Skip to content

הפלסטינים מציינים את יום האסון הלאומי, הנכבה

בקבר רחל התפרעו הבוקר עשרות פלסטינים והתעמתו עם כוחות צה"ל. כך גם סמוך ליישוב בחברון ובמחסום קלנדיה. תהלוכות מחאה יצאו מהמסגדים המרכזיים בחברון, רמאללה, טול כרם, שכם וקלקיליה. ברמאללה תתקיים העצרת המרכזית. למרות הכל, גופים דתיים וחברתיים רבים בישראל החליטו לא לארגן השנה עצרות או הפגנות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בקבר רחל התפרעו הבוקר עשרות פלסטינים והתעמתו עם כוחות צה"ל. כך גם סמוך ליישוב בחברון ובמחסום קלנדיה. תהלוכות מחאה יצאו מהמסגדים המרכזיים בחברון, רמאללה, טול כרם, שכם וקלקיליה. ברמאללה תתקיים העצרת המרכזית. למרות הכל, גופים דתיים וחברתיים רבים בישראל החליטו לא לארגן השנה עצרות או הפגנות

מאת אליק מאור

העם הפלסטיני מציין היום את הנכבה, יום האסון הלאומי. למרות ההערכות שיום זה יעבור בשקט יחסי, עשרות פלסטינים ידו אבנים לעבר כוחות הביטחון סמוך ליישוב היהודי בחברון וגם במחסום קלנדיה, מצפון לירושלים. בקבר רחל התפרעו הבוקר עשרות פלסטינים והתעמתו עם כוחות צה"ל. פלסטינים, חלקם רעולי פנים, השליכו אבנים לעבר המתפללים במתחם קבר רחל. בעת ההיא שהו במקום עשרים מתפללים. איש לא נפגע.

אירועי הנכבה באוניברסיטת ת"א אתמול
האירוע לציון יום הנכבה באוניברסיטת ת"א אתמול (צילם: איתן אלחדז)

יום הנכבה  מסמל לגבי הפלסטינים את יום האסון. לתפישתם, 14 במאי 1948, היום בו הוקמה מדינת ישראל, הוא היום המסמל את אבדן חירותם וגירושם מבתיהם ומכפריהם. משטרת ישראל העלתה כוננות היום וכך גם צה"ל.

בכיכר השעון ברמלה, נערכת בצהריים עצרת מרכזית לרגל הנכבה. בשעה 12 בצהריים הושמעה צפירה למשך 64 שניות (שנות קיומה של מדינת ישראל), ותהלוכות מחאה יצאו מהמסגדים המרכזיים בחברון, רמאללה, טול כרם, שכם וקלקיליה. ברמאללה יחל הטקס המרכזי בסמוך לקברו של יאסר ערפאת, ומשם יצעדו ההמונים לעבר כיכר מנארה בעיר, שם תיערך עצרת מרכזית.

באצטדיון א-ראם מצפון לירושלים תקיים הרשות הפלסטינית, טורניר כדורגל בהשתתפות 17 קבוצות מהגדה המערבית. ועדת המעקב העליונה של ערביי ישראל הכריזה גם היא על שביתה כללית במוסדות חינוך ובעסקים במגזר. למרות הכל, גופים דתיים וחברתיים רבים החליטו לא לארגן השנה עצרות או הפגנות.

אתמול צוין "יום הנכבה" באוניברסיטת ת"א, שהצית עימות חריף גם בכנסת, עוד לפני שהתרחש האירוע עצמו באוניברסיטה. הנהלת אוניברסיטת תל אביב, שהגיעה לדיון בוועדת החינוך של הכנסת, על מנת לתת הסברים על החלטתה לאשר את קיומו של הטקס בתחומה – לא שיכנעה את חברי הכנסת מהימין, שתבעו לגרוע מתקציבה בהתאם ל"חוק הנכבה".

יצוין כי הכנסת אישרה לפני כחודשיים את חוק הנכבה, המאפשר למדינה לשלול מימון ממשלתי מגופים שונים, רשויות ומוסדות, אשר ישללו את ערכי הבסיס של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית.


 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן