Skip to content

חם ולח במיוחד

הזעת יתר בקיץ? תכשירים נגד הזעה יכולים לעזור במידה מוגבלת, אך כדאי לבדוק מה מכיל התכשיר ולהחליט מה נכון ומתאים לנו. יש גם טיפולים רפואיים שיכולים לסייע, לפחות לכמה חודשים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הזעת יתר בקיץ? תכשירים נגד הזעה יכולים לעזור במידה מוגבלת, אך כדאי לבדוק מה מכיל התכשיר ולהחליט מה נכון ומתאים לנו. יש גם טיפולים רפואיים שיכולים לסייע, לפחות לכמה חודשים

מאת עמית קרטס בנין

הקיץ בפתח והוא כבר נותן לנו רמיזות למה שצפוי לנו. לסובלים מהזעת יתר זו בשורה לא פשוטה. כפות הידיים, כפות הרגליים, הראש, האזור שמעל השפה העליונה ושאר איברים שמועדים לפורענות יעיקו עליהם פי כמה וכמה בלחות הים תיכונית. הם ודאי ישמחו לשמוע כמה פתרונות מתקדמים בתחום.

נכון שבלוטות הזיעה שלנו נועדו למטרה חשובה: קירור טבעי של גופנו ו-ויסות הטמפרטורות לטובת פעילות תקינה ובריאה של המערכות. אבל מה עושים כאשר הבלטות הללו פועלות באופן שגורם לנו להזיע באופן מוגבר, כזה המלווה גם בריחות לא נעימים? לאדם אין שליטה על הזעתו, שכן מדובר בפקודות שמערכת העצבים הסימפתטית שלנו שולחת לבלוטות ההזעה ולא בהכרח בהתאמה למזג האוויר, אבל כן יש לו יכולת למנוע את הפעילות המוגברת הזו, בעיקר כשהיא מפריעה לאורח החיים ופוגעת לו במערכות היחסים, בקריירה ומפריעה לו באופן אישי, זה שבינו לבין עצמו.

בשמים, דאודורנטים. מה עושים כשזה לא עוזר (צילום: עמית מנדלזון)
בשמים, דאודורנטים. פתרון נקודתי (צילום: עמית מנדלזון)

הזעת היתר נחלקת לשני סוגים: הזוג הראשון, ההזעה המוקדית – זו השכיחה ביותר בבתי השחי, בכפות הידיים והרגליים ולעיתים גם בפנים, כשבמקרים החמורים שלה יכולה לגרום לטפטופי זיעה של ממש מכפות הידיים, צורך בהחלפת חולצות מספר פעמים ביום עקב לחות מתמדת בבית השחי ואף החלקה בתוך הנעל במקרה של הזעה בכפות הרגליים. הסוג השני, הזעת היתר הכללית – זו שלרוב הנה תסמין נלווה לבעיה אחרת, דוגמת השמנת יתר, פעילות יתר של בלוטת המגן או ירידה בכמות הורמוני המין בגוף.

הנטייה המיידית שלנו לפתרון הבעיה היא אל מדף תכשירי הטיפוח ברשתות הפארם. דיאודורנטים ותכשירים מהסוג הזה נמצאים כיעילים במצבי זיעה נורמאליים, ומעניקים פתרון נקודתי. לסובלים מהזעת יתר זה אינו פותר את הבעיה. אין תכשיר שהם לא ניסו וכמובן שהתוצאה היתה מוגבלת עד מאוד. פתרונות הטיפולים בהזעת היתר היום זמינים ומיידים מאי פעם ומבוצעים כהליך מרפאתי זריז.

הזרקת בוטוקס לנקודות מסוימות בגוף לטובת יצירת "קצר" בין ההוראות ששולחת מערכת העצבים אל בלוטות הזיעה – באופן זה, ההזעה פשוט נפסקת. הטיפול הוא קצר, נע בין 20 דקות לחצי שעה. הוא כרוך באי נעימות קלה, לעיתים נדרשת הרדמה מקומית של האזור. השפעתו של החומר מתחילה לפעול בין יומיים לשבעה ימים מביצוע ההזרקה והיא יעילה לכחצי שנה מאותו היום. כשתופעת ההזעה חוזרת בהדרגה, אפשר לחזור על הטיפול. בטרם יגש המטופל לביצוע הזרקה בכפות הידיים, חשוב שידע, כי בחלק מהמקרים יחוש חולשה בכפות הידיים למשך מספר ימים.

שאיבת בלוטות הזיעה – הליך במסגרתו מבצעים מספר חתכים מילימטריים בבית השחי ובאמצעות צינורות דקיקים מיוחדים ובטכניקה מיוחדת, שואב המנתח את רוב בלוטות הזיעה. מדובר בניתוח המבוצע בהרדמה מקומית, נמשך כשעה ואינו מצריך אשפוז כלל. טיפול זה נמצא יעיל ב90% משיטות שונות שנוסו בעבר. אפקט שאיבת בלוטות הזיעה פועל באופן מיידי ואפשר לשוב לפעילות שגרתית רגילה כעבור 48 שעות. חשוב לדעת, כי בשליש מהמקרים, גוררת הפעולה הזו תופעה של "פיצוי יתר" אצל המטופל – כלומר: הזעת יתר במקום אחר בגוף.

ד"ר אכי פרידמן, מומחה ברפואת עור מרשת מרפאות פרופורציה, מסביר: "היום אפשר לבצע בהצלחה מרובה הזרקת בוטוקס לכפות הידיים, כפות הרגליים ואפילו בתי השחי, כמענה יעיל במיוחד לבעיית הזעת היתר. על הרופא המבצע להיות מיומן בהכרת האנטומיה של האזור המטופל, בעל הבנה במנגנון הביוכימי והפיזיולוגי של ההזעה והכרת החומר אותו מזריקים לאזור: רעלן הבוטולניום טוקסין. יתרונו של חומר זה טמון, בין היתר, בהתאמתו לטווח גילאים רחב: החל ממתבגרים וכלה בבני הגיל השלישי הסובלים אף הם מהזעת היתר. מאחר שהאפקטיביות של הטיפול הזה תקפה בממוצע לששה חודשים, מומלץ כי אנשים הסובלים מתופעה זו בעיקר בחודשי הקיץ, יפנו לטיפול מניעתי בחודשי האביב, כדי שההקלה תורגש אצלם עד הסתיו".

חשוב לדעת, אומר ד"ר פרידמן, שהזיעה היא בכלל נטולת ריח. ריחה נובע מהשפעת מגורמים רבים ושונים, בניהם רובד החיידיקים עימו היא באה במגע ואפילו מאכלים ותוצריהם המופרשים בזיעה ויכולים להשפיע על ריחה.

אנטי פירספיראנט" – הבעייתיות

חשוב לזכור כי דאודורנט, אמנם נחשב לתכשיר טיפוח, אולם, בשימוש לא נכון הוא עלול לפגוע בבריאותנו. דאודורנטים רבים המשווקים בישראל מכילים את האנטי פירספירנט, המתפקד כמונע זיעה. בין השאר, הוא פועל להפחתת הזיעה המופרשת בעזרת מלחי אלומיניום. בשנים האחרונות יש מחלוקת בשאלה האם האלומיניום בדאודורנט אכן נספג בגוף והוא זה שגורם לריבוי מחלות כמו סרטן השד, אלצהיימר ואלרגיות שונות. דאודורנט הוא תכשיר הכרחי למניעת זיעה אולם חשוב לבחור בדאודורנט שלא מסכן אותנו. אבקת האלומיניום הנמצאת בתוך הדאודורנט עלולה לסתום את הנקבוביות דרכן הזיעה אמורה לצאת. פעולה זו בעצם גורמת לכך שהגוף לא מצליח להתנקות מהפסולת המצטברת בו ואף גרוע מכך, עלולה לגרום למחלות.

מסקר שערכה חברת "חלאבין" לפני מספר שנים, באמצעות מכון גיאוקרטוגרפיה, עלה כי 90% מהישראלים המשתמשים בדאודורנט היו מפסיקים להשתמש בו לחלוטין או מחליפים אותו באופן מיידי, אם היה מתברר להם כי הוא מכיל אלומיניום. נתון זה מראה כי הישראלים מודעים לנזקי האלומיניום, אולם אינם מודעים לכך שדאודורנטים רבים הנמכרים בישראל מכילים אלומיניום.

על פי ד"ר ורד קויפמן מחברת "מעלות – יועצים לניהול ולאיכות" חשיפה לכמויות גדולות של אלומיניום עלולה לגרום לבעיות בריאות שונות כגון: פגיעה במערכת העצבים המרכזים, פגיעה בזיכרון, רעידות, אפטיות ועוד. בשנים האחרונות נמצא בבדיקות מעבדה שנעשו, כי מוצרים המכילים אלומיניום מובילים להיווצרות של גידולים סרטניים. תרכובות האלומיניום משפיעות על הגוף באופן דומה להשפעה של ההורמון הנשי אסטרוגן, הם חודרים לגוף ומחקים את התנהגות ההורמון וכתוצאה מכך נגרמת הפרעה לתהליך הפעולה הטבעי של האסטרוגן, דבר שעלול להוביל לסרטן השד.

מהו דאודורנט בריא?

השימוש בדאודורנט מתחיל בדרך כלל בגיל ההתבגרות, מתפקידו לשלוט בכמויות הזיעה ולמנוע את ריחה, שכאמור, נוצר ממגע בין בקטריות הנמצאות באופן טבעי באזור בית השחי לבין הזיעה המתנדפת מן הגוף. מרבית הדאודורנטים מכילים אנטי פירספירנט (מונע זיעה) שזהו בעצם אותו רכיב המכיל דבקים ואבקת אלומיניום, הסותם את נקבוביות ההזעה למשך שעות, עד יממה. לעומתם, דאודורנטים בריאים הם אלו שאינם מכילים אנטי פירספירנט מונע זיעה, מכילים רכיבים טבעיים – צמחיים בריכוז אופטימלי לגוף האדם המנטרלים את הריח הרע שנוצר מפירוק הזיעה ומפיצים ריח נעים.

בשנים האחרונות מצב השוק השתנה במעט, יותר חברות מציעות דאודורנטים בריאים אשר אינם מכילים אלומיניום, אולם מחירם גבוה, בדרך כלל, מן הממוצע בשוק.

הערה: המדור אינו ממליץ על טיפולים מהסוג המתואר בכתבה וכול טיפול רפואי יש לבצע לאחר התייעצות עם רופא

1 Comment

  1. ד"ר שרון הורכבגר
    10 במאי 2012 @ 17:50

    הבעיתיות הינה בראש ובראשונה במודעות אצל הצרכן הישראלי בהגדרה של המושג אנטי פירספראנט…לצערי אני נתקל במרפאה בבורות מצד הלקוחות בהבנת המושג הנ"ל ….משום שהצרכן מייחס חשיבות חיובית להגדרה הנ"ל והוא אינו יודע לבצע תרגום פשוט שהינו "מניעת זיעה"
    מניעת הזיעה הינה נזק שבא לידי ביטוי לאחר מספר שנים
    קיימות חברות שאינן משתמשות באלומיניום אך ישנה חברה אחת שרמת האמינות הינה גבוהה מאוד והיא "חלאבין"
    המוצרים אינם מכילים אלומיניום ואינם מכילים אלכוהול…
    ההמלצה הינה חד משמעית כפי שעשיתי בזמנו עם קופסת הסיגריות האחרונה זרקתי לפח כחצי קופסא ומאז איני מעשן…
    יש לקחת את כל האנטיפירספראנטים שבבית ולזרוק לפח האשפה של ההסטוריה
    להשתמש אך ורק בללא אלומיניום

    רק בריאות
    ד"ר שרון
    מומחה לבעיות מין ועור

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן