Skip to content

הכי כואב: כשהאדם שאתה אוהב כבר לא אוהב אותך

לפעמים, אחרי לב שבור, ניקח איזה פסק זמן לצורך תיקונים. אבל לא יעבור זמן רב, ושוב נפקיר את הלב לאהבה, כאילו זו תכליתו היחידה מאת שרית פרקול מהו גיהינום? אני סבור שזה הסבל הנובע מחוסר היכולת לאהוב – פיודור דוסטויבסקי, "האחים קרמזוב" דוסטויבסקי טוען שגיהינום, כלומר, הדבר הגרוע ביותר שאדם יכול לתאר לעצמו, הוא אי היכולת […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

לפעמים, אחרי לב שבור, ניקח איזה פסק זמן לצורך תיקונים. אבל לא יעבור זמן רב, ושוב נפקיר את הלב לאהבה, כאילו זו תכליתו היחידה

מאת שרית פרקול

מהו גיהינום? אני סבור שזה הסבל הנובע מחוסר היכולת לאהוב – פיודור דוסטויבסקי, "האחים קרמזוב"

דוסטויבסקי טוען שגיהינום, כלומר, הדבר הגרוע ביותר שאדם יכול לתאר לעצמו, הוא אי היכולת לאהוב. נראה לי שאני לא מכירה באופן אישי אדם שאינו מסוגל כלל לאהוב, ובוודאי שאינני יודעת אילו ייסורי נפש עוברים עליו, אם הוא בכלל מסוגל להרגיש משהו. ייתכן שמדובר באותם סוציופתים, שמסוגלים לרצוח אפילו את הוריהם-מולידיהם בלי להניד עפעף. אם הם חווים גיהינום בעודם בחיים – מגיע להם.

לשמחתי אני כן מכירה, באופן אישי אפילו, מגיל מאוד צעיר, את היכולת לאהוב. ואני יודעת שהיכולת הזאת באה קומפלט עם שתי תופעות לוואי דרמטיות ביותר, שניתן אולי להשוותן למצב בי-פולארי, או מאניה-דפרסיה, מבחינת ההבדלים הקיצוניים ביניהן.

אדם שיכול לאהוב יכול להרגיש ברקיע השביעי. אופוריה היא מילה קטנה על אדם מאוהב ונאהב, בשיא אהבתו, כשאף ענן, אפילו הכי קטנטן, אפילו הכי לבנבן, עדיין לא מבצבץ בשמי התכלת של האהבה.

זוג אוהבים
להרגיש ברקיע השביעי (צילם: עמית מנדלזון)

במצב של אהבה, פתאום נזהרים הרבה יותר כשחוצים את הכביש, כי החיים הופכים פתאום כל כך כיפיים, שחבל להפסיד אותם. במצב של אהבה, אדם רואה את עצמו נשקף בעיני האהוב-האוהב ומרגיש הכי יפה, הכי טוב, הכי חכם, הכי סקסי, הכי משעשע בעולם. אין, אין על ההרגשה הזאת. לא סתם שר נט קינג קול  – הדבר הגדול ביותר הוא לאהוב ולהיות נאהבים בחזרה.

אבל מהצד השני של הרקיע השביעי הזה, מחכה פעמים רבות הנפילה. "מאיגרא רמא לבירא עמיקתא". ככל שההתעלות רבה יותר, מטבע הדברים, הנפילה חזקה יותר וכואבת יותר. וכמו שאין תחושה טובה כמו תחושה של אהבה, אין תחושה מחורבנת כמו תחושה של אי-אהבה. של אהבה שאזלה פתאום, או של לב שבור. שברון הלב הזה, התאיידותה של אהבה, הידיעה שהאדם שאתה אוהב כבר לא אוהב אותך. היש נורא מכך?

האם זה – ולא היעדר האהבה מלכתחילה – הוא הגיהינום האמיתי?

אבל כמו שרובנו חוטאים על ימין ועל שמאל בעולם הזה, בלי לחשבן הרבה לגבי מה שיהיה אחרי מותנו, כך, כנראה, קורה גם עם האהבה. אנחנו מחפשים אותה, אנחנו נופלים לתוכה כעל מוצאי שלל רב, אנחנו מתענגים עליה ומתפלשים בתוכה. ויהיה מה שיהיה אחר כך.

לפעמים, אחרי לב שבור, ניקח איזה פסק זמן לצורך תיקונים. אבל לא יעבור זמן רב, ושוב נפקיר את הלב לאהבה, כאילו זו תכליתו היחידה.

"תרקוד כאילו איש לא מסתכל, תשיר כאילו אף אחד לא שומע, תאהב כאילו מעולם לא נפגעת ותחייה כאילו זה גן עדן עלי אדמות".

  • יש לכם סיפור על אהבה מטורפת או על לב שבור? שתפו אותנו

5 Comments

  1. אלכס
    19 ביולי 2012 @ 11:14

    "תרקוד כאילו איש לא מסתכל, תשיר כאילו אף אחד לא שומע.. כמה קלישאות אפשר למכור לבן אדם ברגעים של חולשה?"

  2. מיכל, ירושלים
    14 בפברואר 2012 @ 0:24

    אני מניחה שאת צודקת. זה כמו שבדר"כ אישה אחרי לידה לא מסוגלת לחשוב על ילד נוסף, אבל אחרי שעובר זמן מסויים זה בדרכ קורה שוב מרצון. בכל אופן, גם בקטגוריות הלבבות הנשברים, יש כאלה רגישים יותר ורגישים פחות. את שלי ייצר בורא עולם מזכוכית לא משוריינת בעליל…

  3. מגפון עיתון ישראלי עצמאי
    13 בפברואר 2012 @ 20:30

    […] >>> הכי כואב: כשהאדם שאתה אוהב כבר לא אוהב אותך […]

  4. מיכל, ירושלים
    13 בפברואר 2012 @ 16:58

    חשבתי על זה לא מזמן.

    הכרתי בחור בן 27 שאמר לי שמעולם הוא לא אהב אף בחורה. היו לו חברות למשך תקופות ארוכות. הוא כיבד אותן, נמשך אליהן והיה לו טוב איתן אבל הוא לא אהב מעולם. הוא גם סיפר לי שלפעמים, כשבחורה מחליטה לסיים את הקשר היא מצפה שהוא ינסה לשכנע אותה לחזור, או לפחות שיתקשר אחרי כמה ימים ויאמר שהוא מתייסר, אבל נאדה. שאלתי את עצמי אם עדיף לחיות כך ולחסוך פגיעות כואבות או לאהוב ברמות מטורפות ולקבל בוקס ששובר אותך לרסיסים קטנטנים.

    זכיתי לאהוב וזה דבר מדהים, אבל אני לא יודעת איך מרגיש בן אדם שלא זכה לכך וגם נמנעו ממנו גם רגשות כואבים. אולי זה עדיף. לא יודעת… לא החלטתי עדיין.

    • שרית פרקול
      13 בפברואר 2012 @ 18:23

      מיכל – אולי זה תלוי באיזה שלב של חייך שואלים אותך. אולי אחרי שברון לב או אכזבה גדולה, אדם יכול להגיד לעצמו שעדיף לחסוך את כל הכאב הזה. אבל כחלוף הזמן, האדם שמסוגל לאהוב כנראה תמיד יהמר שוב על הריגוש הזה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן