Skip to content

אולמרט מודאג: אין לי אמון במקבלי ההחלטות כאן. עיתוי שגוי יהיה הרה גורל לישראל

אזרחי ישראל לא צריכים לישון בשקט. זה מה שעולה מהתבטאויותיהם האחרונות של ראשי מערכת הצבא והביטחון לגבי תקיפה אפשרית באיראן. אחרון הדוברים, אהוד אולמרט הוסיף שמן למדורה באומרו שתקיפה היא המוצא האחרון, ולא ישראל צריכה להובילה. כמי ששמע את כל ההערכות המודיעיניות הוא מבהיר: תקיפה באיראן עלולה לגרום נזק נוראי לישראל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אזרחי ישראל לא צריכים לישון בשקט. זה מה שעולה מהתבטאויותיהם האחרונות של ראשי מערכת הצבא והביטחון בנוגע לתקיפה אפשרית באיראן. אחרון הדוברים, אהוד אולמרט הוסיף שמן למדורה באומרו שתקיפה היא המוצא האחרון, ולא ישראל צריכה להובילה. כמי ששמע את כל ההערכות המודיעיניות הוא מבהיר: תקיפה באיראן עלולה לגרום נזק נורא לישראל

מאת נורית קרטן

ראש ממשלת ישראל לשעבר, אהוד אולמרט, הזהיר הלילה (שלישי) את העולם מפני תקיפת איראן בשלב זה: תקיפה ישראלית בפרט ותקיפה עולמית בכלל. "תוכנית הגרעין של איראן רחוקה מלהיות שלמה. כל ההערכות המודיעיניות שנעשו – ואני שמעתי את כולן – אומרות שאם תותקף, איראן תגיב, ותגובתה תצית מלחמה אזורית במזרח התיכון. זה ישפיע על היציבות במזרח התיכון, על המצב הכלכלי ויגיע לתוצאות מרחיקות לכת במדינות רבות ושונות. וזה עלול לגרום נזק נורא לסטטוס של ישראל, למצבה הפוליטי של ישראל, למצבה הכלכלי של ישראל". אולמרט הבהיר שתקיפה צבאית היא מוצא אחרון והוא לא בטוח שכעת "זה המוצא האחרון".

אולמרט התראיין לתכנית The BRIEF של כריסטיאן אמאנפור ברשת הטלוויזיה האמריקאית CNN, בהמשך לביקורת שהשמיעו ראשי מערכת הביטחון לשעבר ודעתם של אלה בהווה, נגד תקיפה ישראלית באיראן.

מזהיר את העולם. אולמרט ואמאנפור
מזהיר את העולם. אולמרט ואמאנפור

"אם מדובר כאן במוצא אחרון, שעלינו להגן על עצמנו מפני פצצה גרעינית שיש בידי איראן – זה דבר אחד "אמר ראש הממשלה לשעבר. והוא התריע: "אם לא – אז התזמון עלול להיות  טעות נוראה ביותר לביטחונה ולשלומה של מדינת ישראל".

העולם נמצא על הקצה בגלל תקיפה ישראלית אפשרית

אמאנפור החלה את השידור בציינה שהאפשרות שישראל תתקוף את איראן, מעמידה את העולם כולו על הקצה, כבר חודשים ארוכים. אולם, כך אמרה, בתכנית יובאו הוכחות לכך שתקיפה ישראלית הולכת ומתרחקת – מתקררת, בלשונה – לאחרונה. היא דיברה על "המחלוקת יוצאת הדופן ומלחמת המילים" המתנהלת בין "בכירי הצבא והביטחון הישראלים לבין ראש הממשלה ושר הביטחון. הלילה" כך אמרה, "ידבר הבכיר ביותר ששבר שורות – ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט".

בתחילת התכנית הוצגו מספר ציטטות של אישים ביטחוניים שכבר עשו כותרות השבוע. יובל דיסקין, הוצג בשמו ותוארו וצוטט כשאמר שאינו בוטח ברגשות המשיחיים שמובילים את ישראל למלחמה. רב אלוף בני גנץ, מפקד צבא ישראל כיום צוטט כשאמר שאינו מאמין שהמנהיג האיראני, אייתוללה חמינאי רוצה לצעוד את הצעד הנוסף הדרוש ליצירת נשק גרעיני. וראש המוסד לשעבר, מאיר דגן צוטט באומרו שהממשלה האיראנית היא ממשלה רציונלית.

מחשבים צעדים. אולמרט על ההנהגה האיראנית
מחשבים צעדים. אולמרט על ההנהגה האיראנית

אולמרט השיב שידוע לו דבר אחד – "ההנהגה האיראנית לא תעבור קו מסוים בפיתוח תכנית הגרעין, בזמן הנוכחי. זה מראה שהם לפחות חושבים. הם לפחות לא ממהרים. הם מחשבים את צעדיהם ומודעים לתוצאות ולמה שעלול לקרות לאיראן עצמה. שזה מה שברצוננו שיבינו".

יחד עם זאת, הבהיר ראש הממשלה לשעבר ש"במקביל, עלינו ליצור יכולת להגן על עצמנו, במידה שהם לא יבינו זאת. ובאותה העת – מבלי לדבר הרבה ובשקט – לשכנע את הקהילייה הבינלאומית לנקוט בצעדים – כלכליים ואחרים. אבל, גם לא למהר לפעולות צבאיות מסוימות שאינן חיוניות בשלב זה".

ויכוח פנימי מרתק, למתבונן מהצד

כריסטיאן אמאנפור ציינה שמרתק הוויכוח הזה המתנהל בישראל סביב נושא תקיפת איראן. "מצד אחד, ראש הממשלה ושר הביטחון מדברים על אפשרות צבאית רצינית. כשלמעשה, כל אנשי הצבא והביטחון רואים זאת אחרת".

"יש מחלוקת רצינית" אישר אולמרט. "המפלט האחרון הוא מבצע צבאי."  ולדעתו לא ישראל היא שצריכה להוביל תקיפה כזו, אם וכאשר תהיה. "צריך להיות מבצע בראשות ארה"ב והצטרפות המדינות האחרות". אולמרט סובר  שארה"ב היא שצריכה להחליט על היקף, עיתוי ומהות התקיפה. ישראל יכולה להשתתף אך לא להוביל. בכל מקרה, האחריות תופל על ישראל.

אולמרט הכליל עצמו ללא היסוס בחבורת המבקרים. "אנחנו לא חושבים שהעדיפויות (אצל ראש הממשלה  – נ.ק.) הן נכונות. דבר ראשון – שיתוף פעולה עם ארה"ב. לא לחנך את נשיא ארה"ב, או להטיף לו או להאשים אותו אלא לשתף עמו פעולה". והוא מיהר להבהיר כי "הרושם הוא שאין ידידות ואין שיתוף פעולה בין רוה"מ לנשיא אובמה". ואהוד אולמרט העיד על יחסיו שלו כראש ממשלה עם נשיא ארה"ב, כשגם כאן מובלעת ביקורת על אנשי נתניהו. "עבורי זה לא היה קשה. היו בינינו שיחות נהדרות בארבע עיניים, והיה אמון בינינו שדבר לא ידלוף, לעולם. הייתי רוצה שכזה שיתוף פעולה יהיה בין נתניהו לאובמה. לדעתי אובמה כלל אינו עוין לישראל. אין לי ספק שאובמה ידיד גדול לישראל".

 הכור באיראן לא דומה למקרה הכור בסוריה

אהוד אולמרט ציין ש"הקהילייה הבינלאומית יודעת ומודעת למתרחש באיראן וכי נשיא ארה"ב מחויב לחלוטין לפעול נגד תכנית הגרעין האיראנית. אין זה דומה כלל למקרה של הכור בסוריה". כריסטיאן אמאנפור הייתה מאושרת מהמפנה הפתאומי בשיחה. מעולם לא דיבר איש ישראלי מוסמך על הפצצת הכור הסורי, ואף אחד לא הודה באחריות ישראל. והנה, האיש שאמור היה להורות על המבצע, יושב מולה ומתחיל לדבר על זה.

אולמרט, מודע היטב למה שהוא אומר ולא אומר, נראה כמי שהשתוקק לספר את האמת. והוא עשה זאת, בדרכו שלו. הוא ציטט מספר זיכרונותיו של הנשיא ג'ורג' בוש, ומרבית הזמן חייך. הוא ציטט והקפיד לומר שהוא מצטט. הוא ציטט שיחת טלפון שהתקיימה בינו לבין הנשיא בוש "בנוגע לפעולה שהתקיימה בסוריה, ושמעולם לא דיברנו עליה. הוא דיבר על כך".

הוריתי לצבא לעשות כל מה שצריך. אולמרט מודה בעקיפין
הוריתי לצבא לעשות כל מה שצריך. אולמרט מודה בעקיפין

מה שכן, אולמרט הודה בראיון: "הוריתי לצבא הישראלי לעשות כל מה שצריך היה לעשות, מזווית הראייה שלי" – ובחיוך, הוא הבהיר –  "ואני מצטט מתוך הספר, להרוס כור גרעיני בסוריה".

הוא מהדגיש כי קיים "הבדל דרמטי עצום בין מה שהיה בסוריה לבין מה שקורה היום. הכור בסוריה עמד להתחיל לפעול תוך ימים ספורים ולכן לא היה זמן להמתין. או שפועלים או שהיו מייצרים פצצת אטום. באיראן המצב שונה" אמר. "יש זמן. הקהילייה הבינלאומית מודעת, כולם יודעים. נשיא ארה"ב מחויב לפעול – לכן יש הבדל גדול".

אמאנפור ניסתה את מזלה: "אז אתה הורית להרוס את המתקן בסוריה?" הקשתה. "לא. אמרתי שאני לא יכול לדבר אתך על זה." אמר אולמרט וחיוך התפשט על פניו, כשל חתול שאכל את השמנת. "אבל אני יכול לומר שקראתי על כך בספר זיכרונותיו של בוש. אני מכיר אותו. הוא אדם ישר מאוד ולא כתב שקרים. וזה מה שהוא כתב".

הכור הסורי לפני ואחרי הפצצה (מתוך cnn/ויקיפדיה)
הכור הסורי לפני ואחרי הפצצה (מתוך cnn/ויקיפדיה)

ראש ממשלת ישראל לשעבר ביקש להבהיר "שכל ניסיון להשוות בין הכור בסוריה לבין מה שקורה באיראן הוא שגוי, מטעה ומסוכן. כשיפורסם יום אחד הסיפור האמיתי, יתברר עד כמה יוצאי דופן, חסרי תקדים ובלתי יאומנו המאמצים שישראל עשתה כדי לאפשר לסוריה שנמחל על ההתרחשות  מבלי שנגיב".

פני הדברים שונים לגבי איראן. "כאן לא משאירים שום אפשרות לאיראנים. אנו מודיעים להם במפורש ובגלוי שיבוא יום ונתקוף אותם. ולא תהיה שום דרך להימנע מאחריות ישירה".

אהוד אולמרט, מי שהיה ראש ממשלת ישראל מבהיר שוב ומדגיש ש"הנסיבות שונות לחלוטין. איראן שונה מסוריה. תכנית הגרעין רחוקה מלהיות שלמה". ולתקוף כעת, למיטב הבנתו וידיעתו, עלול להיות הרה גורל עבור מדינת ישראל.

 

 

 

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן