Skip to content

תושבי דרום ת"א בכנסת: "אדי הדלק באוויר ואנחנו לפני מהומות לוס אנג'לס בשכונת שפירא"

במהלך ישיבה סוערת שקיימה הוועדה לענייני עובדים זרים בכנסת הזהירו תושבים מדרום ת"א כי הפיצוץ קרוב. "צריך לגרש אותם. מדובר באויבים, במסתננים", קרא  ח"כ דני דנון במהלך הישיבה. אבל מפקד מחוז תל אביב ניצב אהרון אקסול קרא למצוא תעסוקה למסתננים כדי להרחיקם מפשיעה.   מאת צבי זינגר "צריך לגרש אותם. מדובר באויבים, במסתננים", כך קרא  ח"כ דני דנון […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

במהלך ישיבה סוערת שקיימה הוועדה לענייני עובדים זרים בכנסת הזהירו תושבים מדרום ת"א כי הפיצוץ קרוב. "צריך לגרש אותם. מדובר באויבים, במסתננים", קרא  ח"כ דני דנון במהלך הישיבה. אבל מפקד מחוז תל אביב ניצב אהרון אקסול קרא למצוא תעסוקה למסתננים כדי להרחיקם מפשיעה. 

 מאת צבי זינגר

"צריך לגרש אותם. מדובר באויבים, במסתננים", כך קרא  ח"כ דני דנון (ליכוד), במהלך ישיבה סוערת שקיימה הוועדה לעניין העובדים הזרים בכנסת, בנושא המסתננים מאפריקה. "צריך לגרש אותם וזהו", קרא ח"כ דנון. "נמאס לנו מההתייפייפות שלכם פה. רואים את הפשע, את האונס, את האלימות. קמה לנו מדינת אויב בתוך ישראל. מדינת מסתננים. עד שלא יתבצע מהלך של גירוש לא יהיה פתרון".

היה זה אחד משיאיה של הישיבה הסוערת שבמרכזה עמדה אמירתו של מפכ"ל המשטרה יוחנן דנינו, שהמליץ להעסיק את המסתננים ומבקשי המקלט במטרה למזער את השתתפותם באירועי פשיעה. במהלך הישיבה הזהירו תושבים, המתגוררים בדרום ת"א, מפיצוץ – אם הבעיה לא תטופל מיד.  אלעד סלע משכונת שפירא, תושב השכונה שלוש שנים ובעל דירה בשכונה אמר: "המרחב הציבורי הפך להיות בלתי אפשרי. מי שרוצה להתארח אצלנו יכול לראות 1000 איש יושבים בשבת בבוקר בגנים הציבוריים בשכונה". הוא קרא להפסיק להביא אוטובוסים של מסתננים לשכונה. "אין לנו יכולת לקלוט תושבים נוספים. הבעיה תתפוצץ בפנינו. אנחנו כפעילי שכונה עושים יום ולילה כדי להרגיע את הרוחות אבל אדי הדלק באוויר ואנחנו לפני מהומות לוס אנג'לס בשכונת שפירא".

המפכ"ל, רנ"צ יוחנן דנינו, בסיור בריכוזי המגורים של המסתננים בדרום ת"א. (צילום: משטרת ישראל)
המפכ"ל, רנ"צ יוחנן דנינו, בסיור בריכוזי המגורים של המסתננים ומבקשי המקלט בדרום ת"א. (צילום: משטרת ישראל)

מזל אשכנזי, תושבת דרום תל אביב התריעה כי מתן תעסוקה למסתננים תבוא על חשבון העשירון התחתון. "אני מעדיפה אריתראי רעב על פני חד הורית ישראלית רעבה".   היא הוסיפה כי כל ארגוני הסיוע נמצאים בדרום תל אביב והם מייצרים את הבעיה. "אתם רוצים אותם, החלטתם לא לירות בהם בגבול, תנו להם חינוך ובריאות כמו שצריך".

שלמה מסלאווי, תושב דרום תל אביב: "במקום שהמפכ"ל ידאג לביטחון, הוא דואג לתעסוקת המסתננים". הפתרון, לדבריו, הוא הקמת עיר אוהלים ושיכונם שם ולא בתל אביב".

מפקד מחוז תל אביב ניצב אהרון אקסול אמר בדיון כי ישנה עליה בפשיעה בקרב אוכלוסיית המסתננים  יחסית לשנת 2011 וכי קיים מתח בין תושבי השכונה לאוכלוסיית המסתננים שעולה וגואה ומהווה סכנה לאזור. "מכיוון שאין פתרון, אנחנו סבורים שהעסקה כזאת או אחרת עד אשר ימצא פתרון, תקל על המצב", אמר מפקד מחוז ת"א. לדבריו מדובר ב'פשיעה הישרדותית'.

יו"ר ועדת העובדים הזרים ח"כ ניצן הורוביץ (מרצ) הפנה את חיצי הביקורת לשר הפנים, אלי ישי: "שר הפנים שאחראי על המצב ולא עשה דבר, יוצא עכשיו בהצהרות מתלהמות במקום לפעול לפתרון רציני״. לדברי הורוביץ, יש לקבוע מדיניות הגירה מסודרת ולהעסיק את מבקשי המקלט שנמצאים כבר בארץ על חשבון חלק מהעובדים הזרים שממשיכים להביא במספרים עצומים מרחבי תבל. הורוביץ הוסיף כי בשבוע הבא יציג בוועדה תוכנית מסודרת לטיפול מקיף בבעיה: "יש צורך במדיניות אחראית ולא בשליפות מהמותן".

 ח"כ יעקב כץ (האיחוד הלאומי) שהיה היו"ר הקודם של הוועדה לנושא העובדים הזרים, התנגד בתוקף להעסקת המסתננים. "הממשלה צריכה להשלים את המכשול ולאייש את מתקן השהייה בנגב", אמר. הוא קרא לממשלת ישראל להתחיל באופן מיידי בהטלת קנסות על מעסיקי 70 אלף המסתננים השוהים בכל ערי ישראל ובהאצת בניית עיר פתוחה, שתהיה מתקן השהייה עבור המסתננים, שאת הקמתה יזם לפני שלוש שנים.

"בעיר הזו ניתן יהיה להלין, להאכיל ולהשקות את המסתננים לפני הסכמת לעזוב את הארץ מלווים במענק יציאה", אמר ח"כ כץ. "קיומה של העיר נועד לוודא שלא תהיה תעסוקה למסתננים. העסקתם היא הגורם האחד והבלעדי לבואם ארצה. מניעת אפשרות של עבודה תעצור באופן מיידי את הגעתם ובהמשך גם תביא ליציאתם לחו"ל של הנמצאים".

ח"כ אופיר אקוניס (הליכוד)  קרא לתמוך בהקמת הגדר ובמתקן השהייה והודיע כי יקדם הצעת חוק שלפיה ישראלים שמעסיקים או מלינים מסתננים יהיו חשופים למאסר של חמש שנים ולקנס כספי גבוה. ח"כ אקוניס דרש לחשוף את מקורות המימון של הארגונים המסייעים למסתננים.

ח"כ דב חנין (חד"ש) קרא להפנות את המסתננים לתעסוקה בכל רחבי הארץ: "לפי משרד החוץ אסור לגרש את האריתראים. לפי משרד הפנים – אסור להעסיקם. כשאנשים לא עובדים הם הופכים להיות קליינטים של המשטרה. צריך לסגור את הדלת המסתובבת, להביא להפסקת הריכוז של מבקשי המקלט בדרום תל אביב ולהפנותם לתעסוקה ברחבי הארץ".

ח"כ מיכאל בן ארי (האיחוד הלאומי): "התעסוקה תפתה אותם להגיע לכאן. הם לא רעבים ללחם אלא לנשים ומטרידים גם נשים ישראליות בנות שמונים".

סיגל רוזן ממוקד הסיוע לעובדים זרים הדגישה בדיון כי "תושבי השכונות צודקים. הם קורבן לחוסר המדיניות של הממשלה ולהסתה מצד מקבלי ההחלטות. העובדה שקוראים למבקשי המקלט 'מסתננים' לא הופכת אותם לשוהים שלא כדין. הם נמצאים כאן באישורה של ממשלת ישראל.

בתוך כך, גם שר האוצר יובל שטייניץ, התייחס לסוגייה בנאומו בכנס עורכי הדין באילת: "אם נאבד את האפשרות לחיות ולעבוד באילת ובדרום תל אביב, ואחר כך בכל המדינה, בשם עקרונות המתאימים למדינות באירופה ובצפון אמריקה, תהיה זו התאבדות לאומית", שטייניץ הביע תמיכה בהצעת חוק שתאפשר למשטרה לבצע חיפושים על בני אדם, גם אם אינם חשודים. שר המשפטים, יעקב נאמן, אמר בנאומו בכנס כי "ישנם מגעים להרחקת מסתננים למדינות המוצא שלהם או למדינה שלישית", אך הוסיף כי "אין מדובר בפתרון קסם".

ובינתיים ראש האופוזיציה, יו"ר מפלגת העבודה שלי יחימוביץ', מינתה את ניצב בדימוס משה מזרחי לטפל מטעם מפלגת העבודה בנושא הפליטים, המסתננים ומהגרי העבודה. מזרחי יעמוד בראש צוות של מומחים לנושא.

מזרחי האשים את הממשלה כי  במשך שנתיים, לא עשתה דבר ואף העצימה במדיניות הגירת העבודה שלה, הבאה בלתי מבוקרת של מאה אלף עובדים זרים לישראל, שנותרו כאן שלא כחוק. "צריך לבצע אחת ולתמיד הבחנה בין הקבוצות השונות: פליטים, מסתננים לצורך עבודה, עובדים זרים עם היתר של המדינה וזרים שנשארו כאן לאחר שפג תוקפו של ההיתר שלהם. לחלק גדול מהעובדים הזרים אין לאן לחזור, ולכן המדינה צריכה לקחת עליהם אחריות – להוציאם מאזורי המצוקה ולהסדירם באופן ארעי ככוח עובד עד שיוכלו לשוב למולדתם. לגבי האחרים – אין כל מניעה להחזירם לארץ מוצאם. הקמת הגדר היא רק פתרון התחלתי לבעיה, אך גם היא הגיעה בהתמהמהות ובאיחור רב. רק לאחר שהמדינה תערוך את ההבחנה, היא תוכל לטפל בכל קבוצה כראוי".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן