Skip to content

עשר סיבות: למה אוכל אורגני כל כך יקר?

מחירי מוצרי מזון אורגני נעים בין 20 ל-100 אחוז יותר ממזון רגיל שאנו צורכים. שי שגב מסביר: אם זה כל כך בריא, למה זה כל כך יקר?
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מחירי מוצרי מזון אורגני נעים בין 20 ל-100 אחוז יותר ממזון רגיל שאנו צורכים. שי שגב מסביר: אם זה כל כך בריא, למה זה כל כך יקר?

מאת שי שגב

מקובל לחשוב שמזון אורגני אמור לעלות פחות ממזון רגיל, כיוון שהייצור חוסך בעלויות של כימיקלים, חומרי הדברה סינתטיים ואנטיביוטיקה. אף על פי כן, מוצרים אורגניים עולים בדרך כלל בין 20 ל-100 אחוז יותר.

להלן עשר סיבות, מדוע האוכל האורגני הוא כה יקר:

  1. אין כימיקלים = יותר עבודה
    חקלאים רגילים להשתמש בכימיקלים ובחומרי הדברה סינתטיים, כיוון שהם מסייעים לצמצם את עלויות הייצור על-ידי גידול מהיר ויעיל יותר. ללא מדבירים אלו, חקלאים אורגניים צריכים לשכור עוד ידיים עובדות למטרות ניכוש עשבים, טיהור מים מזוהמים ואף מניעת הידבקות ממחלות בשל מחסור בחומרי הדברה.
  2. הביקוש גדול מהמלאי
    אין עדיין נתונים מדויקים מישראל, כיוון שהענף עדיין בחיתוליו בארץ, אך שוק המזון האורגני בארצות הברית עמד על 3.6 מיליארד דולר בשנת 1997. בשנת 2008 כבר קפץ ל-21.1 מיליארד דולר, מאחר ש-58% מן האמריקנים העדיפו לאכול מזון אורגני, כך פירסם משרד החקלאות האמריקני. עם זאת, חקלאות אורגנית מהווה רק 0.9% משטח האדמות החקלאיות ברחבי העולם. בנוסף, חוות אורגניות נוטות לייצר פחות גידולים ממשק קונבנציונלי. חוות רגילות גם מצליחות להפחית עלויות, כיוון שכושר הייצור שלהן הרבה יותר גדול.
  3. עלות גבוהה יותר של דשן לגידולים אורגניים
    שפכי בוצה ודשנים כימיים הם לא משהו שאתם רוצים על האוכל שלכם. אבל חקלאי מזון רגיל נוטים להשתמש בהם, כיוון שהם לא עולים הרבה וקל מאוד לנייד אותם. חקלאים אורגניים נמנעים מפתרונות זולים כדי לשמור על הגידולים שלהם באופן טבעי, במקום להשתמש בקומפוסט וזבל בעלי חיים.
    .
  4. מחזוריות היבול
    במקום להשתמש בקטלני עשבייה כימים, חקלאים אורגניים עורכים מחזורי קציר חכמים, כדי לשמור על אדמתם בריאה ולמנוע גידול עשב מיותר. לאחר קציר היבול, חקלאי אורגני יכול להשתמש בשטח לגידול "יבול חלופי", המוסיף חנקן לקרקע, ואשר ייטיב עם גידולים עתידיים. חקלאים רגילים, לעומת זאת, מנסים לנצל מקסימלית כל פיסת אדמה, כדי שהגידולים יהיו רווחיים יותר.
  5. טיפול ביבול לאחר הקציר
    כדי למנוע זיהום, יש להפריד תוצרת אורגנית מתוצרת רגילה לאחר הקציר. יבולים קונבנציונליים נשלחים בכמויות גדולות יותר, בגלל שמשק קונבנציונלי מסוגל לייצר יותר. גידול אורגני, לעומת זאת, מטופל ונשלח בכמויות קטנות יותר, מאחר שחוות אורגניות נוטות לייצר פחות, ועל כן העלויות גבוהות יותר. בנוסף, חוות אורגניות נמצאות בדרך כלל רחוק מן הערים הגדולות, ועלות השילוח יקרה מאוד.
  6. תיוג אורגני
    אישור אורגני של משרד החקלאות הוא משימת תיוג לא קלה, או זולה. מעבר לפעילויות החקלאיות הרגילות, שהמגדל האורגני חייב להצטיין בהן, החוות החקלאיות ושיטות הייצור חייבות לעמוד בתקנים, אשר עשויים גם להורות על שינוי מבני בחווה. לחווה החקלאית עשוי להגיע מבקר פתע של משרד החקלאות, המתמחה בתחום האורגני. חוות אורגניות גם צריכות לשלם דמי חבר שנתיים על פיקוח, אשר יכול לנוע בין 2,000 ל-10,000 שקל, וזאת כדי לזכות בתעודה של "משק אורגני".
    .
  7. עלות כיסוי אובדן גבוהה יותר
    חקלאים רגילים להשתמש בכימיקלים מסוימים כדי לצמצם את אובדן היבולים שלהם. כך למשל, חומרי הדברה אורגניים הודפים חרקים ואילו אנטיביוטיקה שומרת על בריאותן של פרות ותרנגולות. מכיוון שחקלאים אורגניים לא משתמשים באמצעים אלו, ההפסדים שלהם גבוהים יותר, וכך העלות ליצרן עולה ובהתאם העלות לצרכן. מעבר לזאת, ללא כל חומרים כימיים משמרים המתוספים למזון, חיי המדף של מזון אורגני קצר יותר.
  8. תנאי מחייה טובים יותר עבור בעלי חיים
    סטנדרטים גבוהים יותר לרווחת בעלי חיים – גם זה מעלה את העלויות עבור חוות אורגניות. על-פי ארגון המזון והחקלאות של האו"ם, מזון אורגני לבּקר ושאר חיות, עולה כפליים מהזנה רגילה.
    .
  9. מזון אורגני גדל בקצב איטי יותר
    זמן הוא כסף. לא רק שחוות אורגניות קטנות יותר מחוות רגילות, גם לוקח להן, בממוצע, יותר זמן להפיק יבולים, מפני שהם נמנעים משימוש בכימיקלים והורמוני גדילה, כפי שמשתמשים חקלאים אחרים.
    .
  10. סובסידיות
    מטרתן של סובסידיות ממשלתיות היא להפחית את העלות הכוללת של גידולים. אין הרבה נתונים על המגזר האורגני בישראל, אך בארצות הברית הקציב בית הנבחרים סובסידיות חקלאיות בשיעור של כ-7.5 מיליארד דולר בשנת 2008, ומתוכן חוות אורגניות קיבלו רק 15 מיליון דולר.
.
התמונות באדיבות: Danilo Rizzuti / FreeDigitalPhotos.netSarunyu_foto / FreeDigitalPhotos.net
Toa55 /FreeDigitalPhotos.net
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן