Skip to content

יוון בפני הכרעה גורלית: האם להישאר בגוש היורו – או לפרוש?

נשיא המדינה נפגש עם מנהיגי מפלגות בניסיון נואש להקים ממשלה חדשה. האלטרנטיבה: בחירות חדשות.  אירופה צופה מהצד בהתנגדות המתגברת לצעדי הצנע, שעלולה לסכל את תכנית החילוץ ולהביא לזעזוע קשה במדינת גוש היורו מאת גרשון גירון נדנדת הפוליטיקה היוונית מאיימת לסחרר את אירופה. ציפראס והנשיא פפוליאס המשבר הפוליטי ביוון בעקבות קריסת הכלכלה המקומית ואילוץ הממשלה להנהיג צעדי […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

נשיא המדינה נפגש עם מנהיגי מפלגות בניסיון נואש להקים ממשלה חדשה. האלטרנטיבה: בחירות חדשות.  אירופה צופה מהצד בהתנגדות המתגברת לצעדי הצנע, שעלולה לסכל את תכנית החילוץ ולהביא לזעזוע קשה במדינת גוש היורו

מאת גרשון גירון

נדנדת הפוליטיקה היוונית מאיימת לסחרר את אירופה
נדנדת הפוליטיקה היוונית מאיימת לסחרר את אירופה. ציפראס והנשיא פפוליאס

המשבר הפוליטי ביוון בעקבות קריסת הכלכלה המקומית ואילוץ הממשלה להנהיג צעדי צנע כחלק מתוכנית הבראה שהיא תנאי להעברת סיוע בינלאומי מגיע היום לנקודת הכרעה. בימים אלה נעשה מאמץ עליון להקים ממשלה מתפקדת שתוכל לקבל החלטות בנושא המחיר שתשלם יוון כדי להיחלץ מהמשבר – אך בינתיים כל המאמצים הללו עולים בתוהו.

הבחירות שנערכות לאחרונה לא העניקו רוב לשום גוש פוליטי, מה שיצר שיתוק מוחלט של הפוליטיקה המקומית. שבע מפלגות נכנסו לפרלמנט באתונה, אך אף אחת מהן לא זכתה ביותר מ-19% מקולות הבוחרים. המועד האחרון להקמת ממשלה חדשה הוא יום חמישי השבוע, אחריו יוכרזו בחירות חדשות שיתקיימו בחודש הבא. הנשיא פפוליאס אמר שהוא מקווה שיצליח לעזור להקים ממשלת אחדות, והוסיף ש"המצב ביוון חמור למדי." אלא שככל שעוברים הימים המצב נראה חמור יותר.

אתמול זימן אליו הנשיא, קרולוס פפוליאס, את מנהיגי שלוש המפלגות הגדולות, שכשלו כולם בניסיון להקים ממשלה.

מנהיג מפלגת סיריזה השמאלית הרדיקלית, אלכסיס ציפראס, אמר אחר כך שהמפלגות האחרות מבקשות להפוך את מפלגתו ל"שותפה לפשע" והוסיף: "איננו יכולים לעשות זאת". ציפראס שיער בציניות ששתי המפלגות הגדולות האחרות, הדמוקרטיה החדשה והמפלגה הסוציאליסטית (פאסו"ק), ירכיבו קואליציה עם מפלגה קטנה יותר, השמאל הדמוקרטי. מפלגת השמאל הדמוקרטי גינתה את דברי ציפראס בבחינת "בושה", והאשימה אותו בשקר ובהשמצה.

ציפראס, שמפלגתו היא השנייה בגודלה בפרלמנט החדש, אמר ששלוש המפלגות האחרות מסוגלות להקים ממשלת רוב בלי לצרף את מפלגתו המתנגדת לתוכנית הצנע שנכפתה על יוון בתמורה לתוכנית חילוץ כלכלית. על פי הסקרים עתידה מפלגתו סיריזה לזכות במרב הקולות אם יערכו המדינה בחירות חדשות. "שלוש המפלגות נהנות מרוב של 168 מושבים יחד", אמר ציפראס, "הן יכולות להמשיך. הן לוחצות עלינו להצטרף, בקשה לא הגיונית וחסרת תקדים. הם רוצים שאנחנו ניתן להם תחושת חוקיות מזויפת"

מפלגת השמאל הדמוקרטי מסרבת להצטרף לקואליציה בלי סיריזה. מנהיג המפלגה הסוציאליסטית (פאסו"ק), אוונגלוס וניזלוס, אמר שמפלגתו תעשה כל מה שבכוחה לצורך הקמת ממשלת אחדות לאומית, אך היא מוכנה גם לבחירות חדשות.

על פי סקר שפורסם בשבת, ארבעה מכל חמישה יוונים לא ישנו את הצבעתם אם יערכו בחירות חדשות. על פי סקר אחר שבעה מכל עשרה בוחרים תומכים בממשלת אחדות לאומית, שפירושה השארות בגוש היורו ובליעת גלולת הצנע המרה.

ציפראס, המתבשם מהצלחת מפלגתו בבחירות האחרונות ומסיכויי הצלחתה בבחירות העשויות להתקיים בקרוב, נשא בשבוע שעבר נאום קיצוני נגד תוכנית הצנע שכפו על יוון האיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית, אולם שישה מכל עשרה יוונים חושבים שתוכניותיו להצלת יוון אינן מציאותיות.

אירופה עוקבת בחרדה אחר הנעשה ביוון, תוך חשש בלתי מסותר שהמהומה הפוליטית עלולה להוביל לאי-תשלום חובות ולפשיטת רגל של יוון שתאיים על עתיד גוש היורו ועל הבנקים הגדולים ביבשת. המדינות המלוות ליוון, גרמניה בראשן, הודיעו שאם יוון לא תקיים את תנאי החילוץ, הן יחדלו לממן את תשלום חובותיה.

היוונים, גם אלה שהצביעו למפלגות המתנגדות לחילוץ מבינים את משמעות הדברים. כותרות העיתונים בשבת דיברו על "בחירות על הטיטניק", ועל "פתיחת דלת היציאה מגוש היורו".

17 מדינות גוש היורו מודאגות מאוד מהמתרחש ביוון, שמא היעדר ההנהגה ישבש את תוכנית החילוץ ליוון ויוביל ליציאתה החפוזה מגוש היורו. התגשמות תסריט כזה עלולה לגרור אחריה ממשלות נוספות ביבשת, כגון ספרד ופורטוגל. כלכלת אירופה שבירה, וכל הלם כלכלי עלול להכניסה למיתון עמוק שיהיו לו השלכות חמורות על הכלכלה העולמית כולה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן