Skip to content

קריאה עולמית דחופה להציל את יערות הגשם באמזונס

הקונגרס בברזיל אישר הצעת חוק שמאפשרת לכרות ללא הגבלה חלקים נרחבים של האמזונס. רק נשיאת ברזיל, דילמה רוסף, יכולה להטיל וטו. מאת סבירם ליאור
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הקונגרס בברזיל אישר הצעת חוק שמאפשרת לכרות ללא הגבלה חלקים נרחבים באזור האמזונס. רק נשיאת ברזיל, דילמה רוסף, יכולה להטיל וטו. הלחץ המקומי מתגבר, אבל מאמץ בינלאומי יכול להוכיח לנשיאה שהמוניטין הבינלאומיים שלה בסכנה

מאת סבירם ליאור

חשיבות יערות הגשם בברזיל ידועה לרבים: יערות הגשם אחראים ל 20% מתפוקת החמצן העולמית שאנו נושמים. כמו כן, יערות הגשם טומנים בחובם הרבה תגליות ותועלות בתחום הרפואה, ביולוגיה ואפילו עשויים להיות אחראים למערכת הוויסות האקלימית של כדור הארץ.

יער גשם Sarah Arbogast / FreeDigitalPhotos.net
יער גשם (צילום: Sarah Arbogast / FreeDigitalPhotos.net)

בשנים עברו הינו עדים לבירוא מסיבי של יערות הגשם וסכנה להכחדתם, שבעקבותם הופעל לחץ מקומי ועולמי מאסיבי על ברזיל. ואכן, בעשורים האחרונים, בעקבות חקיקה בין לאומית ואכיפה באמצעות לוויינים, הפחיתה ברזיל באופן דראסטי את בירוא היערות.

החוק החדש יפנה שטח ששווה לגודלן של צרפת ובריטניה יחד 

על רקע זה, מפתיע שבימים אלו אישר הקונגרס הברזילאי חוק שמשמעותו מתן יד חופשית לחקלאים ולכורתי עצים לכרות חלקים נרחבים באזור האמזונס. החוק החדש יפנה שטח ששווה לגודלן של צרפת ובריטניה יחד לכריתת עצים ללא הגבלה  וייתן לכורתי עצים חנינה על כל בירוא היערות הלא חוקי שבוצע בעבר. נוסף על הנזק העצום ליער הגשם בברזיל, הסכנה בחוק זה היא להוות תקדים למדינות אחרות לנהוג בצורה דומה. 

דילמה לנשיאה דילמה

הזכות להטיל וטו על החוק נתונה בידיה של הנשיאה, דילמה רוסף. ברזיל היא מדינה שמתפתחת במהירות ונאבקת לחלץ עשרות מיליונים מעוני. למרות הוכחות שפיתוח וצמיחה אינם דורשים בירוא יערות, הלובי החקלאי החזק שעזר לדילמה להיבחר לוחץ עליה לכרות את יער הגשם לטובת רווח כספי.

הקרב בברזיל אינו פוליטי בלבד – פעילים נרצחים, מאוימים ומושתקים. אבל שרי סביבה לשעבר ואזרחיות ואזרחים ברחבי ברזיל ממשיכים לשלוח לדילמה מסר ברור שהם נחושים להציל את האמזונס. דילמה עומדת בפני לחץ מקומי גובר והולך, כש-79% מאזרחי ברזיל מתנגדים לחוק.

העיתוי מוצלח למתנגדים, הואיל ובעוד שבועות ספורים תארח דילמה את הועידה הסביבתית הגדולה ביותר בעולם. מקורות פנימיים סבורים שדילמה לא יכולה לפתוח את הוועידה כמנהיגה שאישרה את הרס יערות הגשם. 

ארגון אוואז

אוואז, ארגון הפועל להבאת נושאים מגוונים הקשורים לפעילות הומניטרית וירוקה לציבור העולמי והמנהל קמפיינים מקוונים, מתריע ומבקש: "גורל יערות הגשם בברזיל בסכנה אמיתית. אבל בתקופה שהנשיאה דילמה חשופה כל-כך ללחץ ציבורי, אנחנו יכולים להשתמש בכוח האזרחי העצום שלנו כדי להשיג נצחון עבור כל כדור-הארץ".

העצומה הנ"ל תוגש על-ידי שרי הסביבה לשעבר של ברזיל ישירות לנשיאה דילמה רוסף:

"בשלוש השנים האחרונות, זכינו במאבק אחרי מאבק, כנגד כל הסיכויים. עכשיו, בואו נפעל יחד לפני שיהיה מאוחר מדי לעצור את הרס האמזונס, כדי להגן על כדור הארץ ולבסס את מעמדה של דילמה כמנהיגה סביבתית עולמית אמיתי".

חתמו על העצומה הדחופה

צילום: Sarah Arbogast / FreeDigitalPhotos.net

3 Comments

  1. סבי
    28 במאי 2012 @ 16:19

    לאחר שנשיאת ברזיל, דילמה רוסף, לא ביטלה את השינויים בחוק הגנת היערות והעניקה למעשה חנינה לפושעים שבזזו והרסו חלקים נרחבים מיערות הגשם של האמזונס, יער הגשם נותר חשוף יותר מאי פעם להרס מידי אדם.

    אנחנו לא מתכוונים לוותר. הצטרפו למאבק על האמזונס. שתפו

    https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10150999453556514&set=a.128220501513.132325.44385426513&type=1&theater

  2. סבי
    28 במאי 2012 @ 16:12

    עדכון: 25 מאי 2012
    הלחץ הציבורי אילץ את דילמה להטיל וטו על כמה מהחלקים השנויים במחלוקת ביותר בחוק, אבל היא לא הצליחה להשתיק את מסורי השרשרת. היום הכוח של שני מיליון בני אדם כבר הגן על יערות האמזונס מטבח חסר תקדים, אבל המאבק להגן על יערות הגשם יימשך.

  3. סבי
    28 במאי 2012 @ 16:07

    Update: 25 May 2012
    Public pressure has forced Dilma to ditch some of the most controversial parts of the Forest law, but she failed to silence the chainsaws and establish her climate credentials ahead of Rio+20. Today the power of two million people has shielded the Amazon from an unprecedented massacre, but the fight to protect the rainforest will continue. Click here to read more.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן