבי המזון, ובראשם האנזימים, נהרסים בחום הגבוה מ-48 מעלות וכי עיבוד מזון משנה את מבנה המינרלים שבו או גורם לאיבוד של חלק גדול מהם, ואף הורס חלק מהוויטמינים ומפרק את השומנים, אשר גורם להם להתחמצנות והופך אותם להפוך לשומן מזן נחות.

מי שהביאה את בשורת האוכל הנא לישראל, היא עדנה מינץ, יועצת תזונה מזה כ-15 שנים, מרצה בנושאי תזונה נבונה בישראל ובארצות הברית, ומעבירה סדנאות Raw Food בביתה שבמצפה אלומות, לצד הנחייתן של סדנאות בישול מזון בריא וטבעוני. סדנת ה-Raw Food נמשכת ארבע שעות, ומורכבת מהרצאה, בישול קבוצתי וארוחה.

אז מה זה Raw Food?

האבחנה בין מזון נא ומזון מעובד היא אבחנה בין מזון "חי" לבין מזון "מת", ולמרות שמאכלים מעובדים מעניקים תחושת שובע ומלאות, אין הם מזינים את הגוף כמו מזון נא. זו הסיבה שנזקקים לכמויות מזון רבות יותר כאשר אוכלים מזון מבושל, ומכאן עלול להיווצר עודף משקל.

עדנה מינץ - מביאת בשורת האוכל הנא לישראל
עדנה מינץ - מביאת בשורת האוכל הנא לישראל

יתרה מזו, בעת צריכת מזונות מעובדים רמת החומציות בגוף עולה ונכנסים לפעולה מנגנוני הגיבוי הטבעיים של הגוף, המתאמצים להחזיר את הגוף לרמת חומציות מאוזנת. לאורך שבועות, חודשים או שנים, המערכות מתעייפות, נשחקות ומתקשות להילחם במחלות שונות. תזונה חומצית היא תזונה העשירה במזון מן החי (בשר, עוף, דגים, ביצים), סוכר לבן, מוצרי קמח, רוב הדגנים המבושלים, רוב הקטניות, רוב האגוזים, משקאות מוגזים, טבק, אלכוהול, חומרים כימיים במזון, חומרים משמרים וויטמינים סינתטיים.

אפשר לראות במקרים רבים כיצד מעבר לתזונה נאה משפר משמעותית את מצבם של החולים במחלות כרוניות או לסובלים ממחסורים תזונתיים. מרפאים ותזונאים העוסקים בתזונה נאה טוענים שהסיבה העיקרים להתפוררות השיניים בעולם המערבי או המודרני ולרבות מהמחלות של דרכי העיכול, היא בישול המזון. מעבר לתזונה נאה יגרום באופן מיידי לירידה במשקל ולשיפור במראה החיצוני ובמיוחד בעור. עוד ניתן יהיה לשים לב לעלייה ברמת האנרגיה, לשיפור המערכת החיסונית ומערכות העיכול, לשיפור באיכות השינה ולירידה באחוזי השומן ומכאן בסיכון לחלות במחלות כלי דם ולב, במחלות ניווניות ועוד.

תזונה נאה

המטבח הנא מכיל מגוון רב של ירקות, פירות, נבטים, זרעים, אגוזים, קטניות ודגנים שניתן לאכול ללא בישול. אפילו חיטה מונבטת (או מושרית), או ירקות כקישואים, דלעת, בטטה ותפוחי אדמה עולים על השולחן הנא, אם לאחר ייבוש ואם כמות-שהם, חתוכים לקוביות או מגוררים, לפי הטעם והצורך. המגוון האפשרי גם ללא בישול, עשוי להפתיע. מומלץ לכולנו להגדיל את החלק הנא בתזונתנו, ובפשטות – לאכול יותר מזון נא מאשר מבושל. לאכול פירות וירקות חיים, אגוזים וזרעים לא קלויים ונבטים שונים.

אמנם טבעונאים רבים חושבים שמזון מעובד הוא ממכר ומעדיפים להימנע ממנו כליל, אבל גם שינוי של ארוחה אחת או שינוי הרגלי החטיפים יכולים לעזור מאוד למי שרוצה לגוון ולהעשיר את מנת הוויטמינים היומית שלו. נכון יותר להתחיל להוסיף פריטי מזון שונים לתפריט מאשר להתחיל להוציא: שתו מיצים טריים או התחילו את ארוחת הצהריים והערב בסלט והוסיפו לו זרעים ואגוזים. הוסיפו פירות, ירקות, אגוזים, שקדים וזרעונים כמנות ביניים לאורך היום, או קטניות מונבטים שיכולים להיות חטיף או תוספת משביעה בכל מנה. הגיוון מצוין.

מומלץ לעבור לתזונה של מזון נא בהדרגה. בתחילה בשיעור 80-20 ולהעלות זאת בהדרגה. הוציאו בהדרגה מהתפריט מזונות מן החי או מזונות מעובדים, עמילניים ושומניים. קיימות תופעות של משבר ריפוי וניקוי כתוצאה ממעבר למזון חי, כמו למשל: כאבי ראש, ריח רע מהפה, גזים. הסיבה היא היווצרות רעלנים שהיו קיימים בגוף ממזונות מעובדים במשך שנים.

רבים נוטים לחשוב שאכילת מזון נא בלבד, קשה עד מאוד ואפילו בלתי אפשרית, אך בהרצאתה, חושפת עדנה מינץ דרכים אינספור ומתכונים רבים להכנת עשרות מאכלים כמו פסטה, פיצה, עוגות, עוגיות, ממרחים, סלטים, לחמים, קרקרים, גלידות ואפילו סושי.

על המגוון האפשרי של סלטים לא-מבושלים אין צורך להרחיב, להלן מתכון נאה וטעים:
.

ספגטי מזוקיני

דרגת קושי: ♥♥♥♥♥          זמן הכנה: 20 דקות          מתכון למנה אישית

המצרכים

  • 2 זוקיני
  • קולפן ז'וליאן

אופן ההכנה

  1. מקלפים את הזוקיני באמצעות הקולפן לרצועות דקות ומוסיפים את הרוטב
  2. משהים כחצי שעה לפני ההגשה, כדי שהזוקיני יתרכך ויספוג את טעמי הרוטב

שתי הצעות לרטבים

רוטב פסטו

לטחון במעבד מזון: 2 כפות צנוברים, אגוזי מלך, 6 כפות שמן זית, 3 שיני שום, 10-12 עלי בזיליקום (או יותר לפי הטעם) וקומץ מלח. אם התערובת סמיכה מידי מוסיפים מעט מים פושרים.

רוטב מרינארה

לטחון במעבד מזון: 1 פלפל אדום, 3 עגבניות טריות, 4 עגבניות מיובשות מושרות ב-1/2 כוס מים חמים, 2 כפות שמן זית, 1/2 כפית אורגנו ו-1/2 כפית בזיליקום.
.

לפרטים נוספים: http://www.ednamintz.co.il

1 Comment

  1. חן
    1 במאי 2012 @ 1:21

    הסדנאות של עדנה מינץ מתקיימות בתל אביב ולא במצפה אלומות.לפרטים-052-3978782

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן