Skip to content

בג"ץ: הום סנטר הפרו את חוק שכר שווה וגם את חוק שוויון זכויות בעבודה

בפסק דין תקדימי חשוב, בנושא פערי שכר משמעותיים בסניף "הום סנטר" בין נשים לגברים, הפכה השופטת בייניש החלטה של בית הדין הארצי לעבודה וקבעה, כי ישנם מקרים בהם הפרת חוק שכר שווה לעובד ועובדת תביא אוטומטית לקביעה, כי המעביד הפר גם את חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בפסק דין תקדימי חשוב, בנושא פערי שכר משמעותיים בסניף "הום סנטר" בין נשים לגברים, הפכה השופטת בייניש החלטה של בית הדין הארצי לעבודה וקבעה, כי ישנם מקרים בהם הפרת חוק שכר שווה לעובדת ולעובד תביא אוטומטית לקביעה, כי המעביד הפר גם את חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה 

מאת אבירם זינו

בג"ץ קיבל בסוף השבוע (יום ה) פסק דין תקדימי וחשוב במסגרת עתירתה של אורית גורן ושדולת הנשים בישראל, בנושא פערי שכר משמעותיים בסניף "הום סנטר" בין נשים לגברים. הנשיאה (בדימוס), דורית בייניש, הפכה בפסק דינה את החלטת בית הדין הארצי לעבודה וקבעה כי ישנם מקרים בהם הפרת חוק שכר שווה לעובדת ולעובד תביא אוטומטית לקביעה, כי המעביד הפר גם את חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה, לפיו אפשר יהיה לחייב את המעסיק בפיצוי האוטומטי הקבוע בחוק ולא רק בהשלמת הפער בשכר בין העובדים.

בפרשה זו, שנמשכת 14 שנה, פסק בית הדין לעבודה בתחילה, שהופרו הן חוק שכר שווה והן חוק שוויון הזדמנויות בעבודה, והתובעת קיבלה הן את הפרשי השכר המגיעים לה והן פיצוי על הפרת חוק שוויון הזדמנויות. אולם הום-סנטר ערערו על הפסיקה ובית הדין הארצי לעבודה פסק, שאין ליצור זיקה אוטומטית בין שני החוקים וקבע כי מדובר בחוקים משלימים ולא בחוקים חופפים. חובת ההוכחה לגבי הפרה של חוק שוויון הזדמנויות בעבודה הוטלה דווקא על גורן, העובדת שהופלתה בשכרה, וזו עתרה לבג"ץ.

בייניש עמדה על כך, שקיימת אפליה בשוק העבודה וכתבה, "אין להכיר בחופש ההתקשרות של המעסיק כשיקול עצמאי, שעשוי להצדיק הפליה בשכר בין גברים לנשים. הכרה בעיקרון חופש ההתקשרות של המעסיק כהגנה לפי חוק שכר שווה עלולה לשמש ככסות להפליה מגדרית ולהביא להנצחתה, וכך לחתור תחת התכלית העומדת ביסוד חוק שכר שווה".

ביניש כתב עוד ביחס לזיקה בין חוק שכר שווה לחוק שוויון הזדמנויות, כי "בתביעה לפי חוק שכר שווה די להצביע על פערים בשכר בין אישה לגבר, המבצעים אותה עבודה (או עבודה שווה בעיקרה או שוות ערך), שהמעביד לא הצליח להוכיח כי קיימת להם הצדקה עניינית, כדי לגבש את עילת התביעה; ואילו קיומה של עילת התביעה לפי חוק שוויון הזדמנויות מותנה בהוכחה, ששיקול אסור המתייחס לעובד נשקל על-ידי המעביד".

ככלל, התערבות של בג"ץ בהחלטות בית הדין הארצי לעבודה נחשבת לנדירה יחסית, ונעשית על פי פסיקת בג"ץ רק במקום שהוכחו שני תנאים מצטברים. מדובר בטעות משפטית מהותית ובפגיעה ממשית בתחושת הצדק. אל פסק דינה של ביינשי הצטרפו השופטים ניל הנדל ויצחק עמית.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן