Skip to content

שניים סינים עם כבד מוגדל

תערוכת הגוף – BODIES שחוזרת לישראל, הפכה מזמן לתופעה מתפשטת, תרתי משמע, שבה ביקרו עשרות מיליונים ברחבי העולם. ולמרות מסע ההסברה המרשים של המארגנים, התערוכה עדיין מעוררת שאלות מוסריות וערכיות  מאת ענת מנדל הייתם הולכים לראות תערוכה בה מוצגות גופות אדם? זה מה שתקבלו בתערוכת הגוף BODIES שמוצגת כבר כמה שנים ברחבי העולם וחוזרת לסיבוב שני בישראל, הפעם במתחם […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

תערוכת הגוף – BODIES שחוזרת לישראל, הפכה מזמן לתופעה מתפשטת, תרתי משמע, שבה ביקרו עשרות מיליונים ברחבי העולם. ולמרות מסע ההסברה המרשים של המארגנים, התערוכה עדיין מעוררת שאלות מוסריות וערכיות 

מאת ענת מנדל

מבט חודר למבנה השרירים ולמערכת העצבים
מבט חודר למבנה השרירים ולמערכת העצבים

הייתם הולכים לראות תערוכה בה מוצגות גופות אדם? זה מה שתקבלו בתערוכת הגוף BODIES שמוצגת כבר כמה שנים ברחבי העולם וחוזרת לסיבוב שני בישראל, הפעם במתחם התחנה בתל אביב מה-21 במאי עד ה-31 באוגוסט.

ה-BODIES כבר מזמן אינה עוד תערוכה, אלא תופעה מתפשטת, תרתי משמע, עם אוהדים ומתנגדים. התערוכה מוצגת מזה מספר שנים ברחבי העולם, במקביל, כאשר המוצגים מתחלקים לכ- 20 תערוכות דומות זו לזו.

לדברי מארגני התערוכה, חברת HK Exhibitions, inc  בשיתוף מעבדות ,Dalian Hoffen Bio-technique צפו בה כבר עשרות מיליוני אנשים, והיא נחשבת להצלחה רבה, מן הסתם גם מבחינה כלכלית.

בישראל הוצגה התערוכה במוזיאון המדע בחיפה ועוררה בזמנו זעם רב מצד גורמים חרדים, אך התקיימה כמתוכנן.

בתערוכה מוצגים למעלה מ-200 איברים אמיתיים מגוף האדם, שנשמרו בחומר מיוחד. במרכז התערוכה כ-20 גופות שקופות של בני אדם, רובם סינים, שעורם הופשט מעליהם והם מוצגים בתנוחות שונות ובפעילויות ספורטיביות הלקוחות מחיי היומיום.

זה רק ספורט

הצופים יכולים להציץ לכל חלקי גוף האדם – מוח, לב, ריאות, כבד, עורקים ועוד, לצפות במערכות הגוף השונות, להבחין במבנה השרירים כשהם במאמץ, ולראות כיצד פועלת מערכת העצבים. ויש גם הצצה מיוחדת למערכת הרבייה, כולל אברי מין, וגם לעוברים בשלבים שונים של ההיריון.

התערוכה אינה קלה לצפייה ומצד שני מושכת קהל רב. בני אדם הם יצורים סקרנים מטבעם והם אוהבים להציץ מה קורה אצל האחרים. הפעם מדובר בכניסה ממש לקרביים. רק המוח נותר עדיין בגדר תעלומה מבחינת אופן הפעולה שלו והוא מוצג לראווה במספר וריאציות, כשבאחת מהן הוא ממש פרוס לפרוסות דקות מול המבקרים.

במוזיאון בניו יורק למשל ציידו את המבקרים בשקיות הקאה, ליתר ביטחון, אם כי רוב המבקרים אינם נזקקים לכך ואף יוצאים מהתערוכה עם חיוך על השפתיים.

התערוכה הזכירה לי חוויית ילדות, כאשר הייתי בת 11 או 12 וביקרתי במוזיאון הטבע והמדע לנוער בירושלים, שם הוצגו אברי אדם שונים ועוברים משומרים בצנצנות מלאות פורמלין. נזכרתי מתבוננת במוצגים עם עיניים פקוחות לרווחה, ריחות שחודרים לנשימה ונפש חצויה בין סקרנות רבה לזעזוע עמוק.

אין ספק שהפעם מדובר בקפיצת מדרגה.

תערוכת BODIESמציגה סוג של מסע אל תוך המבנה האנטומי של המכונה המופלאה ביותר על פני כדור הארץ – גוף האדם. פעם זה היה דמיוני לחלוטין, היום זה מוגש לנו במוזיאון ממוזג ואופנתי.  השימוש במוצגים אמיתיים מתעלה על השימוש בתמונות, ספרים ואפילו דגמים מלאכותיים, משובחים ככל שיהיו.

האם כולם תרמו מרצונם המלא את גופם לתערוכה מסחרית?

המיצגים משומרים בטכניקה מהפכנית וחדשנית תוך שימוש בפולימר ייחודי המאפשר שמירת הרקמות האנושיות לצמיתות באמצעות גומי סיליקון נוזלי. זמן השימור אינו מוגבל, תהליך הריקבון הטבעי נמנע, והתערוכה אינה מלווה בריחות לא נעימים כדוגמת הפורמלין. בפועל, יש להודות, הריח בחלל האולם שבו מוצגות הגופות אינו ריח של יצירות אמנות.

מארגני התערוכה מדגישים את החשיבות "החינוכית" של התערוכה, למשל בתרומתה למניעת עישון, השמנה, אלכוהוליזם ומחלות שונות. כדי להדגים זאת מוצגות לראווה ריאות מפויחות של אדם מעשן ליד ריאות נקיות של מי שלא עישן מימיו. כך גם כבד מוגדל כתוצאה מהשמנה ושתיית אלכוהול לצד כבד בריא. פרוסטטה חולה מול פרוסטטה בריאה ועוד.

מטרה נוספת היא העברת מידע בסיסי במדעי החיים, היכרות אישית של הגוף האנושי ודרך פעולתו וכד'.

לצד הבאז התקשורתי וההצלחה המסחרית, התערוכה עוררה ומעוררת ביקורת קשה, שעוסקת בשאלות מוסריות וערכיות הקשורות להעמדת גופות אנשים מתים לתצוגה קבל עם ועולם. המארגנים טוענים, שמדובר בגופות אנשים שתרמו את גופם למדע בהסכמה מודעת. הם דוחים את הטענות, שחלק מהמוצגים שייכים לאסירים סינים שמתו או נרצחו והם "הותרמו" לתערוכה תמורת תשלום עבור גופותיהם או אבריהם החולים.

גם אם נקבל את ההסבר של המארגנים, אני לא מצליחה להימלט מאי הנוחות של הצגת גופות אדם למטרות שאינן מחקר לשמו או למידה אקדמאית מכל סוג שהוא. האומנם כל אותם אנשים שתרמו את גופם למדע הסכימו שגופם או איברים מגופם יוצגו בתערוכה למטרות רווח?

גם ההצהרה של מארגני התערוכה כי היא מתאימה לילדים בליווי הוריהם על מנת שהביקור בה "יגביר את המוטיבציה ללימודי מדעי החיים", מעוררת בי מחשבה אחרת דווקא. אני מקווה, שילדים ייצאו מהתערוכה במידה מסוימת של אי נוחות ועם תובנות לגבי זכות האדם על גופו והצורך בשמירת כבוד המת.

רופא ישראלי שביקר בתערוכה ציין כי לא חידשו לו דבר מבחינת הידע האנטומי, אך הוא נהנה מהרמה הגבוהה של המיצגים והתרשם לטובה מכך שריח הפורמלין נחסך ממנו בתערוכה. מבקרת אחרת  ציינה כי למדה רבות על גוף האדם והרוויחה ידע רב שלא נחשפה אליו קודם לכן.

ויש כאלה שהציצו – ונפגעו. בעיקר הם מביעים הסתייגות קשה מהמוסריות המפוקפקת בעיניהם בהצגת הגופות. אחד האנשים שיצאו מזועזעים מהתערוכה ציין בפני כי הרעיון מזכיר לו את מעשי הפאשיסטים בתקופת השואה כאשר יצרו חפצי אמנות מעורם של נרצחים.

אבל עם ההצלחה אי אפשר להתווכח והמארגנים בארץ מצפים לאלפי מבקרים, שישלמו כל אחד 59 שקלים לכרטיס (49 לחיילים, סטודנטים וגמלאים). המארגנים הכינו מערך הסברה לצופים ובמיוחד לילדים במטרה להעצים את החוויה.

2 Comments

  1. שמוליק
    6 ביוני 2012 @ 0:04

    לכבוד ענת מנדל,

    עלייך לדייק בפרטים! התערוכה Bodies לא הוצגה בעבר במוזיאון המדע בחיפה. התערוכה שהוצגה שם היא Body Worlds – עולמות הגוף, שהיא התערוכה המקורית שמוצגיה "נבנים" ומעוצבים ע"י ממציא השיטה לשימור הגופות גונתר פון האגנס. הוא מקפיד להציג רק גופות של אנשים שתרמו את גופם ספציפית למטרת הצגה בתערוכה, בעודם בחיים.
    זאת לעומת התערוכה Bodies, שאותה הקים אחד מתלמידיו של פון האגנס. אך משום שפון האגנס לא הסגיר את כל סודותיו לשימור הגופות, בתערוכה Bodies הן לא מחזיקות מעמד זמן רב. כמו כן, כאשר הוצעו לתערוכות גופות של "תורמים" סינים, פון האגנס החזיר אותן לאחר שגילה שמקורן מפוקפק, ולעומת זאת, ב-Bodies השתמשו בהן.
    אולי הנכתב לעיל שנוי במחלוקת, אך מה שבטוח זה שלא מדובר עכשיו באותה התערוכה שהיתה במוזיאון המדע בחיפה. חבל להטעות את הקוראים.

    • Anat Mandel
      6 ביוני 2012 @ 10:27

      תודה על הערתך.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן