Skip to content

מתי עדיף לאישה להכיר בן זוג, כשהיא מבייצת באופן טבעי או על גלולות?

מחקר חדש מנסה לבדוק מה ההשפעות שיש לנטילת גלולה על בחירת בני זוג, והאם שביעות הרצון של נשים שמתחילות מערכת יחסים כשהן על גלולות גדולה או קטנה יותר.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הנושא של שינויים בהעדפות, רצונות והתנהגויות של נשים כתלות בשלב המחזור החודשי שהן נמצאות בו, מייצר הרבה מחקרים לאחרונה, שאת חלקם סקרתי כאן בבלוג (למשל, פה, וכאן, ופה, וגם כאן, וכאן, ויש אפילו קטגוריה נפרדת שמוקדשת למחקרים הללו). באופן עקרוני, המחקרים הללו מראים שנשים דרוכות יותר בשלב הפורה ביותר במחזור, דריכות הגורמת להן בין השאר לגלות העדפה מוגברת לגברים עם גנים טובים (כפי שנמדדים על ידי סימטריה בפנים, רמות טסטוסטרון גבוהות, דומיננטיות וכו’). אחת השאלות המעניינות בהקשר הזה היא מה קורה אם נשים שלוקחות גלולות למניעת הריון? במצב כזה, כל הרגישויות שקשורות למחזור טבעי נעלמות. ואכן, מחקרים מראים שוב ושוב על הבדלים שונים בהתנהגויות והעדפות של נשים שמבייצות באופן טבעי לעומת אלו שלוקחות גלולות.

דייט (צילם: עמית מנדלזון)
הוא יהיה בעל טוב? (צילם: עמית מנדלזון)

נשים רבות נוטלות גלולות בלי קשר לשאלה האם הן אקטיביות מבחינה מינית ולא מעוניינות להכנס להריון. רווקות רבות נוטלות גלולות על מנת להסדיר את המחזור החודשי, וגם כדי להקטין תופעות לוואי שונות של המחזור. ובנוסף, גלולות מספקות כמובן גם הגנה מפני הריון לא רצוי מפרטנרים מיניים מזדמנים. בארה”ב, 82% מהנשים היו על גלולות בשלב כלשהו בחייהן, ובבריטניה, בערך 50% מהנשים בנות 16-34 נמצאות כרגע על גלולות.

נשים שנוטלות גלולות נוטות לבחור בני זוג דומים להן מבחינה גנטית

מחקר חדש מנסה לבדוק מה ההשפעות שיש לנטילת גלולה על בחירת בני זוג, והאם שביעות הרצון של נשים שמתחילות מערכת יחסים כשהן על גלולה גדולה או קטנה יותר ביחס לנשים שבייצו באופן טבעי בתחילת הקשר. מצד אחד, ידוע שנשים שמבייצות באופן טבעי ייטו לבחור בני זוג שונים מהם מבחינה גנטית, משהו שמהווה יתרון אבולוציוני, מכיוון שהילד שנולד לבני זוג כאלו יהיה בעל שונות גנטית גדולה יותר, ולכן בעלי סיכוי גבוה יותר לפתח עמידות לחיידקים שונים (כתבתי על הנושא פה וכאן). לעומת זאת, נשים שנוטלות גלולות נוטות לבחור בני זוג דומים להן מבחינה גנטית, ולכן, מהבחינה הזו, עדיף לבחור בן זוג בזמן מחזור טבעי.

נשים נשים
עמדות הנשים כלפי סקס לא שינו מהותית את התוצאות (צילם: עמית מנדלזון)

מצד שני, נשים שנמצאות בשלב הלא פורה של המחזור (Luteal phase), או כאלו שנמצאות על גלולות, מעדיפות בני זוג עם תכונות שחשובות ליציבות מערכת היחסים, גם אם לא מדובר בגנים טובים. תכונות כמו נאמנות, שקדנות וסטטוס גבוה, הן תכונות שמעלות את הסיכוי שהגבר יישאר בקשר איתן בטווח הארוך, וגם שיש לו משאבים לתמוך בהן ובילדיהם העתידיים (סטטוס גבוה הוא אחת התכונות החשובות ביותר בבחירת בני זוג). לא במקרה, אגב, נשים שאינן על גלולות, שמוצאות גבר נאמן כזה, ייטו לבגוד בו עם גבר בעל גנים טובים בזמן שיא הפוריות, בניסיון להינות מכל העולמות ביחד. אז בתיאוריה, אישה שמתחילה קשר חדש כשהיא על גלולות צריכה להיות מרוצה יותר עם הפרטנר שלה אם הוא בעל משאבים ומפגין נאמנות.

המחקר הנוכחי בחן את הנושא בקרב 2,500 נשים שנמצאות כרגע או היו במערכות יחסים עם גבר, ושפגשו את הפרטנר שלהן באחד משני המצבים: בזמן מחזור טבעי (1,500 נשים) או כשהן על גלולות (1,000). נשים שהשתמשו באמצעי מניעה הורמונליים אחרים לא נכללו במחקר, שכן המרכיבים ההורמונליים באמצעי מניעה אלו שונים מהותית מה שיכול לשבש את הממצאים (גם מספר הנשים שהשתמשו באמצעי המניעה הללו היה קטן יחסית). על מנת לערוך השוואה שווה פחות או יותר, נבחרו נשים שיש להן לפחות ילד אחד. זוגות עם ילדים יהיו ביחד תקופה ארוכה למדי, ולכן רמת המחויבות של הצדדים גדולה. כמו כן, גם הניסיון של הריון וגידול הילד יהיו דומים. הגיל הממוצע של הנשים במחקר היה 38. המחקר כלל נשים מארה”ב (1,220), צ’כיה (999) והשאר מבריטניה, מקנדה וממדינות נוספות. לא הייתה שום השפעה לארץ המוצא על התוצאות.

המחקר נעשה אונליין, והנשים מילאו שאלונים שונים שמדדו שביעות רצון כללית מהקשר, שביעות רצון מינית, עד כמה הנשים מרוצות מהאינטליגנציה של הפרטנר שלהן, מהיכולת שלו לספק משאבים חומריים, עד כמה הוא נאמן והאמביציה שלו. כמו כן, הן נשאלו עד כמה הן נמשכות לבן הזוג או נמשכו אליו במקרה שהם התגרשו או היו פרודים.

תוצאות המחקר הראו מספר הבדלים מהותיים: נשים שפגשו את בן זוגן כשהן מבייצות באופן טבעי דיווחו על שביעות מינית גדולה יותר, שכוללת עוררות מינית גבוהה, שביעות רצון מההרפתקנות המינית של הגבר, נכונות גבוהה יותר לקיים יחסי מין, ובאופן כללי, משיכה מינית גדולה יותר לבן הזוג והערכת הגוף שלו כסקסי יותר, בהשוואה לנשים שפגשו את בן זוגן כשהיו על גלולות. לעומת זאת, נשים שפגשו את בן זוגן כשהן על גלולות דיווחו על שביעות רצון כללית יותר מהקשר, שביעות רצון שלא שלא קשורה למין, שכוללת שביעות רצון גדולה יותר מהמשאבים החומריים של הגבר, ושביעות רצון מהאינטליגנציה שלו. משתני בקרה שונים, כמו עמדות הנשים כלפי סקס לא שינו מהותית את התוצאות.

נשים שהחלו את מערכת היחסים כשהן על גלולות נטו להיפרד פחות מבן זוגן 

ממצא מעניין התגלה בקרב הנשים שכבר לא חיות עם בן זוגן. בעוד שלא היה שום הבדל בתוצאות הכלליות בין נשים שעדיין חיות עם הפרטנר שלהן לאלו שלא, התגלה הבדל אצל אלו שנפרדו מבן הזוג. בקרב הנשים שנפרדו מבן זוגם ביוזמתן, שיעור הנשים שהשתמשו בגלולה בזמן המפגש הראשוני היה גבוה הרבה יותר. עם זאת, מדובר במספר קטן יחסית מכלל המדגם (196 נשים מתוך 231 שנפרדו מבן הזוג). לעומת זאת, נשים שהחלו את מערכת היחסים כשהן על גלולות נטו להיפרד פחות מבן זוגן בהשוואה לנשים שפגשו את בן זוגן בזמן מחזור טבעי (24% לעומת 33%). זהו ממצא מרתק מאוד. הסבר אפשרי אחד הוא שסביר שנשים שאינן על גלולות נוטות יותר לבחור בני זוג עם גנים טובים, ואלו בדיוק הגברים שנוטים לבגוד יותר באישה. גברים עם גנים טובים הם בעלי תווי פנים גבריים ודומיננטיים יותר, וגברים מושכים יותר באופן כללי, כאלו שנשים רבות מעוניינות בהם. אז דרך אחת להסתכל על זה היא שנשים שפוגשות גבר בזמן מחזור טבעי נהנות יותר מינית במערכת היחסים, אבל בטווח הארוך יש סיכון גדול יותר שמערכת היחסים לא תחזיק מעמד. כל אישה יכולה לחשוב מה עדיף לה.

נשים נשים
הבחירות של נשים על גלולות אינן בהכרח משוללות הגיון (צילם: עמית מנדלזון)

מבחינה אבולוציונית המחקר הזה עולה בקנה אחד עם מחקרים קודמים שמצאו ששימוש באמצעי מניעה משבש במידה מסוימת את הבחירות האדפטיביות של נשים של בן זוג. עם זאת, הבחירות של נשים על גלולות אינן בהכרח משוללות הגיון. נשים על גלולות הביעו שביעות רצון גדולה יותר ממערכת היחסים בכל ההיבטים שאינם קשורים למין, אבל כן רלוונטיים לגידול ילדים.

נראה שנשים שמוצאות בני זוג כשהן על גלולות נהנות ממערכות יחסים יציבות יותר באופן כללי, ומהשקעה הורית גדולה יותר של הגבר. מצד שני, הממצאים גם מראים שככל שהיחסים נמשכים זמן ארוך יותר, קיימת כנראה איזו שהיא נקודת מפנה בשלב כלשהו, שבו נשים על גלולות מביעות חוסר שביעות מיני גובר והולך, חוסר שביעות רצון שגובר על שביעות הרצון הלא מינית מהיחסים, מה שעלול להוביל אותן ליזום פרידות בשיעורים גדולים יותר. שינויים כאלו אינם מתרחשים בקרב אלו שפגשו את בן זוגן כשהן מבייצות באופן טבעי.

כמובן, בין אם נשים השתמשו בגלולות או לא בזמן הפגישה עם בן הזוג, המצב לא נשאר קבוע בכל מערכת היחסים. מן הסתם נשים שהיו על גלולות הפסיקו לקחת אותן, אחרת לא יכלו להיכנס להריון, וסביר שחלק מהנשים שלא היו על גלולות התחילו לקחת אותן בשלב כלשהו. עם זאת, לפחות בקרב נשים שהשתמשו בגלולות בתחילת הקשר והמשיכו תקופה מסוימת עם הגלולות – לא חוו את השינויים העדינים בהעדפות בני זוג בזמן המחזור, למשל – עוררות מינית מוגברת בזמן שיא הפוריות (וגם נטייה גדולה יותר לבגוד בבן הזוג), מה שעשוי להוביל לייצוב הזוגיות.

בכל מקרה, אחד היתרונות הגדולים של המחקר הזה שהוא בדק העדפות ובחירות בפועל של הנשים, ולא רק שינויים שנבדקו במעבדה. אז מצד אחד יש הרבה יותר משתנים שצריך לקחת בחשבון כשעורכים בדיקה כזו ב”עולם האמיתי”, אבל מצד שני, התוצאות אינן מוגבלות למניפולציות ניסויות שלא תמיד ברור אם הן תקפות בחיים האמיתיים של הנשים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן