Skip to content

רב עיר בחצי משרה?

המועצות המקומיות ראש פינה ויסוד המעלה טענו, כי התקנות מחייבות אותן למנות ולממן רב עיר במשרה מלאה, למרות הביקוש המועט לשירותי הדת במקום ולמרות מצבן הכלכלי. עתירתן אמנם נדחתה, אך לדעת הרוב, אין לפרש זאת ככפייה למינוי רב עיר על כל רשות מקומית
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

המועצות המקומיות ראש פינה ויסוד המעלה טענו, כי התקנות מחייבות אותן למנות ולממן רב עיר במשרה מלאה, למרות הביקוש המועט לשירותי הדת במקום ולמרות מצבן הכלכלי. עתירתן אמנם נדחתה, אך לדעת הרוב, אין לפרש זאת ככפייה למינוי רב עיר על כל רשות מקומית

מאת אורלי ממן

"סמכות מינוי רב עיר הינה סמכות רשות ולא חובה, ולפיכך יש לרשות שיקול דעת אם למנותו, בהתאם לנסיבותיה הפרטניות, ובהן מאפייניה החברתיים והתרבותיים וצרכי תושביה" – זאת האמירה שיצאה מבג"ץ בהחלטה בעתירה שהגישו הרשויות המקומיות, ראש פינה וייסוד המעלה, שנוכח מספר התושבים  הנזקק לשירותי דת במקום,  ביקשו שלא להחזיק רבני עיר  במשרה מלאה, אם בכלל. יצוין כי לצד אמירה עקרונית זו, העתירה לגופה נדחתה.

המועצות המקומיות ראש פינה ויסוד המעלה טענו, כי התקנות מחייבות אותן למנות ולממן רב עיר במשרה מלאה, למרות הביקוש המועט לשירותי הדת במקום ולמרות שהן מצויות בקשיים כלכליים. בעתירה ביקשו המועצות כי ייקבע, שהתקנות המחייבות אותן להעסיק רב ללא יכולת לצמצם את היקף משרתו אינן סבירות באופן קיצוני, ולחלופין – כי ניתנו בחוסר סמכות.

לטענת המועצות, נושא מעמדם, היקף משרתם ותקופת כהונתם של רבני העיר ראוי שייקבע בחקיקה ראשית ולא בחקיקת משנה, דוגמת התקנות.

בהסתמך על הטענות בדבר סוג החקיקה הראוי לקביעת מינוי רבני ערים, דחה בג"ץ את העתירה. השופט חנן מלצר קבע, כי למרות שסוגיית מינויי רבני ערים ואופן כהונתם הינו נושא חשוב, הוא אינו כה "גורלי" שמתחייב להסדירו אך ורק בחקיקה ראשית.

"ייתכן שהמצב המצוי, שבגינו הוגשה העתירה שלפנינו, איננו 'רצוי' בבחינת הסדר נורמטיבי ממצה; ייתכן שהידרשות של המחוקק הראשי למכלול התנהלותם של רבני עיר היתה עדיפה, על פניה, מהאצלת הסמכות למחוקק-המשנה. אך מכאן ועד לקביעה כי המצב הנוכחי הוא בלתי חוקי, הדרך ארוכה", כתב השופט.

בשולי דבריו הוסיף השופט מלצר, כי לא ראוי לאפשר לרשות מקומית להיוותר ללא רב עיר, וזאת גם אם מספר התושבים הנזקקים לשירותיו מועט. על דבריו אלה חלקו השופטות החברות בהרכב, בייניש וארבל. השופטות ציינו, כי למרות שאין מקום לקבל את העתירה, גם אין לפרש זאת ככפייה למינוי רב עיר על כל רשות מקומית.

לדברי בייניש וארבל, "באופן עקרוני, סמכות מינוי רב עיר הינה סמכות רשות ולא חובה ולפיכך יש לרשות שיקול דעת אם למנותו, בהתאם לנסיבותיה הפרטניות ובהן מאפייניה החברתיים והתרבותיים וצרכי תושביה".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן