Skip to content

סטודנטים בשירות משרד התיירות: ינסו לאתר מדינות חדשות לתיירות לישראל

סטודנטים מאוניברסיטאות ומכללות ברחבי הארץ יערכו מחקרים אקדמיים על שוקי תיירות חדשים כדי לקדם את התיירות הנכנסת לישראל; מחקר: תיירים בעלי מוגבלויות ולקויות פיסיות, מייחסים ליחס האישי חשיבות עליונה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

סטודנטים מאוניברסיטאות ומכללות ברחבי הארץ יערכו מחקרים אקדמיים על שוקי תיירות חדשים כדי לקדם את התיירות הנכנסת לישראל; מחקר: תיירים בעלי מוגבלויות ולקויות פיסיות, מייחסים ליחס האישי חשיבות עליונה  

מאת עירית רוזנבלום

המשבר הכלכלי שעבר על אירופה וארצות הברית בשנים האחרונות, הבהיר למשרד התיירות כי יש לחפש את התיירים לא רק במקומות ה"בטוחים", אלא לפנות גם אל שווקים מרוחקים ופחות מפותחים. שווקים כאלה הם, למשל, אינדונזיה, סינגפור, הפיליפינים, אתיופיה ואנגולה.

בימים אלה הוכרז שיתוף פעולה בין משרד התיירות לסטודנטים ממחלקות ללימודי תיירות, שיערכו עבודות מחקר אקדמיות בתחום השיווק, בהתאם לצרכי המשרד. העבודות יבדקו את פוטנציאל התיירות הדתית והתיירות הנכנסת לישראל ממדינות שטרם נבחנו בעבר וכן ממדינות בהן קיימת פעילות שיש להעמיקה. עבור כל עבודה תוענק מלגה בסכום הנע בין 1,000-3,000 שקל.

"שיתוף הפעולה בין משרד התיירות ובין האקדמיה, יאפשר למשרד להתבסס על מחקרים עכשוויים לטובת פיתוח התיירות הנכנסת לישראל וכן יחשוף את הסטודנטים לפעילות המשרד בתחום",  אמר שר התיירות, סטס מיסז'ניקוב, על התוכנית החדשה לשיתוף פעולה בין המשרד לאקדמיה.

ירושלים. לשווק את ישראל. צילום עירית רוזנבלום
ירושלים. לשווק את ישראל. צילום עירית רוזנבלום

האוניברסיטה העברית, אוניברסיטת בן גוריון, אוניברסיטת חיפה ומכללות כנרת והדסה, כבר הביעו נכונות ליטול חלק בפרויקט. נכון להיום, בוצעו מספר הזמנות למדינות עליהן תיערך הסקירה השיווקית ביניהן: אינדונזיה, סינגפור, הפיליפינים, אתיופיה ואנגולה. העבודות האקדמיות שיכתבו בלווי צמוד של המרצים, יכללו מיפוי של קהלי יעד פוטנציאליים, סקירה כלכלית רחבה וניתוח של אמצעי התקשורת בשווקים הרלוונטיים.

מיסז'ניקוב הוסיף כי החשיפה לעשייה התיירותית בישראל ובעולם, תקל על הסטודנטים את השתלבותם בתחום. "בשליש הראשון לשנת 2012 הגיעו לישראל למעלה ממיליון מבקרים וכ-934 אלף תיירים – שיא כל הזמנים. המשרד צפוי להמשיך ולפרוץ לשווקים חדשים, על מנת להמשיך במגמה זו ולהגדיל את כמות התיירים הנכנסים לישראל מדי שנה".

במהלך השנים האחרונות נפתחו מגמות ללימודי תיירות לתואר ראשון ושני במוסדות אקדמיים שונים, בהם באוניברסיטת בן גוריון, אוניברסיטת חיפה, מכללת עמק הירדן, מכללת הדסה בירושלים והאוניברסיטה העברית. הלימודים עוסקים בין היתר בהשפעות התיירות על הכלכלה והחברה, בשיטות מחקר, בדרכי ניהול של מלונאות, בשיווק תיירות, בסביבה, אקולוגיה, תיירות פנים ועוד.

 

מחקר על נכים: היחס אליהם קובע

הנכים מבכרים יחס בין-אישי על מלון מפואר
הנכים מבכרים יחס בין-אישי על מלון מפואר

ואילו תוצאות מחקר ראשון מסוגו על הקשיים עמם מתמודדים תיירים בעלי מוגבלויות ולקויות פיסיות, מלמדות כי האורחים נתנו ליחס הניתן מצד נותני השירות חשיבות עליונה ולעיתים אף גבוהה יותר מאשר למאפייניו הפיסיים של המלון. מספר מרואיינים אף טענו כי הם מעדיפים להגיע למלונות לא נגישים מבחינה פיסית, וזאת בזכות היחס הבין-אישי לו הם זוכים מעובדי המלון.

ממצאי המחקר, שזיכה את עורכיו – פרופ' יניב פוריה ופרופ' אריה רייכל – חברי סגל במחלקה לניהול מלונאות ותיירות באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, בפרס ההצטיינות של רשת Literati Emerald לשנת 2012, התפרסמו לאחרונה בכתב העת International Journal of Contemporary Hospitality Management .

הפרופסורים פוריה ורייכל מעורבים מזה כשנתיים בסדרת מחקרים שעניינה החוויה התיירותית מנקודת מבטן של אוכלוסיות להן לקויות פיסיות. במחקר שנערך לאחרונה בשיתוף הסטודנטית, בוגרת המחלקה, יעל ברנדט, התמקדו החוקרים בחסמים ובקשיים מולם ניצבים בעלי לקויות פיסיות בעת שהותם בבתי מלון, מסעדות, מוזיאונים וטיסות. במסגרת המחקר למדו החוקרים את הקשיים מולם ניצבים מוגבלי הליכה (מרותקים לכיסאות גלגלים ו/או כאלה הנזקקים לקביים) ומוגבלי ראייה בעת שהייתם במלון.

החוקרים ביקשו להפיק גוף ידע בעל פוטנציאל לשפר את איכות חייו של בעל המוגבלויות. עניינו של מחקר זה לא היה רק הקשיים אותם חווה אוכלוסייה זו, אלא גם דרכי ההתמודדות עם קשיים אלו. בשל אופי הסוגיה המחקרית אומצה גישת המחקר האיכותנית, בה ניתנה למשתתפים האפשרות לדבר על חוויותיהם מנקודת מבטם האישית. במסגרת המחקר רואיינו 30 מוגבלי הליכה ו-15 מוגבלי ראייה. ממצאי המחקר מלמדים כי בפני אנשים בעלי מוגבלויות ניצבים חסמים וקשיים רבים. את החסמים והקשיים חילקו החוקרים לשלוש קבוצות עיקריות: 1. העיצוב הפיסי של המרחב 2. מידע חלקי (ולעיתים מוטעה) הניתן אודות רמת הנגישות. 3. היחס של נותני השירות לאדם בעל מוגבלויות.

תוצאות המחקר מקנות משנה חשיבות ליחס של עובדי תעשיית המלונאות הבאים במגע עם האורחים. המרואיינים דיווחו כי לעיתים מי שאמון על מתן שירות שוחח עימם תוך הגברת קולו ומתוך הנחה שבנוסף למוגבלותם הפיסית, הם לוקים בשכלם וביכולותיהם הקוגניטיביות. לדוגמה, כאשר הגיעו בעלי מוגבלויות מלווים באדם נוסף, והפנו שאלה אל עובדי המלון, בחרו עובדי המלון לשוחח עם המלווה, לעיתים תוך התעלמות מוחלטת ממי שיזם את האינטראקציה עם עובד המלון. המסקנה העיקרית העולה מן המחקר היא כי כיום ניתנת תשומת לב רבה למבנה הפיסי של המלון, אולם קיימת התעלמות כמעט גורפת מהיחס הבין אישי הניתן ללקוח.

תעשיית המלונאות מדשדשת מאחור

מלונות תל אביב. אפשר לשפר בעלות נמוכה. צילום שלי פרקול
מלונות תל אביב. אפשר לשפר בעלות נמוכה. צילום שלי פרקול

למרות שארגונים רבים בעולם פונים לאנשים בעלי מוגבלויות בשל חקיקה בנושא או בשל הפוטנציאל הכלכלי הטמון בפלח שוק זה, תעשיית התיירות והמלונאות בארץ עדיין מדשדשת מאחור, סבורים החוקרים. חשיפת הקשיים ודרכי ההתמודדות במחקר זה הובילה את החוקרים לשורת המלצות ניהוליות רלוונטיות למי שאמון על ניהול החוויה המלונאית והתיירותית. לראייתם, מנהלי מלונות יוכלו ליישם את רוב ממצאי המחקר הן בשל העלות הנמוכה הכרוכה בהוצאתם אל הפועל והן בשל הקלות היחסית בה ניתן ליצור סטנדרטיזציה באיכות השירות בתחום המלונאות.

ראש המחלקה לניהול מלונאות ותיירות באוניברסיטת בן-גוריון, פרופ' אביעד ישראלי, ציין כי הפרס שבו זכו פרופ' פוריה ופרופ' רייכל בגין מחקרם, הינו פרס יוקרתי מאוד וחוצה דיסיפלינות. המחקר עוסק בנושא חווית אנשים עם נכויות כלקוחות במלון והוא מטפל בנושא ברגישות ובמקצועיות רבה. "בימים אלה שבהם מתמודדת מדינת ישראל עם יישום חוק הנגישות, מדובר בנושא בעל חשיבות אקדמית ופרקטית" אמר פרופ' ישראלי.
למאמר המלא כפי שמופיע בכתב העת:

http://www.emeraldinsight.com/journals.htm?articleid=1917917

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן