Skip to content

פרס: אישור חוק לשכת עורכי הדין – נזק היסטורי ומדיני לישראל

נתניהו שוקל מחדש את עמדתו, בשל התנגדות שרי ליכוד לחוק. גם ברק מתנגד. היועמ"ש לא יגן על הצעת החוק בבג"ץ. המשנה ליועמ"ש: "הכנסת מנצלת לרעה את אפשרותה לחוקק חוקים". הנשיא פרס: חקיקה לשם האדרת השלטון ולא לשם הגדרת הצדק, תפגע בשיווי משקלה של הדמוקרטיה.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

נתניהו שוקל מחדש את עמדתו, בשל התנגדות שרי ליכוד לחוק. גם ברק מתנגד. היועמ"ש לא יגן על הצעת החוק בבג"ץ. המשנה ליועמ"ש: "הכנסת מנצלת לרעה את אפשרותה לחוקק חוקים". הנשיא פרס: חקיקה לשם האדרת השלטון ולא לשם הגדרת הצדק, תפגע בשיווי משקלה של הדמוקרטיה.

מאת צבי זינגר וכתבת מגפון

שוקל מחדש. (צילום: ציפי מנשה)

חוק "לשכת עורכי הדין"  – שזכה לכינוי חוק הוועדה למינוי שופטים – אושר בוועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת. אם לא יחול שינוי, תובא הצעת החוק לדיון במליאה בשבוע הבא. בינתיים הודיע ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כי הוא שוקל מחדש את עמדתו לגבי הצעת החוק, שאמורה לבטל את תוצאות הבחירות האחרונות לוועדה בלשכת עורכי הדין. נתניהו הופתע מאופוזיציה חזקה מבית –  שרי ליכוד שמתריעים מפגיעה קשה בהליך דמוקרטי תקין.

 

החוק לביטול תוצאות בחירות תקינות, מסיבות פוליטיות  

 על פי הצעת החוק, יוכלו חברי מועצת לשכת עורכי הדין לסמן בטופס הבחירה לוועדה לבחירת

נשיאת העליון. דורית בייניש

שופטים רק נציג אחד מטעמם, במקום שניים. אם תתקבל הצעת החוק – צפוי הדבר לשנות את מאזן הכוחות בוועדה לבחירת שופטים. אישור החוק יביא לבחירות חדשות בלשכה ובוועדה למינוי שופטים צפוי רוב למתנגדיה של נשיאת בית המשפט העליון, השופטת דורית בייניש.  ולמעשה לא תשקף את מצב הכוחות בלשכה. בבחירות שנערכו בלשכת עורכי הדין בחודש שעבר, נבחרו ומונו שני חברי לשכה מאוהדי בייניש. את ההצעה יזמו חברי הכנסת זאב אלקין ויריב לוין בעידודו ובתמיכתו של השר יעקב נאמן.

  בוועדה תשעה נציגים, וכל מינוי שופט מחייב הסכמה של שבעה מתוך תשעה חברי הוועדה. בהמשך לחילוקי דעות באשר לנטייתם הפוליטית של השופטים המתמנים, מנסים שרים מן הימין – בברכתו ובעידודו של  שר המשפטים – לשנות את תמהיל חברי הוועדה. זהו שלב נוסף בניסיונם המתמשך להשפיע על אופי המועמדים לבית המשפט העליון. אישור החוק יהפוך על פיה החלטה שהתקבלה בהליך דמוקרטי תקין בלשכת עורכי הדין.

 הצעת החוק גררה  ביקורת עזה מכל הכיוונים. השרים דן מרידור, מיכאל איתן, בני בגין, גדעון סער, יובל שטייניץ ולימור לבנת מתנגדים להצעת החוק  וביטאו את התנגדותם בדיון סוער, בסיעת הליכוד, ביום שני. להצעה מתנגד גם יו"ר הכנסת, ח"כ ראובן (רובי) ריבלין, שלא השתתף בישיבת סיעת הליכוד. היועץ המשפטי לממשלה העביר מסר תקיף לפיו לא יגן בבג"ץ על "חוק לשכת עורכי הדין"  אם תוגש נגדו עתירה. להצעת החוק מתנגד גם שותפו של נתניהו לקואליציה, אהוד ברק. "אנו מתנגדים לחוק זה בכל תוקף ונפעל ככל יכולתנו כדי לחסום אותו, עוד לפני שהוא יגיע לחקיקה", אמר ברק בישיבת סיעת "עצמאות" ביום שני.  

 

שומר הדמוקרטיה, מוטרד (צילום: ציפי מנשה)

נשיא המדינה, שמעון פרס, מתח ביקורת חריפה על הצעת החוק ועל הצעות חוק דומות, הנמצאות כיום בשלבי דיון שונים. "ערעור עצמאות המשפט, או הטלת ספק בערכיותו, עלולים לגרום לנזק היסטורי ומדיני למדינת ישראל", אמר פרס בטקס השבעתם של 21 שופטים. "אסור שתהיה על השופטים אימת רשות שלטונית, או צללי מפלגתיות". על גל החקיקה האנטי דמוקרטי בכנסת אמר הנשיא: "חקיקה אך לשם האדרת השלטון ולא לשם הגדרת הצדק, גם אם היא נעשית על ידי גוף שנבחר דמוקרטית, עלולה לפגוע בשיווי משקלה של הדמוקרטיה; על החקיקה הפרלמנטארית לשמור מכל משמר על נשמת אפה הדמוקרטית – על זכויות אדם, על זכויות המיעוט, על חופש ההתאגדות, על חופש הביטוי ועל חופש העיתונות. דמוקרטיה בנויה גם על איזון וריסון – היא איננה שלטון ללא מצרים".

הנשיא התייחס גם ליוזמת חקיקת חוק התרומות ואמר: "הטלת מגבלות על קבלת תרומות הניתנות למוסדות ולארגונים בישראל לא תמנע מהם מלנסות דרכים אחרות לעשות זאת. בעולם פתוח אולי אפשר לפקח על זרימת כספים, אבל אי אפשר לפקח על זרימת דעות".

הידיים ידי יעקב

במהלך הדיון הסוער התברר כי שר המשפטים, יעקב נאמן, מחזיק בעמדות המנוגדות לדעתם של בכירי משרד המשפטים. בעוד שנציגו של השר אמר בשמו כי השר תומך בנוסח החדש ולא רואה שום הצדקה להביאו בפני ועדת השרים לחקיקה כדי לגבש עמדה, הציגה נציגת משרד המשפטים עו"ד אורית קורן, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה עמדה שונה. קורן אמרה, כי "הצעת החוק הזאת מעידה על עצמה בצורה ברורה שתכליתה אינו אלא שינוי בדיעבד, רק משום שתוצאות הבחירה לא מוצאות חן בעיני ח"כים כאלה או אחרים. הכנסת מנצלת לרעה את אפשרותה לחוקק חוקים". השר נאמן לא נכח בישיבה. הוא מקפיד להיעדר מדיוני ועדת חוקה חוק ומשפט, נוהג שהוא מאמץ כאשר דנים בסוגיות עקרוניות רבות.  

נקודה נוספת ומשמעותית היא השפעתו של התיקון לחוק לשכת עורכי הדין על הרכב הוועדה למינוי דיינים. שם ניכרת תמיכתה הגורפת של סיעת ש"ס בכנסת, אשר מעוניינת במינוי דיינים בעלי אפיונים אורתודוקסים מחמירים לבתי הדין הרבניים. בנושא זה לא ניכרו מאמצים מיוחדים של שופטים בדימוס וחברי אופוזיציה, כדי לסכל את מגמת ההתחרדות שמסתמנת בבתי הדין הרבניים באופן עקבי. על פי החלטת ראש הממשלה, גם נושא זה יושהה לפחות בשלושת החודשים הקרובים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן