Skip to content

מחאה המונית בספרד נגד תוכנית הצנע

"הם לא מייצגים אותנו", זעקו רבבות במדריד נגד צעדי הצנע של ממשלת ספרד. האבטלה במדינה מרקיעה שחקים: כרבע מכלל העובדים וכמחצית הצעירים אינם מוצאים תעסוקה מאת גרשון גירון המחאה הספרד נגד תוכנית הצנע להיחלצות מהמשבר הולכת ומתרחבת. לאחר הפגנות הענק שהתקיימו בסוף השבוע סירבו חלק מהמפגינים לפנות את כיכר פוארטה דל סול שבמרכז מדריד עד מוצאי […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"הם לא מייצגים אותנו", זעקו רבבות במדריד נגד צעדי הצנע של ממשלת ספרד. האבטלה במדינה מרקיעה שחקים: כרבע מכלל העובדים וכמחצית הצעירים אינם מוצאים תעסוקה

מאת גרשון גירון

כיכר שער השמש במדריד
כיכר פוארטה דל סול עמוסה ברבבות מפגינים. חוסר אמון מוחלט גם בממשלה החדשה

המחאה הספרד נגד תוכנית הצנע להיחלצות מהמשבר הולכת ומתרחבת. לאחר הפגנות הענק שהתקיימו בסוף השבוע סירבו חלק מהמפגינים לפנות את כיכר פוארטה דל סול שבמרכז מדריד עד מוצאי השבת, נותרו הבוקר בכיכר מפגינים קולניים לא מעטים, והמשטרה הנוכחת בכוחות מוגברים אינה מתערבת בנעשה. מפגינים רבים התאספו גם בברצלונה ובשמונים ערים אחרות בספרד.

האירועים ההמוניים הללו, המתבצעים בתיאום מוחלט בין מארגניהם, מציינים את שיבת ה"אינדיגנאטוס" (מילולית: "הזועמים") כפי שמכונים המפגינים שהובילו את התנועה העממית הסוחפת ביותר באירופה נגד הקיצוצים וצעדי הצנע. תנועות מחאה דומות נגד ניסיונות הממשלות לאזן את תקציביהן באמצעות קיצוץ הוצאות ציבוריות צצו מאוחר יותר בכל רחבי אירופה.

אלפים רבים הגיעו אמש לכיכר במדריד, מכל רחבי ספרד. שעות רבות צעקו המפגינים, קפצו, שרו ונופפו ממחטות לבנות. הרגע הדרמטי ביותר היה רגע "הצעקה השקטה" – דקת דומיה בידיים מונפות, שאחריה פרצה שאגה אדירה.

גם אם המפגינים יתפזרו הם עתידים לשוב, מאחר שהממשלה אישרה שלושה ימי מחאה נוספים במדריד. בשיאן הקיפו הפגנות המחאה כשישה מיליון מתוך 46 מיליון אזרחי ספרד.

ההפגנות החדשות, שאורגנו על ידי "תנועת ה-15 במאי" (הקרויה כך על שם תאריך ההפגנה ההראשונה אשתקד) שונות בהיבט עיקרי אחד: החל מדצמבר 2011 שולטת בספרד ממשלה שמרנית. גם המשבר הכלכלי בספרד החמיר מאז השנה שעברה. המדינה נמצאת במיתון עמוק, שיעור האבטלה הכללי מגיע ל-24%, ואילו בקרב העובדים הצעירים, אלה שגילם נמוך מ-25, מדובר בקטסטרופה: 50% מהם אינם מוצאים עבודה. הממשלה קיצצה מיליארדים מתקציבה והעלתה מיסים כדי לצמצם את הגירעון בתקציב.

"אנחנו עייפים באמת מהמצב," אמר אחד המוחים במדריד, "והממשלה החדשה אינה שונה. הם גונבים את כספנו ומוסרים אותו לבנקים".

עד כה לא נתקלו כמעט צעדי הצנע בספרד בהתנגדות אלימה, למעט התנגשויות אחדות עם המשטרה ומעצרים בברצלונה וולנסיה. גם הממשלה החדשה, שהתחייבה לקיים את הסדר הציבורי ולמנוע הקמת מאהלים חדשים, דחקה במפקדי המשטרה להפעיל "שיקול דעת" בטיפולם במחאה הציבורית.

תנועת המחאה המקורית, ה-15 במאי, זוכה לאשראי על מניעות עשרות פינויי בתים בגין אי תשלום משכנתאות, אך הסוציולוג איגנאסיו אורקויזה שחקר את התנועה מטעם "קרן אלטרנטיבה" המזוהה עם השמאל, טוען שהצלחתה בשינוי מדיניות הממשלה ומעשיה היתה למעשה שולית. "ההפגנות לא עשו יותר מאשר לחשוף – לזמן קצר – סוגיות אחדות", הסביר, "אבל המשבר הכלכלי בספרד והמערכת הפוליטית לא השתנו. הם בדיוק כפי שהיו בשנה שעברה".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן